Gammel gjær.

Hei!

Tenkte å brygge meg en lager, da jeg har en type lagergjær liggende, 1 pk Wyest 2206 Bavarian prod dato 09/8 010 Den har jeg laget gjærstarter på i flere step og det ser ut som det er blitt gjær av det, selv om calkulator sier bare 1% gjærceller. Jeg målte en FG på 1014, men målte ikke OG, da målemengden er en 1/2 liter ( har bestilt refractometer) Er dette en akseptabel FG?

Har aldri målt FG på startere. OG blir ca 1040 hvis du bruker 100g maltekstrakt per liter vann, men den stiger nok når du pitcher opp, avhengig av hvor mye vørter du heller av.

Bruker å smake på startervørteren. Den smaker syrlig, besk, oksydert...

Refraktometer egner seg dårlig til måling av FG, men det finnes tabeller for korrigering.

Det høres litt høyt ut. Til startere pleier en jo å lage ca OG 1040, og i så fall har du en utgjæring på 65 prosent.
Har du brukt magnetrører? Eventuelt har du ristet godt på starteren ofte.
Startere vil ofte gjære relativt langt ut, pga av oksygentilførselen.
Vet ikke om jeg ville brukt gjæren.

FG kan virke litt høy, men dersom det er snakk om mange opp-pitchinger så kan OG ha vært en del høyere enn 1040. Vi vet heller ikke om han har brukt akurat 100g/l. Vi vet heller ikke om starteren er 100% utgått etter x dager på rører. I tillegg så har det vært veldig mye gjær i forhold til vørter, noe som kan gi dårligere utgjæring.

Det trådstarter skal være klar over er faren for at han driver og pitcher opp forholdsvis mye bakterier/villgjær i forhold til ølgjær. Dersom han begynte i det små og fikk raske utgjæringer på hver opp-pitching så er faren mindre for at dette går galt.

Vil ikke konkludere med bruk/ikke bruk ut fra det vi vet nå.

Hei!
Takker for svar.
Som sagt en gammel gjær, startet med en 1/2 liter vann og 50gr malt, neste step 1 liter vann og 100gr malt og så tilslutt en liter vann og 100gr malt.
Den første gikk på magnetrører i ca 36 timer og den siste noe lenger.
Jeg tok en kontroll på fg nå, den var litt kald når jeg kikket første gang så nå viser den 1012.
Men jeg er som antydet usikker på om jeg skal bruke den.

Bare som en opplysning, den gamle gjæren våknet til fullt liv.
Ble brukt i en pils og etter noen timer våknet den i gjæringskaret og store mengder av den bredde seg utover kjøkken gulvet, men det var heldigvis hos naboen.  :iconlol:

Gammel gjær med uviss levedyktighet ville jeg steppet opp i to steg, med noe lavere OG på første
Deretter dekantert og kalt det slurry

jan ivar skrev:
Gammel gjær med uviss levedyktighet ville jeg steppet opp i to steg, med noe lavere OG på første
Deretter dekantert og kalt det slurry

Denne steppet jeg i 3 step og resultatet var slurry, som naboen gjerne ville ha, da jeg ombestemte meg med hensyn til å brygge pils, jeg var også usikker på kvaliteten på gjæra, men naboen ville bruke den om ikke jeg ville. så da ble det til at jeg brygget en ale isteden.
Men uheldigvis da, så var det litt for mye futt i gjæren, med litt rengjøring av gulv som resultat.  ;D

Tilbake
Topp