Gahr og 7 fjell selger "litt" øl:-)

Det er vel normalt å ikkje tenne penger dei første åra når ein starter eit bryggeri.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Med såpass økt omsetning er nok et nullutbytte et velkalkulert resultat. Om investorene ikke har behov for overskudd nå er det bedre å investere i produksjonsanlegget slik at volum (og kvalitet) kan bli enda bedre i årene som kommer.
 
Så det er ikke godt nok å 6 doble omsetningen?

Jo, det er de nok svært fornøyde med.

Bedrifter lever av dog av overskudd, ikke av stor/økende omsetning. Som nevnt overfor er det jo helt normalt å ikke tjene penger / gå med underskudd de første årene man starter ett eller annet, sånn sett er de nok ganske godt fornøyde med å gå i 0. I tidlige faser blir gjerne overskuddet og gjerne mer enn det også pløyd inn i investeringer, noe som gjør at sluttresultatet ikke blir positivt. For å si noe særlig vettugt om hvordan driften går må man gjerne se på om de faktisk tjener penger på det de produserer og selger - de gjør de da høyst sannsynlig siden resultatet faktisk er såpass bra som 0 det første året i drift.

Jeg tipper en del småbryggerier går sånn ca i 0 på virksomheten, mens de som driver det gjør mye av arbeidet på dugnad (les: tar ikke ut en normal lønn). Det er jo litt som med hjemmebrygging - om man sammenligner prisen på utstyret og råvarene kontra hva noe koster i butikken så er det stort sett svært lønnsomt å brygge selv. Om man derimot skulle lønne noen for å brygge for seg ville regnestykket se helt annerledes ut.
 
Lervig brukte vel mange år før de hadde pluss i regnskapet, er nok helt vanlig. Sammenlignet med andre bryggerier i Norge kan man nok påstå at 7 Fjell går så det suser, og ikke minst så er de i vekst og vil nok ha en lysende fremtid sammenlignet med mange andre nye bryggerier i Norge.
 
At ei bedrift går med underskot og får lov å gjera det over fleire år skuldast at dei har nok kapital i ryggen. Derfor ser ein ofte at nye bedrifter får tilførsel av meir aksjekapital dei første åra dersom aksjonærar/investorar har tru på dei. Men det er ikkje noko naturlov at bedrifter går med underskot dei første driftsåra.

Investeringer må ein skilla litt frå drifta sidan dei nok må førast over fleire år og påverkar såleis ikkje resultatet meir enn avskrivinga. Ein kan vel gå ut frå at bryggeri har ei levetid på iallefall 10 år og då vil investeringa delast (kostnadsførast) jamnt over dei 10 åra. Så kan ein saktens diskutera om det i bryggeribransjen er naturleg å ha 10 års avskriving på utstyr all den tid det ofte har vore slik at dei har måtta auka størrelsen på bryggeria alt etter 1-2 år. Kortar ein avskrivingstida vil jo resultatet gå ned då investeringane må avskrivast raskare. Her spørs det vel kva skattemyndighetane synes om saka - staten - representert ved skattemyndighetane - har ikkje same tålmodet som ein investor evt. har - dei skal ha inn sine skattar raskast mogleg og vil vel gjerne ha eit ord med i laget...

Ad Lervig:
Lervig gjekk nok med underskot ifjor også. Dei har rettnok redusert underskotet men det var på 1.36 mill. i 2014.
 
Færder mikrobryggeri i Tønsberg investert 14 milloner før en eneste flaske øl var solgt. Hvordan dette kan gå rundt skjønner ikke jeg, men de har vel også noen rike onkler i ryggen. Likevel har jeg knalltrua på 7 fjell, da kvaliteten på ølet rager så mye høyere enn mange andre norske bryggerier, iallefall er det min oppfatning. Og at det første året ikke bringer mye til aksjonærene er vel ganske vanlig. Skal bli spennende å følge utviklingen videre. Tipper vi kommer til å se et frafall av småbryggerier i fremtiden.
 
Den siste investeringen kommer i rett tid og vil være meget lønnsom så lenge de får solgt varene. Jeg synes at de viser fornuft og ekspanderer med lav risiko. Med kapasitetsdobling bør det kunne være lettere å styre mot overskudd.
Blir spennede å se om de vokser ut av lokalene :)
 
Tilbake
Topp