Fyllingsgrad på fat?

Da nærmer det seg så smått at jeg skal prøve å fylle mitt første fat.  Hvor mye skal fylles på et 19l fat?  Bestemt volum, avstand fra topp, helt opp...?  Dette kan jeg ikke huske å ha sett omtalt noe sted.

Det dreier seg om et forsøk på noe som kan kalles bitter, i den grad det skulle ha noe å si.

Morten M
 
Det beste tipset jeg kan komme med er å ikke fylle det så fullt at øllet når opp til røret hvor co2 kommer inn.

På generell basis, fyll 18 liter,  Om du skal ha mye mindre i fatet, vær nøye med å få byttet ut luften i  fatet med kullsyre
 
Ja, det er viktig at du ikke fyller så mye øl slik at ølet når opp til co2-røret. Da risikerer du at ølet beveger seg opp i gasslangen, og i verste fall helt opp i regulatoren. Det ønsker du ikke. :)

Jeg fyller alltid på co2 for deretter å blåse ut gjennom ventilen to-tre ganger i fatet før jeg setter det til lagring. Dette for å få fjernet oksygenet som befinner seg i fatet.
 
Hvis du er litt forsiktig så får du det til selv om CO2-røret dypper ned i ølet. Men da må man være flittig med overtrykksventilen i lokket. En annen løsning er å sage CO2-røret enda kortere. Har sett at de til tider kan være litt lange, og det nytter jo ingenting. Kjekt å ha et tilbakeslagsventil i CO2-slangen rett etter fatkoblingen. Jeg har litt for ofte opplevd nettopp det Grove poengterer, og det er skikkelig  :doh: :bat: :mamma:
 
Hvor vår man kjøpt slike tilbakeslagsventiler? Jeg har måttet bytte CO2-slanger et par ganger pga. øl i slangene. Mye styr, så jeg skulle gjerne ha utbtdret dette.
 
Gahr skrev:
Hvor vår man kjøpt slike tilbakeslagsventiler? Jeg har måttet bytte CO2-slanger et par ganger pga. øl i slangene. Mye styr, så jeg skulle gjerne ha utbtdret dette.

Samme her, har sett corneliuskoblinger med tilbakeslagsventil tidligere, men finner dem ikke lengre nå. Trodde det var på Brouwland, men spørs om det var feil.
 
www.candirect.de selger slike som Rückschlagventil:

Rückschlagventil, Kunststoff, für NC-Behälter
Bestellnummer: 75491900

für Behälter-Gaskupplung, 7/16" UNF BSF-Gewinde (Innengewinde für Kupplung, Außengewinde für Mutter und Nippel), verhindert Getränkeeinlauf in Gasleitung


Til €7,25

75491900.jpg


Noen som orker å bestille en hel eske som fellesinnkjøp? Tror det er mange her inne som kan tenke seg noen sånne. Man trenger jo bare til antall fat samtidig i bruk, ikke til alle fat man har, så det blir ikke så dyrt uansett.
 
Scheisse, den engelske siden deres er vesentlig dårligere, fant den ikke der, men etter noen minutter leting på tysk dukket den opp.  :)
Må ta en liten opptelling på koblinger og penger, ikke alle koblingene den passer på her (MoreBeer har hurtigkobler til slangen, så man ikke får satt på en slik en).
 
De selges også som sett, altså kobling + ventil.

CO2-Kupplung NC, Kunstst., Rückschl., 7/16" UNF
Bestellnummer: 75491976

graue Kunststoff-Kupplung, Gasseite, mit Rückschlagventil (gegen Getränkeeinleitung in CO2-Leitung) und 7/16"-UNF-Gewinde


75491976.jpg


Da blir det €13,30.

Synes Candirect generelt har veldig mange koblinger, slanger og alt det der til corneliusfat. Und ja, es lohnt sich die deutsche Seite anzugucken. ;)
 
Når jeg har handlet hos CanDirect, har jeg bestandig lett opp varene på de tyske sidene og sendt en mail med bestilling.

Ellers kan kanskje Vin og Bar ta dem inn? Jeg mener de tar inn varer fra CanDirect.
 
Han har jo disse:

CO2-Kupplung NC, Kunstst., Rückschl., 3/4" AG
Bestellnummer: 75491974

graue Kunststoff-Kupplung, Gasseite, mit Rückschlagventil (gegen Getränkeeinleitung in CO2-Leitung) und 3/4"-Gewinde für CO2-Anschlußmuttern und Biertüllen 


75491974.jpg


Til €21,95.

Jeg fant den ikke separat uten kobling, men så har han en del sånne omformere også, kanskje det hjelper?
 
Er ikke dette overgang til gass som brukes til bryggerifat?

Jeg bruker John Guest 3/8" til 3/16".
 
Det er meget godt mulig, nå når jeg ser litt nøyere på bildet. Men så har jeg selv 7/16-koblinger og tynne slanger, og dermed ikke erfaring med tykkere gasslanger. Det kan lønne seg å ta et godt kikk på nettsidens tyske nettbutikk. Vet ikke om det går an å jage nettsiden gjennom Google Translate eller noe lignende, ellers så er bildene rimelig greie der.
 
Tilbake
Topp