Fylle flaska helt opp?

Som sagt er det ikke mulig å gi verken + eller - poeng på dette punktet. Det er ikke poenggivende i det hele tatt. Skjønner derfor ikke hvordan det kan trekkes, når det ikke finnes poeng å trekke... Men du har rett i at en dommer kan synes det er negativt. Det må de få lov til...

Jeg tenkte kanskje at det skjer ubevist
At ølet får en lavere total score
 
Ølet på bildene ble altså tappet ca 25.11. og stått på flaske til ca 12.3.? Dvs okysgeringen har skjedd på ca 3,5 måned. Det skulle vært artig med tilsvarende testing på et tidligere tidspunkt for å se hvor fort det skjer.
 
I teorien bør man vel også få mindre bunnslam ved å fylle helt opp i og med man da får en anaerob gjæring. Følgelig også mindre risiko for autolyse.
 
Jeg tenkte kanskje at det skjer ubevist
At ølet får en lavere total score
Det er vanskelig å si noe konkret om hva som skje ubevisst, men dommerne er trent opp til å være så objektive som mulig. Det skal ikke trekkes dersom det ikke hører til under det oppgitte punktet.
På samme måte som at dommerne ikke skal bedømme ut fra egne preferanser, men ut fra typedefinisjonene.
Er dette 100% gjennomførbart... nei, men jeg mener at dersom du trekker for full flaske, gjør du det bevisst, ikke ubevisst.
 
Jeg har lest gjennom alle innleggene dine, og det du skriver, treffer meg midt i bryggevirksomheten min: Jeg dras for tida motvillig mot bruk av fat. Jeg er redd ølet mitt litt for fort blir dårlig på flaske - og at det uansett kunne vært bedre fra starten av om jeg hadde tappet på fat.

Samtidig er jeg ikke overbevist om at fat er svaret på alt, og jeg har tenkt at det kanskje kunne vært mulig å komme bedre ut av det med å fylle flaskene og tappekaret med CO2. Veldig glad for at du tar livet av den illusjonen:).

Jeg har et siste "eksperiment" gående. Jeg fyller flaskene nesten helt opp i håp om at det da ikke blir mer oksygen der enn gjæren kan håndtere. Ved vanlig fylling blir en ganske stor prosent ikke brukt av gjæren, så jeg har tenkt at dette kanskje kan hjelpe.

Men jeg har ikke holdt på med det så lenge, så det er litt tidlig å si om det hjelper.

Nå synes jeg ikke sjøl at ølet mitt blir dramatisk dårlig på flaske - og jeg får stadig tilbakemeldinger om at det er godt. Men det er ikke fra kvalifiserte øldommere, stort sett - det skal sies. Det er egentlig den dårlige holdbarheten som plager meg mest.

Artig med han kameraten din som synes ølet er godt sjøl om det (antakelig) slett ikke er det. Det er verd å tenke på:p. Men ellers er vi vel som regel i overkant kritiske til eget øl heller enn det motsatte.
Jeg ville være forsiktig med å fylle flaskene HELT fulle. De vil trolig sprenge fortere om de er helt fulle, bla. om de blir for0 varme eller kalde.
 
Skal innrømme jeg ble litt usikker på fysikken her nå, men gasser (luft/Co2) ekspanderer mer ved oppvarming enn øl/vann
Om trykket blir høyere ble jeg usikker på, men det tror jeg ikke. Det gjør uansett liten forskjell siden luftlommen vil være relativ liten forhold til ølvolumet
 
Sist redigert:
Skal innrømme jeg ble litt usikker på fysikken her nå, men gasser (luft/Co2) ekspanderer mer ved oppvarming enn øl/vann
Om trykket blir høyere ble jeg usikker på, men det tror jeg ikke. Det gjør uansett liten forskjell siden luftlommen vil være relativ liten forhold til ølvolumet
Poenget er kanskje at gasser lar seg komprimere? Så når ølet varmes opp, og ekspanderer, vil det fortere gå galt når det ekstra volumet ikke kan skaffes til veie gjennom at lufta i frirommet komprimeres? Trykket vil jo likevel øke, men ikke nok til å sprenge flaska?

Jeg vil jo tru at det jeg gjør, øker risikoen for at flaska sprenges, men det har som sagt gått bra - også da et par kasser blei frakta til et bryllup i Bergen i bagasjerommet på en bil en steikheit sommerdag. Da var jeg litt nervøs, det skal sies. (Jeg var ikke med på turen, og det var ikke mitt bryllup:). Jeg har faktisk aldri vært i Bergen:(.)

Mulig jeg nå skaffer de fysikkyndige en god latter, men den unner jeg dem gjerne:).
 
Sist redigert:
Poenget er kanskje at gasser lar seg komprimere? Så når ølet varmes opp, og ekspanderer, vil det fortere gå galt når det ekstra volumet ikke kan skaffes til veie gjennom at lufta i frirommet komprimeres? Trykket vil jo likevel øke, men ikke nok til å sprenge flaska?

Jeg vil jo tru at det jeg gjør, øker risikoen for at flaska sprenges, men det har som sagt gått bra - også da et par kasser blei frakta til et bryllup i Bergen i bagasjerommet på en bil en steikheit sommerdag. Da var jeg litt nervøs, det skal sies. (Jeg var ikke med på turen, og det var ikke mitt bryllup:). Jeg har faktisk aldri vært i Bergen:(.)

Mulig jeg nå skaffer de fysikkyndige en god latter, men den unner jeg dem gjerne:).
Du fyller vel ikke helt til topps? Det er vel igjen noen mm til gass, som sikkert er nok til å ta opp evt temperaturekspansjon av væsken.
 
Du fyller vel ikke helt til topps? Det er vel igjen noen mm til gass, som sikkert er nok til å ta opp evt temperaturekspansjon av væsken.
Helt fullt blir det ikke, som du sier. Og nå har jeg CO2-trykk på blandingskrate når jeg flasker, og drmed blir det skum. Så flaskene mine ser mer eller mindre normale ut nå. Men jeg fyller altså helt opp med skum, og korker med en gang.
 
Temperatur forskjellene blir vel uansett ikke så drastiske at ølet skulle sprenge flaska mm. det er overkarbonert fra før
vi vet fra før at vørter ved 100 C har 4% lavere tetthet enn ved 20 C så det kan vel ikke være snakk om så mye?..
 
Jeg fyller IPA og andre "sensitive" øl midtveis opp kragen, men de rekker sjelden og bli overkarbonert uansett
 
Ca. sånn
dsc07600-jpg.61394
 
Tilbake
Topp