Fra 5,5% blomst til 6,3% pellets - justere oppskrift?

Hei!

Jeg lagde for en tid tilbake en mild og god Cascade humlet pale ale som det nå av en eller annen merkelig grunn er tomt for, og jeg tenkte å lage det samme ølet på nytt.

Oppskrift var da:

4,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 66,7 %
2,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 2 33,3 %
35,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 60,0 min Hop 3 19,9 IBUs
30,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 4 8,5 IBUs
25,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 1,0 min Hop 6 0,6 IBUs
1,5 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 7 -
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -

IBU på 29, EBC 8,0, OG 52 og FG 09. 60 min mesk på 66 °C og 2 skyllinger ved 76 °C


Bryggselv var tomme for blomst, og jeg kjøpte da pellets med 6,3%.
Blomst får koke fritt hos meg, mens pellets puttes i humlepose.

Trenger jeg å justere mye på oppskriften, eller kan jeg satse på den samme fine citrus smaken ved å bare bytte ut blomst med pellets etter samme skjema?
 
Det er vel ikke verre enn 35 gr. x 5,5% / 6,3% = 30,55 gram, men jeg ville uten kunnskap om ølet du skal brygge bruk 35 gr. på siste humletilsetting for å bruke 100 gr. og slippe slumper, men det avhenger hvordan du ellers brygger, passer kanskje ikke for deg.
 
I følge BeerSmith gir blomst lavere IBU enn pelets, slik at du ved å erstatte blomst med en lavere alfaverdi med pelets med en høyere vil du også øke IBU.

Er litt usikker på hvorledes humleposen effektivitet slår ut kontra blomster direkte i kjelen.
 
Ok, litt klokere.

Så beersmith kan skille mellom blomster og pellets? Jeg har ikke funnet den funksjonen ennå :roedme:

Mener å ha lest at man kan øke humletilsettingen med opptil 30% når man bruker poser, men er usikker :jaha:


Kanskje bare gjøre et forsøk å satse på at det uansett ikke vil bli så markant forskjell i smak ved å fordele de 100 grammene sånn noenlunde etter samme skjema som i oppskriften.


Takker for svar så langt :)
 
Tilbake
Topp