Frisk sommer-ale?

Etter at jeg startet å brygge har mine foreldre gått fra å drikke Carlsberg og Tuborg til å være hipstere som bare vil ha hjemmebrygg med mye smak, og jeg har derfor fått i oppgave å stå for sommerølen. Jeg tenkte å lage en frisk ale med mye smak og moderat bitterhet. Jeg tenkte kanskje noe i retning en lys APA med smak av sitrus. Er det noen som har noen tips? Gjerne både mtp. en slik APA og andre øl som kan være gode sommerøl. :)

Har du prøvd wit? Det er mitt ultimate sommerøl, ingen over - ingen ved siden.
Med moderate mengder koriander og en del sitrus-skall er det ingenting som smaker bedre en varm sommerdag.

Her var det mange ulike forslag. Asian Pale Ale så interessant ut. Jeg finner den ikke på Vinmonopolet, er det butikkøl? :) Jeg personlig er ikke å glad i hveteøl, men med litt frisk smak kan det godt være midt i blinken for mor og far. Saison har jeg ikke noe erfaring med. Kanskje du har et tips til en som jeg bør teste ut fra butikken eller polet? :)

Jeg fikk kjøpt en Asian Pale Ale i går, og den var frisk og god. Om den godkjennes av mine foreldre blir det nok den. :) Takk for hjelpen hittil folkens!

En god kolch er jo slett ikke verst heller i sommervarmen. Nå har jo kolch godt av litt lagring men jeg har god erfaring med å drikke den relativt fersk kald og duggfrisk i sommervarmen.

Lys "britisk APA", om man kan tenke seg noe sånt. Mer vekt på malt og gjær enn i en rein amerikansk type, men fremdeles et veldig friskt øl. Jeg ble veldig fornøyd med denne. Men det er mulig det der er en litt tullete måte å bruke Amarillo på. Kanskje kunne jeg brukt Cascade i stedet, og heller tørrhumlet med litt Amarillo

Malt (til 25 liter ferdig øl)

3,3 kg pilsnermalt
1,1 kg hvetemalt
1,1 kilo lys münchenermalt
Humle
17 gr Simcoe ved 60
7 gr Simcoe ved 10
40 gr Amarillo ved 10
40 gram Amarillo ved 0
Gjær
wlp002

Mesk på 67. SG før kok 1.044 (82% meskeeffektivitet), OG 1.052, FG 1.015 (72% utgjæring) ABV 5%.

(...) Jeg ble veldig fornøyd med denne. Men det er mulig det der er en litt tullete måte å bruke Amarillo på. Kanskje kunne jeg brukt Cascade i stedet, og heller tørrhumlet med litt Amarillo (...)

Fins berre ein tullete måte å bruke Amarillo på, og det er å ikkje bruke den.

hehe - jo, men jeg synes jeg fikk litt lite igjen for 80 gr 2015 Amarillo der. Visst er det godt, men jeg tror faktisk at Amarillo først og fremst kommer til sin rett som tørrhumlingshumle; at det altså er litt bortkastet å bruke den slik jeg har gjort her. Det forekommer meg at Cascade er mer robust i forhold til varme?

Kinn bruker f.eks. Amarillo bare i tørrhumlingen i Vestkyst, ellers kjører de CTZ/Simcoe/Centennial. (Egentlig synes jeg det der er en uslåelig kombinasjon - så hvorfor bruker jeg overhodet noe annet:confused:?)

Det er litt interessant dette med Amarillo. En mer erfaren bryggekompis sier også at han har problemer med å få noe ut av Amarillo, mens "læreboka" mi har en egen oppskrift på single hop ale med Amarillo med humleilegg gjennom hele kokeforløpet.

Kompisen min mente Amarillo kunne fungere som bitterhumle, men man leser jo også om attraktive aromaer i denne. Jeg skal ihvertfall forsøke den både som bitterhumle, 1-minutt humle og som tørrhumle i et av mine kommende brygg. Har planer om en split batch til gjæring der kun den ene tørrhumles.

Det er jo både smak og aroma i den ølen jeg la ut oppskriften på, men ganske avdempet.Ølet er veldig godt, men jeg hadde ventet det mer preget av Amarilloen. Nå er ikke jeg noe humlehode - jeg er glad i den britiske stilen, og synes det egentlig er litt artig med en øl som er både litt britisk og litt amerikansk - så det plager meg kanskje mindre enn det ville gjort en del andre at humlearomaen ikke er så fremtredende.

Å bruke Amarillo som bitterhumle går selvfølgelig, men det er da både synd og skam å gjøre det:eek:.

Å bruke Amarillo som bitterhumle går selvfølgelig, men det er da både synd og skam å gjøre det:eek:.
Hmmm... Får se om jeg finner en annen til det, da. Galena, kanskje? Ellers er det kanskje ikke så farlig hva jeg bruker som bitterhumle? Jeg har jo noe Challenger liggende allerede.

Sist redigert:
Tilbake
Topp