fremmdeles mye skumm i gjæringskar etter 2 uker ??????

Satte en hvete øl for godt og vel 2 uker siden nå, har putra og gått masse i starten og relativt rolig nå, ett og annet plopp pr 2 min .brukte en wyeast activator weissbeer men er fremmdeles masse skup på toppen av vørteren, er den blitt infisert eller kan jeg skumme av toppen og tappe på flaske??
 
Du heller jo aldri av fra toppen og oppi flaska, enten har du påmontert kran på gjærkaret, eller så bruker du en hevert du har nesten helt i bånn (litt over gjærkaka)

Hvis det hadde vært blikkklart oppå øllet så hadde jeg kanskje vært mer skeptisk.. (eller ikke, var temmelig klart på toppen på stouten min)
 
Hveteølgjær er kjent for å lage masse skum. Det høres ikke ut som noe er galt. Jeg hadde latt det ligge i fred, og tappet forsiktig av under skumlaget. Om du skummer av, vil du dytte en del gjær ned i ølet igjen, og dette blir fort med når du tapper videre. Stikk om til en "priming bucket" og fyll flaskene derfra.
 
Syntes å huske at jeg leste en plass at de syd-tyske bryggeriene skrapte av skummet som ble dannet under gjæring av weissbier da dette kunne gi uønsket bitterhet.
Noen som kjenner til dette?
 
Tilbake
Topp