Fuggles i tørrhumling

Hei!

Jeg har tenkt å brygge BYO sin klone av Samuel Smith's India Ale, se feks  http://byo.com/stories/issue/item/666-four-classic-clones-of-great-britain.
Oppskriften har altså Fuggles i tørrhumling: 1,5 g per liter i 14 dager. Men jeg har hørt at Fuggles er veldig sterk på gressmak etc, og at den ikke passer så godt å tørrhumle med. Gressmak er ikke det jeg forbinder med dette ølet. Noen meninger? Har veldig lyst til å prøve oppskriften som den er, men kanskje jeg skulle safe og tørrhumle med feks EKG.
 
Fuggles er mellom dei klassiske engelske humlene og vil funke fint som tørrhumle. Om du er usikker, ha både Fuggles og (East Kent) Goldings tilgjengeleg, opne pakkane og vurder kven av dei du føretrekk. Om du ikkje vil tukle med oppskrifta, fint, men det er ditt øl så du gjere kva du sjølv vil. Personleg likar eg EKG best, men min første bitter fekk tørrhumle av både EKG og Fuggles, og den var vi godt nøgde med.
 
Takk for svar! :skitbra:

EKG er kanskje min favoritthumle så langt i min bryggekarriære (ca. 15 brygg). Har brukt mye av den. Fuggles også, for så vidt, men mest i mørkere øl, og er ikke veldig kjent med effekten som aromahumle.

Jeg kommer til å kjøre oppskriften som den er, så langt det er muig, og den bruker hele 4 humletyper: Northdown (bitterhumle, som jeg bytter ut med Challenger), EKG (smak), Bramling Cross (aroma, spennende duft fra pakken!) og Fuggles (tørrhumle). Engelsk IPA altså.
 
Gammel tråd, men temaet er aktuelt, og jeg føler for å drive litt PR-virksomhet for denne humla.

Dette er humleskjema til en litt stor normalbatch engelsk IPA:

30 gr Herkules @60
60 gr Fuggles @ 30
60 gr Fuggles @ 0
60 gr Fuggles @ dryhop

Jeg har gjort dette før, og får samme resultat nå: Solid aroma av fersken og aprikos, Glem alt snakk om jordtoner og sånt. Dette er rein solfrukt.
 
Tilfeldig eller kom idéen herfra? :)

Jeg var nok ute før ham:). Og jeg har ideen fra Kinns påskeøl igjen.

Min Fuggles skal være engelsk - om jeg kan stole på det som står på posen. Men det som blir sagt om resultatet i videoen stemmer godt med det jeg opplever, bortsett fra at jeg ikke plukker opp så mye sitrus, men altså aprikos/fersken. Og så liker jeg effekten veldig godt, og vil gi en mye høyere rating på opplevelsen enn folka i videoen.

Willamette er en amerikansk variant av Fuggles. Den fikk jeg for lenge sida for meg at jeg ikke likte, men det var sikkert min feil, og ikke humlas. Så kanskje er den verdt en ny sjanse?
 
Tilbake
Topp