Fylle flaska helt opp?

Eneste korkene jeg ikke har desinfisert var når jeg korket Lambic med naturkorker, der tror jeg faktisk korkene er mer redd for bakteriene i Lambic'en en motsatt :p
 
Så lenge ting ser rent nok ut tror jeg det er rent nok så lenge
Saccharomyces cerevisiae har satt sine spor og % oversteget hva som kan selges i norske butikker
 
Da blei det en a-b-test.
Glasset til venstre er fra en flaske flaska på min normale måte, med flaskefyller fra gjæringskar til fullt, så det blir normal headspace når jeg trekker den ut.
Glasset til høyre er fylt etter lektor Bergers metode. Forsiktig i starten, så med fullt pådrag, og så toppa forsiktig opp så flaska er breddfull.
Begge flaskene er karbonert med ett muntons-drops pr 0,33 l.
DSC_0250~2.JPG
Begge flaskene er fylt fra samme batch og har stått kjølig sammen siden karbonering. Jeg kan ikke se noen andre faktorer enn fyllinga som skiller dem.
Det er også en markant forskjell i aroma. Den mørkeste er langt blassere i aroma enn den lyseste.

Så fra nå av er jeg å anse som en konvertitt. Fra nå av kommer jeg til å fylle alle mine flasker etter lektor Bergers metode.
DSC_0253~2.JPG
 
Nå som mitt forrige innlegg havna i riktig tråd, og siden det har vært kommentert konkurranseaspektet i dette med fyllingsgrad:
Om jeg hadde sendt inn disse to flaskene til en konkurranse hadde det ikke vært noe å lure på engang. Begge hadde blitt diska for å være 0,33l. Men hvis de hadde kommi forbi det hinderet hadde flaska som var fylt til randen parkert den andre i bedømming. Det er faktisk så stor forskjell at det nesten er doping.
 
Jøss. Får visst forsøke på nytt å fylle helt opp da.
Tidligere forsøk har ikke gått så bra, får liksom ikke dreis på dette.

-Standard gammel flaskemetode med omstikkingsbøtte med lake og kort stivt plastrør mellom
kran og flaskefyller.
To kraner/fyllere i bøtta, mao ingen ledige hender til å holde i enden av fylleren.
Hva er fornuftig, gå over til en enkelt fyller eller etterfylle øl med sprøyte?
Sprøyte krever vel ei skål med øl å suge opp av, kan jo ikke rote med bøtta.
??
 
Den av stål, er den noe bedre mtp å fylle helt opp?
(Vinkle fylleren oppe i flaskehalsen og fylle kontrollert opp).
Og var det ikke slik at den lettere kunne ødelegge flaskebunnen?
Den av plast er den typen jeg bruker nå og som jeg ikke får det til med.
Jeg har fjernet fjæra i enden, vet ikke om det gjør noe fra eller til.

Å skifte fra lake til sukkerbiter gir vel ikke høyere fylling i flaska?
 
Den av stål, er den noe bedre mtp å fylle helt opp?
(Vinkle fylleren oppe i flaskehalsen og fylle kontrollert opp).
Og var det ikke slik at den lettere kunne ødelegge flaskebunnen?
Den av plast er den typen jeg bruker nå og som jeg ikke får det til med.
Jeg har fjernet fjæra i enden, vet ikke om det gjør noe fra eller til.

Å skifte fra lake til sukkerbiter gir vel ikke høyere fylling i flaska?
Jeg ville vel ikke fjerna fjæra, da lukker den jo ikke?
 
Jo, den lukker godt nok uten fjær.
De dråpene som kommer tror jeg først og fremst kommer fra utsida av fylleren.

-Tror jeg har en slik stor fyller liggende. Får gjøre et nytt forsøk.
Den ble lagt bort de da flaskene ble dårligere fyllt med den.
 
Sist redigert:
Den av stål, er den noe bedre mtp å fylle helt opp?
(Vinkle fylleren oppe i flaskehalsen og fylle kontrollert opp).
Jeg bruker begge, og begge fyller helt opp. Når jeg trekker opp, trykker jeg tappen i kanten på flasketuten.

Og var det ikke slik at den lettere kunne ødelegge flaskebunnen?
Ødela et par flasker i starten, med litt forsiktighet har ikke dette vært et problem.
Å skifte fra lake til sukkerbiter gir vel ikke høyere fylling i flaska?
Nei, men du eksponerer ølet for mer oksygen ved å stikke om. Usikker på om du får like god effekt av fulle flasker ved omstiking. Det er jo bare å fylle noen flasker, før du stikker om for å se dette har betydning. Litt sånn @erikraude gjorde.
 
Jeg trur det oksygenet ølet kommer i kontakt med under omstikking spiller lita rolle. Jeg driver riktignok og styrer med overføring til CO2-fylt omstikkingskar i lukka sløyfe, men jeg trur egentlig at det er bortkasta tid og penger (til CO2). Når vi flaskekarbonerer, er det så mye aktiv gjær til stede at den rydder unna oksygenet før det får gjort skade. Ved ca. 20 grader vil det ta tid før det oksygenet som absorberes, reagerer med andre stoffer. Det sier i alle fall Geroge Fix i Principles of Brewing Science, og Tore Hage (Ringnes) bekrefta på direkte spørsmål at det oksygenet ølet kommer i kontakt med ved flasking, ikke er noe problem.

Det oksygenet som er et problem, er det som blir værende i frirommet under korken. Det tar lang tid før det blir absorbert, og det er rikelig igjen etter at gjæren har tatt kvelden til at det kan skade ølet.

Når det gjelder fylleteknikken: Jeg bruker den vanlige plastfyllestaven, med fjær. Om den funker like godt uten fjær, aner jeg ikke. Men jeg trur kanskje fjæra gir deg bedre kontroll når du vinkler staven og presser tappen mot kanten av flaskehalsen for å fylle (nesten) helt opp.

Jeg sitter ved et bord, og på bordet har jeg plassert en plastskammel fra Ikea som jeg setter omstikkingskaret (type Speidel, men et annet merke, Rickenbach) oppå. Jeg forer opp under karet i bakkant for å få litt vinkel, og legger et par silikonringer som antisklimatte under forkanten. Nå kommer enden av staven i nivå med bordkanten, og jeg har det ganske bekvemt. Jeg forbinder staven med krana med en liten silikonslangestuss, sånn at staven blir fleksibel. (Stav og kran er i direkte kontakt, så det er ikke noe problem å dytte bunnen av flaska opp mot staven.)

Sukkerbiter eller drops eller hva man nå måtte bruke spiller ingen rolle for dette med fyllinga. Det er sikkert greit å slippe omstikkinga, men det er enklere å fylle de siste flaskene når du ikke må forholde deg til gjærslammet i gjæringskaret. Da tar jeg tak i toppen av karet og bikker det framover, og det hadde kommet med en del grums om jeg hadde tappa rett fra gjæringskaret. Det er greit å slippe å bekymre seg om det.

I den siste fasen, der jeg holder karet bikket framover med venstre hånd, må jeg håndtere alle deler av prosessen forøvrig med ei hånd - og det går helt greit. Jeg har flasketreet på en skammel vil venstre for meg, og jeg har korker'n (tung proffmodell) på bordet til høyre. Ikke noe problem.

Jeg karbonerer forøvrig med vørter (speise), så jeg blande i et omsikkingskar.
 
Sist redigert:
@erikraude Jeg hadde nær glemt å si det, men det var utrulig fint at du gjorde dette forsøket. OK, det er - som man sier - bare ett datapunkt, men det bildene viser, er ganske slående. Ikke noe endelig bevis, men det må være lov å kalle det en sterk indikasjon.

Mange har snakka om at de har fått bedre øl når de har gått over fra flasking til fating. Jeg mistenker at den effekten kanskje ikke hadde vært der om de hadde fylt flaskene sine helt opp. Det kan godt være at andre faktorer bidrar, også, men jeg trur at dette med fyllingsgraden kan være viktig.
 
@erikraude Jeg hadde nær glemt å si det, men det var utrulig fint at du gjorde dette forsøket. OK, det er - som man sier - bare ett datapunkt, men det bildene viser, er ganske slående. Ikke noe endelig bevis, men det må være lov å kalle det en sterk indikasjon.

Mange har snakka om at de har fått bedre øl når de har gått over fra flasking til fating. Jeg mistenker at den effekten kanskje ikke hadde vært der om de hadde fylt flaskene sine helt opp. Det kan godt være at andre faktorer bidrar, også, men jeg trur at dette med fyllingsgraden kan være viktig.
Jeg har jo en hel kasse fylt etter lektor Bergers metode, og til nå har jeg bare åpna to av dem, men forskjellen har vært slående. Det er godt nok for meg til å legge om metoden.
 
Jeg har jo en hel kasse fylt etter lektor Bergers metode, og til nå har jeg bare åpna to av dem, men forskjellen har vært slående. Det er godt nok for meg til å legge om metoden.
Egentlig burde jeg ha spart et par flasker lenge for å se hvordan det utvikla seg, men jeg tror jeg vil drikke opp de oksiderte fortest mulig, og siden jeg ikke har annet hjemmebrygg i hus og reallønnsnedgangen merkes godt tror jeg nok resten forsvinner også.
 
Tilbake
Topp