Funker dette som kjøling? (på denne tiden)

Har brygget min første pils men jeg ser for meg at neste batch om 14 dager også blir pils.

Det som er mest stress og herk med pilsen er jo å få "svinet" ned til 8-10 grader.

Da tenker jeg at jeg i stedet for å herje med kjøleren min som uansett ikke klarer mer enn 14 grader etter 20 min, så kan jeg like gjerne sette hele gryta med vørter ut på veranda, i ei balje med is og kaldt vann.

Da tenker jeg nedkjøling går rimelig fort (mtp humle utbytte osv), samt at jeg kan da ta gryta inn i romtemperatur dagen etter, og pitche når den nærmer seg 8 grader.

God idè?

Bruk kjøleren først. Ellers vil det faktisk ta ganske lang tid hvis du setter den rett ut og uten å røre i den.

Hvor langt ned det går aner jeg ikke. Men når vannet har utjevnet temperaturen til det gjæringskaret holdt så er det bare naturen som tar det videre, og da må både vannet i balja og vørteren kjøles ned, så det er større masse der. Jeg vil påstå at det går fortere å kjøle ned så langt som mulig på vanlig måte. Og så la naturen gjøre resten. Alt ettersom hvor stor balja er tror jeg det vannet blir lunka rimelig fort, og da mister du kjøleeffekt.

Har kjølt ned mange startere i snø, og det tar faktisk overraskende lang tid.

Har du en pumpe og en balje med isvann kan du sirkulere isvann i spiralkjøleren, bruker dette om sommeren for å kjøle de siste 5-10 gradene. Har en 15m sprialkjøler i stål fra bryggselv forøvrig, denne kjølte ned 28L til 7.5 grader på fredag med kun vann fra springen. Tok litt under en time og vannet ble sirkulert rundt spiralkjøleren en del av tiden for maksimal kjøleeffekt.

Tilbake
Topp