Fylle på fat uten CO2?

Rolf

Hoi!

Jeg hoppet på felleshandlingen av fat for en stund siden, siden den gang har de samlet støv. Går det greit å fylle dem med øl uten at man har CO2-dunken stående? Da selvfølgelig med naturlig karbonering. Så kanskje jeg får ut fingeren med CO2 hvis jeg har et par fat med øl stående..

Jeg fylte uten CO₂, hadde litt sukkerlake i fatet først. Men jeg har siden  kjøpt en sånn minigass greie, ut-på-tur greia, så jeg blåser nå en dæsj CO₂ i fatet, i den tro at CO₂'en vil ligge som et lokk over øllet så det ikke oksyderes.

Yes, er det CO2-lokket der jeg lurer på om jeg trenger. Strengt tatt blir vel fatet å regne som en diger flaske? Jeg pleier ikke akkurat fylle på CO2 på flaskene før jeg setter på korker heller. Men så er jeg blodfersk på fat også da, klar for å gjøre alle tabbene. :S

'CO2-lokk' finnes ikke, rett og slett!
Det finnes en annen, eldre tråd her hvor dette har vært oppe i sin fulle bredde. Finner den ikke i farta. Fysikkens lover sier noe om at enhver gass vil fylle det rommet den har tilgjengelig, så glem alt om 'CO2 som legger seg over og beskytter'!
Takk og pris får en nesten si, for ellers ville vi alle vært døde, med all den CO2 'en som driver og endrer på klimaet vårt.  ;)

aha, trodde gassen la seg nederst i fatet, men da stemmer det kanskje mer med opplevelsen, når jeg dusja co2 i fatet så var fatet fullt av tåke etterpå :)

Trodde jeg også, men dengang visstnok ei!
Men det er noe jeg ikke helt skjønner her: I kjemitimene (hos gamle Mikkelsen, forøvrig. Ikke slektning vel?) laget vi klorgass, og den lå nederst i glassbeholderen som en gulgrønn tåke og klatra aldri over kanten fordi den var tyngre enn lufta!

Over tid er det klart at ting blander seg, men om man "fyller" et åpent fat som står med CO2 må det da være en høyere konsentrasjon av CO2 i fatet enn utenfor?

Men ja, etter det jeg har skjønt vil ikke ting tette seg skikkelig uten bruk av en dæsj CO2 etter at man har satt på lokket, og det er kanskje for kritisk til å droppe?

Dag skrev:
Trodde jeg også, men dengang visstnok ei!
Men det er noe jeg ikke helt skjønner her: I kjemitimene (hos gamle Mikkelsen, forøvrig. Ikke slektning vel?) laget vi klorgass, og den lå nederst i glassbeholderen som en gulgrønn tåke og klatra aldri over kanten fordi den var tyngre enn lufta!

Kjenner ikke til noen kjemidude i slekta nei, isåfall hadde jeg kanskje hatt slikt mer på stell :)

Det er vanskelig å få lokkene på Corneliusfata tette uten å bruke CO2-trykk. Det er fordi lokket må presses oppover av trykket i flaska for å tettes mot kanten. Du kan risikere at den langsomme kullsyra som utvikles av ettergjæringa, bare siver ut uten å tette lokket...

Kjøp en liten ut-på-tur-sak så lenge, så får du tette fata.

Dag skrev:

Diffusjon er en ganske treg prosess og tyngdekraft virker også inn her...
http://www.dammskolen.no/progs/trigger/diffusjon/diffusjon.html

Martin E skrev:
Kjøp en liten ut-på-tur-sak så lenge, så får du tette fata.

Og det er verdt å vite at ute-på-tur dingsen er kurrant, du blåser ikke ut all gassen i en smell som man gjør f.eks på sykkelgass-greiene, og på siphon flasker, ikke god kontroll men du kan blåse av dæsj etter dæsj.
Du kan også relativt enkelt modifisere den så den kan benytte rimeligere gasspatroner uten gjenger.. (tok vel 5-10 minutter med litt plunder)

ta ikke sjansen på å fylle fatet med øl uten tilgang på co2, fatet blir ikke tett...
har hørt en som brukte kompressor og trykkluft, og det tetter nok fatet, men hvor heldig det er skal jeg ikke blande meg inn i...  :)
fatet trenger 1 bar for å tette sånn ca +/-......
en annen patent jeg har hørt om er å ha godt smurte o-ringer i lokket, og henge fatet etter lokket et par dager etter fylling...

Bruk ved smørning av pakninger White-oil, spray til o-ringer. Næringsmiddelgodkjent.
Vet at Petit har den i sitt sortiment.

Takker for svar! Det var vel det jeg var redd for, så da får jeg sette opp dampen med å skaffe CO2-dunken, har jo alt regulator og alt det andre fjaset.

Med en slik "ut på tur" sak må du vel karbonere med sukkerlake for det er vel ikke nok CO2 i disse små patronene til å tvangskarbonere Øllet?

Ja, de er kun ment til å drive øl, ikke karbonering. Men du kan selvsagt karbonere kunstig med vanlig CO2-utstyr først.

Tilbake
Topp