Fra 1050 til 1005 på 5 dager

Hei. Har brygget et am.pale fra Vestbrygg. Boblet som bare det i 3 dager, men så sa det stopp. Jeg tok en hydrometertest og leser av 1005(ready to bottle:)) etter 5 dager.

Brygget skulle jo helst ha kost seg i 1 uke til før flasking. 
1. Brygg ødelagt?
2. Kan det reddes?
3. Hva kan ha gått galt? (Har to feilskilder selv: vasket ut gjæringsbøtte med varmt vann fra dusjhode etter desinfisering.?, Fikk ikke nok oksygen inn i brygget før gjæring? )
4. Flaske nå eller vente 1 uke?

Info: Den står å gjærer på 19grader. Det lukter digg, men kanskje litt sterkt. Litt skum på toppen, men ikke mye. Tørrgjær.

La det stå en minst en uke til, ølet bør helst stå minimum 14 dager på bøtta. Det har ikke noe å si at det er ferdig gjæret. Det er slett ikke uvanlig at gjæringsprosessen er over på 5 dager.

At gjæringsprosessen er over på 5 dager er egentlig et bra tegn, det. Nøgne Ø har stort sett alle normale øl ferdiggjæret etter 5 dager.

Tips!
Legg dusjhodet i bøtte med oppløst PBW, så i starsanskum. Da blir damen glad også, dusjhodet kan være ganske skittent. Fuktig hele tiden, og blir sjelden vasket. Så dette er et tips til alle, ikke bare de som skal bruke dusjhodet ved skylling av div bryggutstyr.   :)

Erlendso skrev:
Dette er ganske heftig utgjæring på kort tid.. Kan være en villgjærinfeksjon.

Den lave FGen bekymrer meg mer enn tiden... Hva var OG? Villgjær pleier ikke jobbe så fort.

haha, der ser du. Lese tittelen på poster man poster i, det trenger man vel ikke... 90% utgjæring høres voldsomt ut, det må jeg si meg enig i...

Fleire av mine siste brygg har gjæra frå ca 1.054 til 1.010 på seks dager (kontrollmålte ikkje før det). Juleølen (Ol' Yule Loggy) gjæra frå 1.080 til 1.016 på samme tid, og smaken var (og er) fantastisk.

Eg bruker gjærstarter eller plenty med tørrgjær, oksygenerer ved å riste gjæringsbøtta voldsomt, og gjærer på 18-19 grader.

Vel, det er ikkje alt innanfor heimebrygg som kan forklarast med infeksjon heller.

Av og til fortenar god gjæring litt ære også.

La det stå til sammen ca 14 dager, mål og flask  ;)

Har selv hatt brygg som har gjæret noe helt vanvittig, laget en dobbel IPA som gjæret fra 1.092 og ned til 1.014 på under 5 dager. Det boblet noe sykt i 2 dager og så ble det helt stille. Målte etter 5 dager da jeg var redd noe var gått galt, men da hadde den gjæret helt ned til der den skulle være. For alt jeg vet kunne den også ha gjæret seg ferdig på 3 dager. Dette var med wlp007. Litt av en rakker  ;D

Kan legge til at jeg ikke brukte starter, pitchet kun gjæren fra rørene samt tilsatte luft ved å riste karet. wlp007 og wlp002 er blitt mine husgjær nå  :)

Tilbake
Topp