Fusel

Finn Berger

Moderator
Jeg har hatt lett for å få fusel i ølet mitt. Det er ikke nødvendigvis så mye av det, og mange sier de ikke reagerer, men jeg er blitt veldig følsom for det. Det er ikke slik at jeg kan lukte det, men når jeg drikker, får jeg fusellukta opp i nesa innenfra. Det blir veldig tydelig, synes jeg, når jeg smaker eget brygg parallellt med godt kjøpeøl.
Jeg kan se flere mulige årsaker - underpitching, for dårlig beluftning, for dårlig temperaturkontroll (må se å få investert i noe elektronikk!) - og jeg tror nok jeg etter hvert skal få ordnet det. Men jeg lurer litt på om det er mange som lever med et ørlite fuselsnev? Og er det vanskelig å bli helt kvitt det?
 
Jeg er bevisst på det med oksidering, ja. Jeg stikker ofte om for å høste gjæren etter primærgjæringen, og jeg stikker om for å tilsette sukker før flasking, men jeg unngå all plasking, og passer på å ha slangemunningen under væskenivå hele tida etc..Flasker med tappestav, og prøver å gjære det også mest mulig skånsomt. Så jeg har vondt for å tro at jeg får mer oksidering enn andre.

Det er ikke så mye en smak, det er mer et svakt "sting" i nesa. Det ødelegger ikke ølet direkte, men irriterer meg. Og da hjelper det lite om andre ikke merker det så godt. (Og jeg vet hvordan fusel kjennes - etter ungdomstid på Eidsvoll på 60-/70-tallet:eek:.)

Investering i kjøling er helt klart neste, ja. Siden jeg har en ganske kjølig kjeller, og lite behov for å brygge lager, virker varmebelte og termostat som en ganske enkel løsning. (Har en kølsch stående der nede nå, og den holder seg greit på 16 under stormgjæring når jeg setter den på gulvet.)

Dere har ikke problemet i det hele tatt?
 
Fusel for en hjemmebrygger er nesten utelukkende pga for høy gjæringstemperatur de første dagene. Fusel blir du dessverre ikke kvitt, den kan over tid dempes litt og kamufleres av malt som snor seg sammen, men har du fusel har du fusel.
 
Høres veldig kjent ut :( Merket ikke noe til det i starten, men har blitt veldig sensitiv for fusel. Jeg har temperaturkontroll, men gjærer av og til utenfor, ettersom jeg kun har plass til et kar i kjøleskapet, og hvem nøyer seg med ett brygg om gangen liksom? :)

Planen fremover er å roe temperaturen, som @Miguel nevner. Satt en Belgisk blond i dag, og disse ølene har jeg tidligere kjørt ganske hardt, nå står den på 19C ihvertfall i 3 dager, så får vi se hva vi gjør.
 
Ett brygg om gangen er ikke noen tenkelig løsning, nei:cool: - så enten må man kombinere snedig, eller skaffe seg utstyr til å ha styring på flere brygg av gangen.

Siden det er i den første delen av gjæringa det meste av fuselproduksjonen skjer, er det vel ingen fare forbundet med å heve temperaturen på slutten av gjæringa for å la gjæren rydde opp etter seg (diacetyl)?
Jeg har en weissbier som har stått på 16 grader (temp i dunken), og er ned på 1.020 nå. Bør den opp? Går jeg fri for fusel om jeg setter den i vanlig romtemp ? (ca. 20 grader)
 
Jeg må fortsette jamringen:(.

Jeg får stadig fusel i noen av bryggene mine - men ikke i alle. Og jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen.
  1. Jeg er helt sikker på at årsaken ikke er for høy temperatur under hovedgjæringen. Jeg gjærer alt ølet mitt rundt 18 grader (i dunken!) - med unntak av belgisk, selvfølgelig, men jeg går ikke spesielt høyt der, heller.
  2. Jeg pitcher nok frisk gjær - heller i overkant mye enn for lite.
  3. Jeg tar en del prøver underveis for å sjekke SG, og smaker selvfølgelig samtidig. Og jeg kjenner sjelden noe til fuselen da, og blir fylt av optimisme: "Dette blir godt!" Så det virker som regel ikke som om det er fusel i ølet før jeg tapper det.
Jeg bruker ren oksygen, men flowmeteret er ubrukelig, så jeg kjører full guffe i et minutt eller vel så det. Kan det bli for mye, og dermed være årsak til fuselen?
Jeg kjører oppi en halv teskje gjærnæring (Whitelabs) 10 min før kokeslutt. Det skal jo være bra - jeg får grei utgjæring/god utgjæring - men kan det være en årsak likevel?
Kan det produseres fusel under flaskekarbonering på vanlig romtemperatur, ca. 21 grader ligger det vel på?
Er det mulig at for mye gjær kan være årsak, selv om jeg ikke driver med ekstrem overpitching?
Har noen erfaring for at Nottingham lett kan gi fusel? Jeg har brukt den noen ganger nå, og selv om den ikke er ansvarlig for all elendigheten, begynner jeg å mistenke at den kan være skummel.
 
Sist redigert:
Mulig jeg er på tynn is nå, men mener jeg leste i Yeast at for mye oksygen kan føre til fuesel. Skal se om jeg finner tilbake til dette.
 
For mye oksygen skal kunne gi fusel ja.
Har ikke ren oksygen selv, så dette er bare noe jeg har lest og ikke erfart, slik som Marius i innlegget over skriver.
 
Med full guffe på oksygenflaska (julaoppsett) så går måleren rett i taket, så da får du godt over 10l/min. Overkill og sløsing med oksygen i allefall...
 
Må nok kutte ned på oksygenbruken, da. Det er litt for lett å tenke at mye er bra og mer er bedre:). Det gjelder sikkert for gjær, også.
 
Sist redigert:
Mulig jeg er på tynn is nå, men mener jeg leste i Yeast at for mye oksygen kan føre til fuesel. Skal se om jeg finner tilbake til dette.
Tabell på side 105 i Yeast sier at øket mengde oksygen (Aeration) vil påvirke til mindre ester produksjon og økt produksjon av fusel alkohol.
Så for mye av det gode er vel "for mye".
 
Har du noe laget med nottingham med moderat OG som du kjenner fusel på?
Hva med å lage en testbatch der du bruker ren O2 på den ene delen og kun rister den andre?
Begynner gjæringen rundt 15C?
 
Har en APA med OG 1.054, FG 1.010 som jeg splitta; 20 liter med Nottingham og 20 liter med WLP013 (fikk FG 1.012). Den med Nottingham kjenner jeg fuselen i, men ikke i den med WLP013.

Jeg tappet dem 6.november, og det er mulig det gir seg litt nå. Jeg kjente forøvrig ikke noe før jeg tappet.
 
Forskjellige gjærstammer har også forskjellig behov for oksygen. Danstar Nottingham påstås å ha lite behov for oksygen i tørrgjærs form, i dataarket for gjæren står det
" it is unnecessary to aerate wort "
 
jeg rister dunken, slik at det blir ca, 8ppm med oksygen. Det skal være harmløst og det blir iallefall likt fra gang til gang.
 
Tilbake
Topp