loebrygg
Norbrygg-medlem
Bader ikke alle korkene i starsan før flasking?
Nei, rett ut av påsan tenker jeg de er greie nok
Bader ikke alle korkene i starsan før flasking?
Jepp - den svært enkle forsikringen benytter jeg meg alltid av.Bader ikke alle korkene i starsan før flasking?
Ditto. Sjøl om jeg roser meg av å være slomsete, er det grenser for hvor slomsete jeg klarer å være når det krever så lite arbeid, tid og penger å ikke være det.Jepp - den svært enkle forsikringen benytter jeg meg alltid av.
Det ølet du brygger kan antakelig brukes som desinfeksjonsmiddel .Så lenge ting ser rent nok ut tror jeg det er rent nok så lenge
Saccharomyces cerevisiae har satt sine spor og % oversteget hva som kan selges i norske butikker
Jeg ville vel ikke fjerna fjæra, da lukker den jo ikke?Den av stål, er den noe bedre mtp å fylle helt opp?
(Vinkle fylleren oppe i flaskehalsen og fylle kontrollert opp).
Og var det ikke slik at den lettere kunne ødelegge flaskebunnen?
Den av plast er den typen jeg bruker nå og som jeg ikke får det til med.
Jeg har fjernet fjæra i enden, vet ikke om det gjør noe fra eller til.
Å skifte fra lake til sukkerbiter gir vel ikke høyere fylling i flaska?
That's your problem right there!To kraner/fyllere i bøtta, mao ingen ledige hender til å holde i enden av fylleren.
Jeg bruker begge, og begge fyller helt opp. Når jeg trekker opp, trykker jeg tappen i kanten på flasketuten.Den av stål, er den noe bedre mtp å fylle helt opp?
(Vinkle fylleren oppe i flaskehalsen og fylle kontrollert opp).
Ødela et par flasker i starten, med litt forsiktighet har ikke dette vært et problem.Og var det ikke slik at den lettere kunne ødelegge flaskebunnen?
Nei, men du eksponerer ølet for mer oksygen ved å stikke om. Usikker på om du får like god effekt av fulle flasker ved omstiking. Det er jo bare å fylle noen flasker, før du stikker om for å se dette har betydning. Litt sånn @erikraude gjorde.Å skifte fra lake til sukkerbiter gir vel ikke høyere fylling i flaska?
Jeg har jo en hel kasse fylt etter lektor Bergers metode, og til nå har jeg bare åpna to av dem, men forskjellen har vært slående. Det er godt nok for meg til å legge om metoden.@erikraude Jeg hadde nær glemt å si det, men det var utrulig fint at du gjorde dette forsøket. OK, det er - som man sier - bare ett datapunkt, men det bildene viser, er ganske slående. Ikke noe endelig bevis, men det må være lov å kalle det en sterk indikasjon.
Mange har snakka om at de har fått bedre øl når de har gått over fra flasking til fating. Jeg mistenker at den effekten kanskje ikke hadde vært der om de hadde fylt flaskene sine helt opp. Det kan godt være at andre faktorer bidrar, også, men jeg trur at dette med fyllingsgraden kan være viktig.
Egentlig burde jeg ha spart et par flasker lenge for å se hvordan det utvikla seg, men jeg tror jeg vil drikke opp de oksiderte fortest mulig, og siden jeg ikke har annet hjemmebrygg i hus og reallønnsnedgangen merkes godt tror jeg nok resten forsvinner også.Jeg har jo en hel kasse fylt etter lektor Bergers metode, og til nå har jeg bare åpna to av dem, men forskjellen har vært slående. Det er godt nok for meg til å legge om metoden.