Fra fat til flaske

Vil det være behov for lav temperatur ved fylling fra fat til flaske med for eksempel med en beergun?

Jeg vurderer forskjellige løsninger for oppbevaring, og en løsning er å benytte fat, for så og fylle 20 og 20 flasker.  Bor i en liten leilighet og finner det langt enklere å stue bort 4 fat enn 160 flasker. Har dog ikke tilgang til kjøleskap  som rommer et helt fat, og vil derfor ikke ha mulighet til å kjøle ned fatet i forkant av flasking. Vil dette være et problem, eller kan ølen like godt flaskes på 14-18 °C?

Det er en fordel med lav temperatur når man fyller med beergun (og forsåvidt også med mottrykksfyller) for å unngå unødig skumming og tap av CO2.

Det er absolutt fordel å ha muligheten til å kjøle ned ølet før fylling, men mulig det kan gå fint ved 14 grader.
Sørg for kalde flasker (f.eks i Star San og kaldt kranvann) og en kald bøtte (tilsvarende) til å ha BeerGun mellom fyllingene, spesielt hvis du har øl uten så veldig høy karbonering som f.eks endel belgiske øltyper typisk har.

Og; bytt senga med ølkasser! ;D

Vedlegg

• 12654.jpg
    12654.jpg
    23 KB · Sett: 934
Høres vel egentlig ut som om at jeg bør holde meg til flasker. Dama var ikke helt klar for å bytte ut senga med kasser, så får lete etter en annen løsning. Har tidligere vurdert de 5 liters partyfatene til vin og bar, men forstått at det er litt blandede erfaringer med dem. Fordelen er at de går i kjøleskapet og erstatter 10 flasker pr fat...

neslekkim skrev:
Vet at Beer gun har vært oppe til diskusjon for flaskefylling, men har noen erfaring med denne?

http://MoreBeer.com/view_product/18279//Counter_Pressure_Bottle_Filler

Den ser jo ganske bra ut den der. Er eigentleg litt usikker på kor viktig det er med co2 purging av flaska. Når Star-san og ølskummet tyter ut vil det fortrenge all O2 som er i flaska.
Veit at tappelinja til dei store bryggeria fyller boksar og flasker til det akkurat skummar over for så å korke.

Det som er fint med den er den justerbare reliefvalven slik at du heile tida har eit kontrollert mottrykk.

Ja. det med å dæsje co2 rundomkring ser jeg ikke helt poenget med siden man fyller så det renner over uansett, men leter etter en mottrykksfyller eller noe enkelt så jeg kan tappe noen flasker fra fat, der øllet allerede er karbonert.

Synes beergun også ser kurrant ut, men sabla dyr, men denne blir vel like dyr når den først kommer kanskje.

Men treveis kuleventiler og andre deler for å lage en slik er kanskje kurrant å skaffe?

Jeg har begge deler, men synes BeerGun er enklere i bruk ved både rengjøring og fylling.
Har ikke prøvd å flaske høykarbonert saison med den enda, er litt spent på hvordan det vil gå, men håper og tror det vil gå fint.

Ein kan og gjere slik: (om ein er fornøgd med ein reodor-løysning)

Trur eg fyller minst like fort som på den MoreBeer.com-videoen. og så kosta den kanskje 20,- å lage

Vedlegg

• IMG_1937.JPG
    119,3 KB · Sett: 905
protto skrev:

Trur eg fyller minst like fort som på den MoreBeer.com-videoen. og så kosta den kanskje 20,- å lage

Hvor fant du den proppen?
Fant propper med høl på Humle.se med med 300+ i fraktkostnader så valgte jeg å ikke bestille der.
Ser at V&B har propper nå, men uten høl, men det går kanskje greit å bore høl i slike propper?

300? Du skal få tilbud om små ting i brevpost, det er ganske billig. Spørs om det ligger noe større i handlekurven da.

EDIT: Og glemte å endre til Norge... Så litt dyrt er det. Men ikke 300?

neslekkim skrev:
Fant propper med høl på Humle.se med med 300+ i fraktkostnader så valgte jeg å ikke bestille der.
Ser at V&B har propper nå, men uten høl, men det går kanskje greit å bore høl i slike propper?

Går helt greit å bore høl ja.
Jeg brukte en gammel vinstopper som jeg borret ut, funker gull for meg.

Kristian L skrev:
300? Du skal få tilbud om små ting i brevpost, det er ganske billig. Spørs om det ligger noe større i handlekurven da.

EDIT: Og glemte å endre til Norge... Så litt dyrt er det. Men ikke 300?

Ser jeg har trolig oversett Brevpost, men fortsatt 80 spenn for en konvolutt.. greit at det er intill 1 kg da, blir vel noen propper det. :)

jikvig skrev:
neslekkim skrev:

Går helt greit å bore høl ja.
Jeg brukte en gammel vinstopper som jeg borret ut, funker gull for meg.

Vinstopper.. hm.. må rote i noen skuffer kanskje, mulig jeg har noe slikt skrot.

Eg trur eg kjøpte den på humle.se. Bestilte saman med andre ting.... 300 i frakt var drøyt. Då kan du jo likegodt kjøpe morebeer sin mottrykksfyllar...

protto skrev:
Eg trur eg kjøpte den på humle.se. Bestilte saman med andre ting.... 300 i frakt var drøyt. Då kan du jo likegodt kjøpe MoreBeer sin mottrykksfyllar...

Fant en vinstopper nå med sånn gummigreie tredt utenpå, ser ut som den passer akkurat på en litt tykkere slange.. må teste :)

protto skrev:

Dette fungerte lekende lett!, Hadde en vinstopper (du vet, sånne firmagave greie man fikk før i tiden), dro av gummen  på den, og den passet perfekt på gass-slangene jeg kjøpte fra usa.
Samme slange passet også perfekt i hølet på Perlicken, tight fit gitt! :)
Senker så trykket på gassregulatoren (vet ikke om jeg trenger, men fantaserer litt om hva slags trykk man overhodet trenger, CraigTube videoene sier jo servering pressure på 2pound?, og tidligere tabeller her sier 14-15 psi??)
Lagde en slange på ca 35, da jeg tenkte det var viktig at man nådde bunn av flaska, men etter litt prøving så virker det ikke som det er poenget, bare du klarer å holde mesteparten av trykket i flaska mens man fyller, også gi etter forssiktig.

Men det søles mye, jeg går ut ufra at jeg må banke på korkene med engang så det ikke begynner å skumme (har dog ikke forsøkt å vente enda), men det gjør at ølet i slange renner ut mellom hver flaske, og det blir veldig grisete.
Er man to, så går nok dette veldig lett.

Bra det funka, så ikkje alt eg seier er berre tull;-) Psi=pounds pr square inch, ofte omtalt berre "pounds" på engelsk/amerikansk, akkurat som ein del seier "kilo" i staden for bar.

Ikkje alltid eg giddar å redusere trykket når eg tappar på flasker, men av og til skrur eg ned til kansje ein halv bar (7,5psi).

Det blir litt søl, eg brukar å ha ein liten balje med flaskene i, som er fulle av star-san, mens eg fyller ei flaske tømmer eg neste for star-san så eg kan parkere slangen der mens eg korkar første flaska. Med litt trening går det som ein leik.

Tilbake
Topp