Jeg har lest gjennom alle innleggene dine, og det du skriver, treffer meg midt i bryggevirksomheten min: Jeg dras for tida motvillig mot bruk av fat. Jeg er redd ølet mitt litt for fort blir dårlig på flaske - og at det uansett kunne vært bedre fra starten av om jeg hadde tappet på fat.
Samtidig er jeg ikke overbevist om at fat er svaret på alt, og jeg har tenkt at det kanskje kunne vært mulig å komme bedre ut av det med å fylle flaskene og tappekaret med CO2. Veldig glad for at du tar livet av den illusjonen
.
Jeg har et siste "eksperiment" gående. Jeg fyller flaskene nesten helt opp i håp om at det da ikke blir mer oksygen der enn gjæren kan håndtere. Ved vanlig fylling blir en ganske stor prosent ikke brukt av gjæren, så jeg har tenkt at dette kanskje kan hjelpe.
Men jeg har ikke holdt på med det så lenge, så det er litt tidlig å si om det hjelper.
Nå synes jeg ikke sjøl at ølet mitt blir dramatisk dårlig på flaske - og jeg får stadig tilbakemeldinger om at det er godt. Men det er ikke fra kvalifiserte øldommere, stort sett - det skal sies. Det er egentlig den dårlige holdbarheten som plager meg mest.
Artig med han kameraten din som synes ølet er godt sjøl om det (antakelig) slett ikke er det. Det er verd å tenke på
. Men ellers er vi vel som regel i overkant kritiske til eget øl heller enn det motsatte.