Fra kit til løsvekt. Hjelp til innkjøp.

shg

 
Vi har brygget en del kit fram til nå, og ønsker å gå over til malt i løsvekt, for å kunne variere litt mer / prøve ut egne ting / spare litt penger. Men hva bør man ha på lager? Tenker å kjøpe inn til 5-6 brygg assortert ale, og kanskje vi prøver på noe lager også.

Pale malt
Pilsner malt?
Cara...
Sjokolade...
...

HJELP. Hva ville du ha kjøpt inn?

Og hvilken gjær bør man ha på lager? Sålangt har vi bare brukt tørrgjær, og er usikker på om vi skal fortsette med det, eller om vi skal over i fersk-gjær-verden.
 
Det enkle svaret er at du alltid kjøper minimum 1 kilo av det du trenger av malt, og oppbevarer det du ikke maler i gode beholdere med lokk. Når jeg startet, kjøpte inn 10 sorter spesialmalt jeg hadde lyst på, og noen av dem lurer jeg fremdeles på hva jeg skal bruke til...
Det samme gjelder for humle. Kjøp 'familiepakke' av de du har brukt mye av frem til nå. Disse bør vakuumpakkes, eller som et minimum oppbevares i zip-Lock poser hvor du presser mest mulig luft ut av posene før de fryses.
Mht gjær gjør jeg det på samme måte. Når jeg har brygget en ny stilart, vasker jeg gjæren og tar vare på den. Dette er enklere enn man tror, og du finner mange gode videoer på youtube. Dersom gjæren blir liggende for lenge, kaster jeg den - da det er et tydelig tegn på at den ikke ble hyppig nok benyttet til å inngå som husgjær.
Problemet et vanligvis at du sitter med mye du bare bruker noen få ganger, og som blir liggende for lenge. Ikke gjør som meg og kjøp bare for å ha på lager.
Lag en liste over hvilke øl du ønsker å brygge de neste 5 bryggene, og kjøp inn minimum 1 kilos sekker med malt, og 0,5 kilo av de vanligste humlene i disse oppskriftene. Se om enkelte av bryggene kan benytte samme gjær, og vask denne for gjenbruk.
Lykke til.
 
Tilbake
Topp