Gamlebyen Håndbryggeri bygger om

Jeg ser ikke bort fra at et grunningsstrøk med Biltemas lamineringsepoksy på en ren, tørr og støvfri overflate vil gi helt super heft til epoksymalingen, gitt at den ikke får herde for lenge. Videre er det nok viktig å smøre tykt nok på. Det er mange muligheter for å trå feil, så helt enkelt er det ikke. For høy luftfuktighet, fete eller sugende overflater gir utfordringer, men de er overkommelige.
 
Det kan Mao være mange forklaringer på at resultatet på Golia ikke ble helt som forventet, og bare én av dem handler om kvaliteten på produktet ;-)
 
Hva er symptomet som utløser misnøyen? Flaker det av? Kan være dårlig heft, for tynne strøk, for lang herdetid mellom strøkene. Slites fort av? Kan være for tynt strøk, eller for høy/ lav temp i herdetiden. Varmeutviklingen i utblandet epoksy øker eksponensielt i forhold til høyden(!) På blandingskaret. Bedre å blande ut litt og litt fremfor store volumer i en batch. Har flere ganger oppvevd at det tar fyr i kar med utblandet epoksy.
 
Bård skrev:
Hva er symptomet som utløser misnøyen?

Den flaker av, men det er nok hovedsakelig på grunn av dårlig grunnarbeid, ikke produktet i seg selv.

Det største problemet er at den krymper veldig er vanskelig å bygge opp glatte flater med. Skal du ha et fint, glatt og blankt gulv med Biltema sin epoxymaling, tror jeg du må et veldig bra utgangspunkt og ikke basere deg på at fyllevnen til malinga.
 
Aha. Ja der har nok vi vært heldigere. Hesselberg sin epoksymalingen var en nytelse å jobbe med. Vet ikke helt hvor man får kjøpt det. Skal se om jeg kan skaffe noe info..
 
avysu9et.jpg


Stadig mer rustfritt i kjelleren. Vi satser på å bli kvitt den siste plastbøtta innen en ukes tid. Har en plan for å bygge om vvberederene til gjæringstanker ved å skjære ut et ovalt "mannhull" i toppen. Bruker toppen av en annen identisk vvbereder, skjærer ut et likt hull, men 30% større. Gjennomgående bolter, silikonpakning og vingemutre låser og tetter mannhullet. God idé?
 
Goddamn!
Inviter meg til jomfrubrygget  ::)

Planen høres fin ut den, kanskje litt mange løse deler å holde rent?
Hvis dere planlegger å karbonere på lagringstankene ville jeg skåret ut en oval bit som kan smyges inn gjennom mannhullet og festes på innsiden. På den måten bruker du overtrykket til å presse pakningen tett.  I stedet for bolter som kan ramle neddi øllet kan du kanskje bruke en haspelås? Sånn http://www.staven.no/diy_shop/gfx/Nielsen_83314_1_1024.jpg, bare større?

Hvis dere likevel skal lage/sveise gjennomføringer i tankene vill jeg vurdert en cornelius INN-ventil montert lavt. Tenk så fint å kunne sparke i gang en overflokkulent gjær eller mikse tørrhumlen godt med noen doser CO2.
I tillegg en hurtigkobling eller cornelius UT-ventil høyt. Hvis dere en gang har lyst til å resirkulere gjennom humlerakett, torpedo-style. 
 
 
Hehe. Joda vi tenker nok ganske likt. Oval, nettop fordi den skal skyves nedi og tettes fra innsiden. Boltene tenkte jeg å lodde fast i mannhullokket. Således blir det kun pakningen og vingemutrene å holde rede på. 
Haspelåsen er gild den, men skjønner ikke helt hvordan den kan fungere godt i forhold til å klemme dette godt sammen?
 
Cornyventiler på gjæringstanker? Genialt! Likte godt den CO₂ koblingen i bunnen. Dog tror jeg at jeg ville sikret meg med en kuleventil. Før cornyventilen. Bare for å være sikker. Som banken.
 
IMAG6124.jpg IMAG6129.jpg IMAG6125.jpg IMAG6123.jpgSiste utvikling i bryggeriet: kanaler til strøm oppe i taket, motstrømskjøler, kokekaret er ferdig, gammelt kokekar er ombygd til meskekar, 63 amp strøm på plass samt strømskap. Godt i gang med første av 3 vvberedergjæringstanker

mangler: ferdigstille kontrollskap, 3 vvberedergjæringstanker, ny hlt av vvbereder, lamper, maling, kraftigere pumpe.[/ATTACH]
 

Vedlegg

  • IMAG6124.jpg
    IMAG6124.jpg
    97,3 KB · Sett: 97
IMAG6122.jpg Dog har jeg litt få 16 a utganger i skapet (3 kurser) for de av dere som er elektrokyndige: kan jeg bruke 3fas 32a utgangene, men kun bruke 2 ledere i tillegg til jord? I en slik (se bilde) plugg?

I såfall, hvordan, og hva må jeg evt passe på?
 
Ikke elektriker men skyter fra hofta og mener du kan få ut 3 1fas totalt 32 a av den der:
1: pinne 1,2 og jord
2: pinne 2,3 og jord
3: pinne 1,3 og jord
 
Ikke elektriker men skyter fra hofta og mener du kan få ut 3 1fas totalt 32 a av den der:
1: pinne 1,2 og jord
2: pinne 2,3 og jord
3: pinne 1,3 og jord
Takk for svar.
Jeg har 3 kurser (6 kontakter) for 16 a 1fas i skapet. I tillegg 3 kurser 32 a 3fas. Spørsmålet var om jeg kan bruke en enfas-kabel (2 ledere) og koble den til en 3fas plugg og hente strøm til feks hlt som bruker 1fas strøm. Mao vil en av pinnene i 32 a pluggen ikke være tilkoblet noen leder. Og hva må jeg i såfall passe på i fht dimensjon på kabel osv. Det er snakk om kun 2-3 kw forbruk i hlt.
 
Ikke elektriker men skyter fra hofta og mener du kan få ut 3 1fas totalt 32 a av den der:
1: pinne 1,2 og jord
2: pinne 2,3 og jord
3: pinne 1,3 og jord
Stemmer på en prikk. Men skal du fra 32A kurs og vidre til vanlig stikkontakt og f.eks. 2.5mm2 kabel er det ganske lurt å avsikre med 16A sikring mellom, ikke bare koble seg på. Sånn så det blir litt mindre fare for brann og slikt mener jeg. Ut fra en trefas 32 kan du få seks enfaskurser avikret hver for seg.
 
Etter boka kan du kjøre 16a i en 1,5kvadrats gummikabel. Vis man snakker om å dra ut 2-3kw 1fas ut av 32a 3fas stikk så går dette greit med 1,5kvadrat vis man kobler en kabel direkte ifra plugg til varmeelementet(fast last) altså ikke bort til en stikk man kan dra ut mer enn 16a. Blir gjort flere steder at man har en hovedkabel som er stor med store sikringer forran. så har man forgreninger med mindre kabler med faste laster fast tilkoblet i enden. 3fas til 1fas, bare å la en pinne være utilkoblet i plugg, ikke noe problem.
 
Man bør også tenke på kortsluttings strømmen og spenningsfall. Dette kan beregnes utifra hvilken korsluttningsstrøm og spenning man har på stedet der bryggeriet står. Da kan det være i visse tilfeller nødvendig å ha større kvadrat på kabelen. Men da snakker man stortsett om kabel lengde over 30m(som oftes mye lengere) og lav spenning og kortsluttingsstrøm på stedet. Veldig skjeldent noe problem.
 
Etter boka kan du kjøre 16a i en 1,5kvadrats gummikabel. Vis man snakker om å dra ut 2-3kw 1fas ut av 32a 3fas stikk så går dette greit med 1,5kvadrat vis man kobler en kabel direkte ifra plugg til varmeelementet(fast last) altså ikke bort til en stikk man kan dra ut mer enn 16a. Blir gjort flere steder at man har en hovedkabel som er stor med store sikringer forran. så har man forgreninger med mindre kabler med faste laster fast tilkoblet i enden. 3fas til 1fas, bare å la en pinne være utilkoblet i plugg, ikke noe problem.
bør det ikke avsikres i tilfelle man får en feil ett sted? Kabelen skal vel alltid tåle tilgjengelig strøm uten å begyne å brenne?
 
Hvis noe som helst etter tilknytningspunktet er rated mindre enn strømmen inn til tilknytningspunktet skal det sikres slik at man ikke kan overbelaste denne forgreningen.

Uansett så er jeg tilhenger av å sikre alle forgreninger ut for økt sikkerhet og større kontroll, samt enklere feilsøking, helst med jordfeilbryter på hvert stikk.
 
Da må jeg få takke for mange gode innspill. Konklusjonen er vel den jeg ønsket minst: for å gjøre dette riktig må jeg bruke mere penger. En liten byggsentral koster vel 7-800 kr på Biltema. Da er det sikringer på alle kursene. Noen som har en billigere løsning på å avsikre denne kursen med en 16a sikring?
 
Tilbake
Topp