Freddy123 Bryggelogg/blogg

Tenkte å bare oppdatere for siste gang når det gjelder det brygget her... ølet har nå stått i 2.uker til karbonering og virker ferdig karbonert. Selv syntes jeg at jeg traff veldig godt med alt på dette brygget og det går fort unna når kompiser og familie gjerne vil smake litt også, så da må det bli et nytt brygg i romjula tenker jeg.

Jeg fortsetter denne tråden som en slags bryggeblogg logg jeg visst det går greit ? Evt flyttes den til rette delen av forumet.

e4882b939a279aea0102ed6aced7a623.jpg

6c5fe14e391ea844b85bef66ec97db4b.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Da er batch2 satt alt gikk litt lettere for seg den gangen her siden jeg husket alt godt fra sist.

Jeg brygget ølbrygging.no sin skjærgårdspils som nå står til gjæring.

Det jeg noterte meg denne gangen er at det er lettere og holde jevn mesketemp med bare 1kw varmeelement koblet inn og termometeret stilt inn på 70c da har jeg ca 64c i kjelen lenger opp.

Mesketempen denne gangen lå på 60-65c litt opp og ned.

Jeg var litt "gjerrig" denne gangen når jeg skulle ha det over fra kjele til gjæringskar som gjorde at jeg fikk med en del humlegrums og annet tjafs, men jeg traff da riktig antall liter i gjæringskaret litt over 25l , vet ikke hvordan dette vil påvirke hvor lyst og fint ølet blir, tenker å være litt forsiktig når jeg skal ha det over i sukkerlaken at det vil gå greit.

OG havnet på 1.049 oppskriften sto det 1.047ca så det er jo innenfor det.

Legger ut en par bilder fra bryggedagen også [emoji2]

5d2fad738edcda075a81531ee7b3da30.jpg

13b554dae9e88b5c25020e915f064e74.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Drikker opp den siste ølen av blonde ale batchen ...

Dette første brygget har jeg lært så utrolig mye av for en utrolig lærerik og morsom hobby og visst en holder bryggeri nivået nede på akseptable mengder så slipper en og slite med økt BMI og alkoholproblemer.

Jeg har ikke rørt ølet siden jul og det har skjedd en enorm endring i fargen på ølet.

Utrolig hva 2uker med kaldlagring gjør med fargen.

Sånn så det ut for 2 uker siden i romjula:

c3a092fb840b322c072978df1c126a93.jpg

6fdf8cd414375da7c5a34fbd2fe0caa5.jpg

Sånn ser det ut nå:

f4ef928d251a10025d4467a9014618de.jpg

Mye klarere i fargen, men samme smak og likt kullsyre nivå fortsatt.

Om 3-4 uker så er 12,5l med skjærgårdspils ferdig og klart til smaksprøve skal bli spennende og se hvordan det ble.

Målte OG nå istad og den var nede i 1.009 måler på nytt til tirsdagen så får jeg se da om den er ferdig gjæret, har gjæret i 11 dager til nå [emoji2]

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg smakte på brygg batch nr 2 litt tidligere i uka etter 1 uke med flaskelagring, det smakte litt banansmak av ølet, jeg brygget skjærgårdspilsen til bryggselv.no

Skal den ha litt lett banansmak ? Eller hva kommer det egentlig av ? Det er ikke forferdelig mye, men kjenner at det er tilstede.

Jeg hadde romtemperatur under hele gjæringsperioden så 20c+ har jeg vel ligget på da .

Kan for høy gjæringstemp skape denne smaken i ølet ?

Jeg smakte på brygg batch nr 2 litt tidligere i uka etter 1 uke med flaskelagring, det smakte litt banansmak av ølet, jeg brygget skjærgårdspilsen til bryggselv.no

Skal den ha litt lett banansmak ? Eller hva kommer det egentlig av ? Det er ikke forferdelig mye, men kjenner at det er tilstede.

Jeg hadde romtemperatur under hele gjæringsperioden så 20c+ har jeg vel ligget på da .

Kan for høy gjæringstemp skape denne smaken i ølet ?

Ja. Hvilken gjær var det? Finner ikke noe skjærgårdspils hos bryggselv.

Hehe skrev feil blander disse sjappene omhverandre jeg mente ølbrygging.no

Gjæren som ble brukt er us-05 tørrgjær.

Rehydrerte på 37c 30min før jeg hadde oppi .

Veit ikke jeg hehe derfor jeg spør [emoji2]

Får se hvordan den kommer seg syntes smakene endres litt når ølet er ferdig karbonert.

Men både jeg og bryggerkompisen min påpekte banansmaken [emoji6] så med mindre vi begge tar feil så er den tilstede, men som sagt veldig svakt da så ikke noe som var særlig irriterende [emoji5]

Får se hvordan den blir når den er ferdig karbonert [emoji2]

Rehydrerte på 37 c. Det var veldig nære døden, sto det 37 på pakka eller? Gjæren bør jo ligge så nære vørter temp som mulig.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jeg kjenner ikke til skjærgårds pilsen du har brygget, men pils generelt bør helst ha mye lavere gjæringstemperatur og den blir mye bedre på smak når den blir et 1/2 år gammel.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Sitat:
"Dette første brygget har jeg lært så utrolig mye av for en utrolig lærerik og morsom hobby og visst en holder bryggeri nivået nede på akseptable mengder så slipper en og slite med økt BMI og alkoholproblemer."

De problemene behøver du ikke å tenke på,
for snart kommer familie og venner og tømmer lageret og du blir opptatt med flaske vasking. lol

Brygget en sommer ipa tidligere i uka, maltet var veldig grovt var det første jeg stusset over, men tenkte bare siden det er 7kg malt kanskje det skal være sånn, men når jeg målte OG etter kok så havnet jeg så lavt som 1.041 oppskriften sa 1.062 så her ble det jo skikkelig skivebom [emoji3]

Vet ikke hvordan dette blir på smak da, blir spennende og se , lukter vertfall sur promp der gjæringskarret står pga all humla [emoji6][emoji23]

Skjærgårdspilsen som jeg brygget tidligere i år er begynt og bli god nå etter 4,5 uke på flaske, den trengte såpass med tid før den kom seg [emoji3]

Kommer til å brygge en batch med pils straks så fort jeg har nok flasker klare til det [emoji3]

Sent from my iPad using Tapatalk

Hei,

Lenge siden sist her nå, men skulle til å brygge igjen ikveld med en kompis. Varmelementet koblet seg inn og ting begynner og varme seg opp, men så plutselig døde alt...

Virker som en overhopetningsfunksjon eller lignende gjør at strømmen til elementene brytes evt et ødelagt rele. For det er helt dødt selv når man legger inn bryteren og setter termostaten til full guffe.

Jeg tenker derfor og bestille en temperatur controller fra ebay til 100kr, montere og la denne styre elementene.

Hva tenker folket bør ikke dette bli like bra/bedre?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tilbake
Topp