Garasjebryggeriet :)

Ok, du bruker kanskje gass til kok du. Tanken min er å bruke elektrisk hele veien. Og slik oppsettet mitt blir blir det litt komplisert å koble opp et 4500-5500W da jeg har en 16A 3fas kurs som blir koblet om til 3x 8A 1fas. Har reknet ut at jeg kan trekke i området rundt 1800W per kurs (?), og det ser ut som jeg blir nødt til å slå av kontrollpanelet nårr jeg kjører kok. Ser for meg 4500-5000W frem til kok er oppnådd, for så å gå ned til 2000-3000W.
 
Ok, du bruker kanskje gass til kok du. Tanken min er å bruke elektrisk hele veien. Og slik oppsettet mitt blir blir det litt komplisert å koble opp et 4500-5500W da jeg har en 16A 3fas kurs som blir koblet om til 3x 8A 1fas. Har reknet ut at jeg kan trekke i området rundt 1800W per kurs (?), og det ser ut som jeg blir nødt til å slå av kontrollpanelet nårr jeg kjører kok. Ser for meg 4500-5000W frem til kok er oppnådd, for så å gå ned til 2000-3000W.

Tror du bør starte en ny tråd om dette, i steden for å ta dette i denne tråden. Da får du en dedikert tråd til det du måtte lure på. Men nei, kjører elektrisk hele veien. Har induksjon til kok.
 
Hmm. Er nok ikke så dumt å ha vann i coilen.

Jeg bruker Camco ULWD 3500w. 3500w er valgt mht 16A sikring. Disse er koblet med 2.5mm2 ledning. I styreskapet er begge polene koblet til et mekanisk rele, der SSR styrer den ene polen.
 
Hmm. Er nok ikke så dumt å ha vann i coilen.

Jeg bruker Camco ULWD 3500w. 3500w er valgt mht 16A sikring. Disse er koblet med 2.5mm2 ledning. I styreskapet er begge polene koblet til et mekanisk rele, der SSR styrer den ene polen.

Dette visste ikke jeg da jeg designet bryggeriet mitt. Mine går rett ut fra SSR. Men skal jeg tukle med noe flipper jeg begge sikringene i skapet, uansett. Skjønner ikke hvordan dette gikk meg hus forbi, men etter å ha pratet med Borander skjønte jeg tabben. Har iallefall brukt topolede brytere, som hjelper litt, om enn ikke på akkurat det samme.
 
Det fungerer vel greit med en topolet bryter også. Problemet er vel at SSR ikke bryter kretsen skikkelig slik at det alltid lekker litt strøm. Jeg kunne se et svakt lys i indikatoren når PID var "av" og jeg ikke hadde koblet på elementet. Målte dette til 9v. Så er det vel også slikt at SSR helst ryker i åpen stilling.

Jeg tenkte også å koble rett fra SSR, men fikk tak i noen releer til 10USD stykket. Da var det ikke noe å lure på.
 
Det fungerer vel greit med en topolet bryter også. Problemet er vel at SSR ikke bryter kretsen skikkelig slik at det alltid lekker litt strøm. Jeg kunne se et svakt lys i indikatoren når PID var "av" og jeg ikke hadde koblet på elementet. Målte dette til 9v. Så er det vel også slikt at SSR helst ryker i åpen stilling.

Jeg tenkte også å koble rett fra SSR, men fikk tak i noen releer til 10USD stykket. Da var det ikke noe å lure på.

9V synes jeg er ganske mye. Men det er jo A som er det dødelige.. Uansett så er oppsettet mitt basert på 1x10A og 1x16A, med valg av en ekstra 16A hvis jeg skal brygge back2back, og koblet deretter, så topolet bryter hjelper ikke på alt.

Jeg trodde indikatoren på SSR viste styrestrømmen. Har ikke tittet så nøye på det men sikkerhetsmessig virker det logisk at den viser strøm som passerer. Uansett, ved neste oppsett så;)
 
Ang. rust og irr på elementer og coil. Elementene kan vel lett tørkes ved å slå de på uten vann noen sekunder? Og coil kan tørkes ved å kjøre varmluft gjennom med en varmluftspistol. Er ikke det bedre enn å la det stå i vann til enhver tid?
 
Jojo, alt er jo mulig men så er det litt av det praktiske. Jeg gidder neppe å kjøpe en varmluftspistol for å prøve å tørke coilen som jeg ikke vet hvis all fuktighet har blitt blåst ut av når jeg er ferdig. Dvs at jeg måtte klare å blåst luften inn via en dump-ventil, med tilhørende silikonslange. Man kan jo lage en løsning for det, men dog, du må jo blåse all fukt ut, ellers kondenserer det igjen.

Og å skru de på i friluft hadde jeg aldri tatt sjansen på, sist tok det ca 60 sec før mine røk. Jeg er mer tilhenger av å gjøre det mer eller mindre idiotsikkert og praktisk på dette stadiet. Selv om du bare har på de i 5 sec tror jeg at de tar skade av det.
 
Jeg tenkte på LED pæren montert parallelt med varmelement, ikke indikatoren på selve SSR.

Ang å slå på elementet når det er tørt, så tror jeg at jeg har lest at ULWD-elementene skal tåle dette? Før jeg har en sikker kilde så vet jeg ikke om jeg hadde turt det.

Man kan jo sikkert blåse ut vannet av coilen med trykkluft også, men det vil jo alltid være igjen litt fuktighet.
Om det blir irr, så kan man jo kanskje fjerne det meste med en eddik- eller sitronblanding. Irr er jo giftig, så det kan kanskje være greit å komme frem til den beste løsningen for å forhindre dette.
 
Hvis du har en bokstavelig talt coil, så er det vel veldig sannsnlig at noe vann blir værende igjen.
 
Det er ihvertfall en kobberspiral. Jeg tror kanskje den enkleste løsningen er forslaget ditt om å la den stå med vann.
 
Ang kobber og irr... Pga ting og tang ble meskedunken stående med masken i et par dager etter siste brygg, og det lukta naturligvis død bever. Men... Manifolden som lå på bunnen hadde blitt helt fantastisk blank og fin! :)
 
Har kjøpt inn magnesiumskruer til mitt bryggeri hvor alt er RF, og vi bruker camco. Så får vi se om det hjelper.
 
Hvor kjøpte du brytere/PID osv? Ebay dette også?
Har satt opp ei liste over hva jeg trenger til mitt skap hos Auberins.com, og med frakt ble dette nesten 4000 bare for komponenter til styreskapet!:eek:
 
Tilbake
Topp