Fylle flaska helt opp?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Som sagt er det ikke mulig å gi verken + eller - poeng på dette punktet. Det er ikke poenggivende i det hele tatt. Skjønner derfor ikke hvordan det kan trekkes, når det ikke finnes poeng å trekke... Men du har rett i at en dommer kan synes det er negativt. Det må de få lov til...

Jeg tenkte kanskje at det skjer ubevist
At ølet får en lavere total score

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
Ølet på bildene ble altså tappet ca 25.11. og stått på flaske til ca 12.3.? Dvs okysgeringen har skjedd på ca 3,5 måned. Det skulle vært artig med tilsvarende testing på et tidligere tidspunkt for å se hvor fort det skjer.

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
I teorien bør man vel også få mindre bunnslam ved å fylle helt opp i og med man da får en anaerob gjæring. Følgelig også mindre risiko for autolyse.

msevland

Dommer
Sentralstyre
Jeg tenkte kanskje at det skjer ubevist
At ølet får en lavere total score
Det er vanskelig å si noe konkret om hva som skje ubevisst, men dommerne er trent opp til å være så objektive som mulig. Det skal ikke trekkes dersom det ikke hører til under det oppgitte punktet.
På samme måte som at dommerne ikke skal bedømme ut fra egne preferanser, men ut fra typedefinisjonene.
Er dette 100% gjennomførbart... nei, men jeg mener at dersom du trekker for full flaske, gjør du det bevisst, ikke ubevisst.

Topp