Freddy123 Bryggelogg/blogg

Min erfaring er at Us-05 jobber helt greit på 14-15C. Vanlig temperatur det hos meg.
Fra 13 og nedover blir den litt roligere.
Andre har brukt den på 10C med godt resultat.
Som Miguel skriver, se etter andre tegn som viser aktivitet.

Grumset i bunn er normalt helt jevnt noen timer etter pitching.
Ser du det begynner å bli ujevnt så er det noe på gang.
Og når det jobbes som best så blir det rørt opp igjen og legger seg på bunn først når aktiviteten avtar.

Da har jeg flyttet dunken fra soverommet hvor det trekker litt fra en yttervegg også er det litt kjølig betonggulv, der inne.

Jeg har det nå i gangen istedenfor romtemperatur lå på 23c grader der nå og i bøtta var det "bare" 18,5 , men ting er begynt å skje nå det plopper litt innimellom så det virker som det å få opp temperaturen har hjulpet på.

Jeg har også løftet dunken opp på en krakk så den er ikke i kontakt med noen kjølige flater sånn sett for nå står den på krakken med sitteunderlaget i bunnen.

Jeg har tatt bort den føleren som var tapet til tanket bare for å se at den stabiliseres til lik temp som i rommet og at ikke den lurer meg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det at dunken satt på kaldt betong-gulv lurte deg ifht romtemperatur. Alltid løft karet opp fra gulvet, eller isoler det godt fra gulvet. Uansett. 05 er en god arbeidshest, jeg er selv glad i å starte den på ca 14 grader. Med så mye du har lest deg opp så burde du gå rett fra brygg #1 til brygg #10.

Dette ser strålende ut. Planleggingen er over gjennomsnittet godt gjennomført. Du støter på noen utfordringer. Du løser dem med gode råd fra forumet. Resultatet blir sannsynligvis godt, drikkbart øl, med potensiale for forbedringer i de kommende bryggene. Det er sånn det skal være. Velkommen i klubben blant oss som søker å gjøre det litt bedre hver gang. :)

Dærsken døtte! Her må jeg jobbe for ikke å bli akterutseilt. Er på brygg #8 as we speak. ;)

Haha, det var nå kanskje å ta litt i. Men man lærer iallefall veldig mye basis de første gangen, hvis man følger med og noterer. Enten ved å observere, lure og google, eller ved å observere og spørre.

Da har tempføleren stått en stund uten å ha vært koblet til dunken og den viser feil...[emoji36]

Den ligger 1,5c under romtemp føleren så dette må jeg jo ta høyde for når jeg måler temp i dunk vs rom.

Tror jeg skal se om jeg finner en litt bedre temp føler så jeg er litt sikrere på tempen, den dritten jeg kjøpte i all hast på Biltema var vel som forventet ikke av beste sorten...

a4270e51f12fb81a0949037b64a5d807.jpg

Da har tempføleren stått en stund uten å ha vært koblet til dunken og den viser feil...[emoji36]

Den ligger 1,5c under romtemp føleren så dette må jeg jo ta høyde for når jeg måler temp i dunk vs rom.

Tror jeg skal se om jeg finner en litt bedre temp føler så jeg er litt sikrere på tempen, den dritten jeg kjøpte i all hast på Biltema var vel som forventet ikke av beste sorten...

a4270e51f12fb81a0949037b64a5d807.jpg

No harm done. Det blir helt topp.

Men, som et tjuvtriks. Alltid når du kjøper noe nytt som måler noe, verifiser det mot noe kjent. Du aner ikke hvor mye måleutstyr som er feil, være det seg litersmål, termometere, hydrometere, bøtter whatever.

Kommer rett fra ølsmaking med tidl. bryggemester i EGO bryggeri. Det er alltid interessant å snakke med erfarne fjellfolk/bryggere. Som i det meste annet så er det først etter en stund man skjønner hvor mye det faktisk er å lære, og at det ikke er noe som heter utlært.

Det ble full fart på gjæringen tirsdagen denne uke , brygget søndagen, så det trengte altså en dag før stormgjæringen startet.

Nå er stormgjæringen gitt seg , men det plopper fortsatt ganske javnt.. blir vel bare roligere utover nå.

Skal ha i humle imorgen tenker jeg tørrhumling og da er det vel bare å vippe til side lokket litt og helle nedi også la den stå og gjære videre igjen etterpå.

Idag har jeg holdt på med noe tidkrevende og kjedelig, men greit å få det gjort , tatt alle tomflaskene jeg har over 50stk og fjernet etikettene og rengjort sånn at det bare skal være og desinfisere de til neste helg når de skal tappes over på flaske .

Jeg må avgårde og handle inn en sånn korke maskin og korker , men da lurer jeg på funker den billigste "greit" nok eller lønner det seg og kjøpe den litt bedre modellen først som sist.

Ser på bryggselv.no at de har 3 ulike, en til 500kr så 1000kr , 1500kr .

Jeg tenker den til 1000kr kanskje er grei nok og at den billigste til 500kr er for dårlig og at mulig raskt blir byttet ut med en bedre... men aner jo ikke da siden jeg ikke har prøvd.

Hva mener dere med erfaring ?

Noen bilder fra dagens lange økt... enda ikke ferdig, men måtte ta en pause.

d8657847fe8d1483a8a85925db9c8a8f.jpg

c674547bc7960dada7fe1a6dee679b04.jpg

9bd3d274c36d124f94fb6f287e87ec47.jpg

f557a47e899f10c20a03e567235fe0de.jpg

Jeg startet med en lignende korkemaskin som den til 500, og den vil du ikke ha. Den til 1000,- skal jeg ikke si noe om, da jeg aldri har prøvd den. Jeg gikk nemlig for den de selger for 1500,- på bryggselv og har ikke angret ett sekund.

Bratt: ok da blir det nok den til 1500kr på meg også [emoji3]

Idag er det akkurat 14 dager siden bryggedagen, det plopper fortsatt i gjærlåsen kanskje hvert 2-3 minutt... jeg har ikke målt SG enda for og se hva den har gjæret seg ned til OG var 1049 på bryggedagen.

Jeg tenker da på siden det fortsatt popper litt innimellom er det for tidlig og tappe på flaske ? Jeg vil jo ikke sitte igjen med flaskebomber...

Og en annen ting når jeg skal måle SG nå for og sjekke hva jeg ligger på, holder det da med at jeg bare åpner krana i bunn av bøtta og tar en måling eller følger det med for mye grums osv som gjør at målingen blir feil ?

Jeg får uansett tidligst tappet det på flasker imorgen da jeg må en tur på bryggselv og kjøpe inn en bøtte til korker og sånn korkpåsetter...

Så jeg tenkte da og måle SG idag og på nytt imorgen for og få en pekepinn på om det er klart til tapping.

Sent from my iPad using Tapatalk

Bratt: ok da blir det nok den til 1500kr på meg også [emoji3]

Idag er det akkurat 14 dager siden bryggedagen, det plopper fortsatt i gjærlåsen kanskje hvert 2-3 minutt... jeg har ikke målt SG enda for og se hva den har gjæret seg ned til OG var 1049 på bryggedagen.

Jeg tenker da på siden det fortsatt popper litt innimellom er det for tidlig og tappe på flaske ? Jeg vil jo ikke sitte igjen med flaskebomber...

Og en annen ting når jeg skal måle SG nå for og sjekke hva jeg ligger på, holder det da med at jeg bare åpner krana i bunn av bøtta og tar en måling eller følger det med for mye grums osv som gjør at målingen blir feil ?

Jeg får uansett tidligst tappet det på flasker imorgen da jeg må en tur på bryggselv og kjøpe inn en bøtte til korker og sånn korkpåsetter...

Så jeg tenkte da og måle SG idag og på nytt imorgen for og få en pekepinn på om det er klart til tapping.

Sent from my iPad using Tapatalk
Selv kjøpte jeg den til rundt 500. Det er nå 15batcher siden... Eller 600 flasker ish siden.. denne fungerer fortsatt ypperlig for meg. Men tror man investerer i komfort og en vesentlig lengre levetid ved å gå for de litt dyrere.

Liker progresjonstråden din! :)
Er så mye man lærer på de første 5-6 bryggene.. (og bryggene etter forsåvidt) skulle ønske jeg var flinkere til å dokumentere selv.

Min erfaring er at man ikke bare kan lene seg på andres erfaringer. Man må prøve selv også ;)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Oki får se hvilken jeg velger når jeg står nede på bryggselv.

Målte SG istad bare tappet ut litt fra dunken målte 1.009 så da er det vel igrunnen klart for tapping imorgen tenker jeg med så lav måling

Den kan godt være klar for flasking nå men litt sikrere er du når du måler samme gravity med
tre dagers mellomrom. Et plopp i ny og ne er ikke noe å legge vekt på.

Hmm oki, visst gravity er lik imorgen så kommer jeg nok uansett til å kjøre på med tapping [emoji6]

Er zalo helt feil å bruke ? Vasker jo alt annet stuff med det hjemme ?

Det skal jo desinfiseres alikevell da etterpå så burde vel gå bra ?

Jeg vasker med Zalo og skyller godt med varmt vann i forbindelse med fjerning av etiketter. Jeg har aldri opplevd problemer med det.

Ja jeg flasket jo ølet på mandag denne uken som var også har det stått og lagret på badet siden da.

Jeg valgte badet pga høyest temp der inne som skal hjelpe på karboneringa.

Jeg var en tur innom på badet Igår og vendte om på halvparten av flaskene, dette skal vel også etter hva jeg hsr skjønt hjelpe på i karboneringsprosessen .

Nå har jeg gått og gledet meg til prøvesmaking i 3.uker og endelig nå klarte jeg ikke vente mere så jeg heiv en 0,33 i frysen og en liten time senere var det klart for smaksprøve [emoji41]

Ølet ble skikkelig digg og jeg er fornøyd over all forventning egentlig, hadde ikke trodd det skulle bli så bra [emoji482]

Jeg har jo brygget en gang tidligere med kjele og sånn maltekstrakt KIT , men du verden dette ble noe helt annet ja [emoji6]

Nå er det bare å la ølet få litt mere kullsyre, var blitt en del nå, men var fortsatt litt slapp så går det vel fort unna tenker jeg, så må vel nesten begynne og tenke på hva jeg skal brygge nå neste gang.

Og angående korkpåsetter så gikk jeg for den billigste siden de hadde alle de tre forskjellige utstilt oss brygg-selv så fikk jeg prøvd de litt og jeg syntes ikke det var stor nok forskjell på de til å ta steget opp til den dyreste versjonen [emoji2] får heller legge av noen penger til et kjøleskap så jeg kan tempregulere vørteren under gjæring tenker jeg [emoji2]

Jaja må vel kline til med et bilde også da fra mitt første skikkelige hjemmelagde øl [emoji2]
Dette kommer det til å bli mere av tenker jeg [emoji482]

d70ba030be9ca65d5c54caf283044b42.jpg

ff9386d8d193dd928d23e4c80481f8bc.jpg

521e1f3a9318c2c13bbdc620d81f0fce.jpg

Tilbake
Topp