1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Gamlebyen Håndbryggeri bygger om

En tråd i 'Utstyr' startet av Bård, 11 Feb 2014.

1. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis du mistenker luft ville jeg heller sjekket gardenakoblingen. Større sjangs for at det lekker luft inn i 1 gardenakobling enn i 2 impellerhus.

Har du prøvd med en tykkere slange tredd rett inn på nippelen? På sugesiden - hvis det er lov å si da..

Anders- og Lars'ern liker dette.
  2. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

En enklere måte å teste for lekkasje mellom impellerhus-delene: surr elektrikerteip rundt hele, se om det hjelper.

3. Lars'ern

Lars'ern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blei det no sprut?

4. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Med tanke på klokkeslettet jeg sendte siste melding undrer jeg meg: Var det spørsmålet upassende?

5. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eeeh hjelp?
    Skal koble opp disse kontaktorene, men ble usikker på hvordan. Styrestrøm inn/ ut på sidene? Strøm til releene nede? Oppe?
    Ønsker at kontaktorene skal sende strøm videre til releet når kontaktorene FÅR styrestrøm.

Vedlagte filer:

6. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

gjetter på strøm til spolen her
    resten ser for meg ut som å være i hovedstrøm

7. Chrisgunde

Chrisgunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du bilde inn ifra siden? Sånn som jeg ser det nå så vil jeg si meg enig med RET. Går de blanke kobber ledningene ifra de to øverste skrutilkoblingene og inn på de messingfargede ? For meg så ser det ut som du har 2 valg, hver av fasene inn i toppen så enten ut i bunn eller på siden. Da er en av disse valgene strøm videre når styrestrømmen er på og den andre er da strømmen forsvinner når styrestrømmen er på. Kommer ann på hvilken vei den mekaniske fjæren presser kontaktpunktene. Men et bilde inn ifra siden så kan jeg fortelle deg hvem som er hva.

8. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for at dere ser på det. Tar nye bilder fra siden i morgen.:)

9. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spolen er gjerne merka A1 og A2. Eller det samme på kinesisk...

10. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå da?

Vedlagte filer:

11. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke lett å få noe sikkert ut av det der heller. Har du et multimeter/ohm meter? Du vil måle en gjennomgang med forholdsvis høy motstand der spolen er kobla. Totalt isolert mellom andre kontakter med reléet åpent, dvs "OL" på displayet mellom de andre kontaktene.

12. Chrisgunde

Chrisgunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skulle hatt enda et ifra den siste vinkelen. Var ikke lett å se hvor ting gikk ifra siden. Men som Lars sier kan du ohme. Beveg på "kontakten" så vil du få kontakt/ikke kontakt der hovedstrømmen skal. Skulle jeg tippet er styrestrømmen inn på de 2 bakerste skruene som står aleine.så hovedstrøm inn på de der kobber tråden er tilkoblet. Så vis du skal ha strøm når styrestrømmen er på så ville jeg koblet hovedstrømm ut på de som går ut på siden i mitten. :)

13. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

bare å koble å prøve

14. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja det er jo bare å prøve. Det er ikke akkurat høyteknologi dette her. Fikk nesten litt steampunk assosiasjoner når det blå lokket kom av.

15. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

På tide med et nytt spørsmål: Se for deg at du har en pumpe, tre tanker inntullet i kobberrør, en fryser med glykol, 3 magnetventiler og 3 stk stc1000. Kan du koble, på en enkel måte, slik at alle 3 stc1000 setter i gang pumpa? De åpner hver sin magnetventil, men kan de også samtidig sette i gang pumpa? Hva hvis feks alle tre stc1000 sender strøm til pumpa samtidig? Vil det gå bra?

16. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hmmm... Mistenker at det vil åpne de to andre ventilene også da.

17. RawRoffe

RawRoffe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan ikke pumpen gå kontinuerlig da? Magnetkoblet = ok (tror jeg)

18. Kbrygg

Kbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det vil være mulig ja ☺ Men du må ha 3stk 2-polte releer i tillegg. Pr rele vil du da styre samme pumpe på den ene 'polen' C-NO. Og hver enkelts magnet ventil på den andre 'polen'.

19. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har ikke lyst til å la pumpa gå kontinuerlig. Et alternativ kunne vært en pumpe med trykktank, men det reiser nye utfordringer, som: hvordan reagerer en trykktank på -18°?

20. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Releer høres fornuftig ut. Link til et slikt et, som kan brukes i dette oppsettet?

Del denne siden