Fusel

Av ca 45 batcher har jeg hatt 2 som har hatt fusel, men etter karbonering, ikke ved flasking.
Er nå på batch 125 ca., og har ikke vært plaget med fusel, med unntak av en old ale som tok lang tids lagring før fuselnivået var ok (= knapt merkbart). Nå denne uke derimot, tappet jeg en IPA (Founders all day) med halve på fat og halve på flaske. På fat var den helt superb etter en uke tilkoplet co2, på flaske noe/lett fuselpreg etter 12 dg karbonering. Karboneringsnivået var fint dog. Prosess; jeg tappet fra kaldkrasj (4 °C), kokte opp 1,5 dl vann med sukkermengde til 7gr/l og helte denne varm i tappekaret, som jeg så forsiktig overførte ølet til. Flaskene har så stått på ca. 19-20°C i 12 dg. Er det kaldkrasjen som er synderen? Dvs at ølet får en betydelig temperaturøkning ila første døgnet med karbonering? Skal teste med helt lik prosedyre, men ikke kaldkrasje.
 
Tråden er gammel, men inneholder mange kompetente beteaktninger så jeg sparker litt liv i den igjen. Har noen oppdaterte erfaringer med fusel-produksjon?

Er det noen gjærtyper som gir mer eller mindre (uønsket) fusel?
 
Et evig aktuelt tema:).

Jeg tenker stadig at både overpitching og overoksygenering er skummelt - og mye mindre vektlagt som risikabelt enn underpitching og underoksygenering. Alt som stresser gjæren - og det er mye - vil bidra til å øke produksjonen av fusel.

Jeg har sikkert posta denne her før, men den tåler å hentes opp igjen: Esters and Fusel Alcohols - Scott Janish
Jeg ser at Palmer mener at gjærnæring helst vanligvis bør brukes i startere, og om du ser på det Janish har her om gjærnæring, så framtrer det som et fornuftig råd.

Når det gjelder gjærtyper, så er det vel sånn at gjær som gjerne lager mye estere nødvendigvis også må produsere mye fusel? Og så er det noen som blir lettere stressa av temperatur enn andre. Min ene favorittgjær for engelsk ales, wlp013, tåler dårlig høy temperatur og brå endringer, f.eks.. Den andre jeg bruker, Wyeast 1318, er ikke riktig så følsom. Dette er i alle fall mine erfaringer med dem.
 
Tilbake
Topp