Frisk sommer-ale?

Bruker Simcoe stort sett som bitterhumle, og kanskje litt som del av smakshumlingen, også. Så hovedkarakteren i humlesmak og -aroma kommer fremdeles fra engelske humler - og selvfølgelig gir engelsk gjær engelsk karakter til ølet.

Men jeg er ikke purist. Det er mye godt øl som kombinerer elementer av ulike slag fra britiske og amerikanske aletradisjoner, f.eks. O'Hara's Irish Pale Ale, og jeg utforsker gjerne det landskapet der. Jeg har laget dry stout med s-05, og jeg bruker Simcoe i Irish Red.. Og så bruker jeg alltid engelsk gjær i amerikanske øl.

Det er jo både smak og aroma i den ølen jeg la ut oppskriften på, men ganske avdempet.Ølet er veldig godt, men jeg hadde ventet det mer preget av Amarilloen. Nå er ikke jeg noe humlehode - jeg er glad i den britiske stilen, og synes det egentlig er litt artig med en øl som er både litt britisk og litt amerikansk - så det plager meg kanskje mindre enn det ville gjort en del andre at humlearomaen ikke er så fremtredende.

Å bruke Amarillo som bitterhumle går selvfølgelig, men det er da både synd og skam å gjøre det:eek:.
La merke til at du ikke oppga Alfa syre % i humlemengdene i oppskriften din, kun hvor mange gram av hver til de ulike tidene.
Helt til sist fredag hadde jeg ikke reagert på dette i det hele tatt, men så var jeg da innom Brygg Selv i Asker den dagen for å handle inn litt mer hardware og noe råvarer til en Paulaner clone.....
Der fikk jeg lært meg noe nytt av hyggelig personale der i forhold til mengde humle i oppskriften jeg stod med, hvor oppskriften også inneholdt Alfa syre % på f.eks. mengden Hallertau Hersbrücker (4%). Denne humlen hadde visstnok den bitterheten for en del år siden, mens den som er tilgjengelig nå holder 2.3% - ganske stor forskjell altså.

Så, løsningen er da å bruke mer av den humla etter denne formelen jeg fikk med meg (oppskriften sa 15g a 4%):
Opprinnelig% / Nåværende% x mengde, som blir; 4 / 2,3 = 1,7391 x 15 = 26.08g ..... altså drøyt 11g mer enn oppskriften tilsier!!

Samme blir det om man har en bitrere utgave av humla enn den var sist oppskriften ble brukt, hvor man vil ende på mindre mengde.

God iakttakelse det der, ja. Jeg bør få inn rutine på å føre opp alfasyreprosenten. Som du sier så blir det galt å tro at den samme humleoppskriften over år vil gi det samme resultatet. Jeg er klar over det. Nå har jeg bare holdt på vel et år med bryggingen, men etter hvert blir det jo viktig å vite hvor mye alfasyre det var i den humla jeg brukte 17 gram av for 5 år siden:).

Eller jeg kan helt enkelt beregne IBU på nytt hver gang. Da blir det ikke helt galt. Uansett vil det ikke bli helt riktig, for innholdet av andre stoffer endrer seg vel også. Og dessuten: Korrigerer vi for alder og lagringsforhold? Det er sikkert minst like viktig som vanlige variasjoner i årgangene.

Ja, det er nok myriader av variabler som gjør det omtrent umulig å kopiere en batch 100%, men jeg håper jo at alfasyreprosenten er en rimelig stor bidragsyter til det? :)
Anyway, har selv ikke holdt på mer enn et halvt år nå, og lærer meg nye ting hver gang (er så glad for å fortsatt kunne lære seg noe!) - og hva den egentlige syreprosenten er i humla jeg har vacuumpakka i fryseren over tid vil ha er nok helt sikkert uklart? ;)

Det ligger jo kalkulatorer ute på nettet som kan beregne alfasyreinnholdet hvis vi kjenner både den opprinnelige prosenten og lagringshistoria. Jeg må innrømme at jeg ikke har giddet å bekymre meg om det der.

Amare på latin betyr jo å elske, så det er klart Amarillo setter følelsene i sving. (Jeg jukser. Amarillo er spansk for gul:).)

Men Amarillo er jo midt i blinken for en frisk sommer-ale;).

Tilbake
Topp