Garasjebryggeriet :)

Hei!

Dette blir en liten introduksjon av både meg og bryggeriet jeg nettopp har konstruert.

Jeg ble introdusert for denne hobbyen av min svigerfar. Han serverte meg noen glass ved et middagsselskap og jeg ble lamslått da han fortalte at han hadde brygget det selv. Han forklarte meg litt om prosessen og hobbyen generelt, mens vi koste oss med ulike sorter hjemmebrygg.

En stund senere inviterte han meg til å bli med på en bryggedag. Han bruker en BB30.
Jeg fulgte godt med og stilte spørsmål. Dagen etter begynte jeg å forske på løsninger for et DIY prosjekt, da jeg som regel blir ganske så engasjert i slike prosjekter. Etter mye om og men, så bestemte jeg meg for hva jeg skulle lage.

Theelectricbrewery.com ble en inspirasjon. Jeg søkte gjennom norbrygg og fant ut at andre hadde laget slike systemer tidligere og stjal noen ideer. Har virkelig måtte grublet den siste måneden med både elektriker- og rørleggerarbeid, men i dag kunne jeg endelig brygge mitt første selvstendige brygg.

Systemet er et elektrisk HERMS opplegg med 3,5 kw elementer montert i labb dunker. Har element i kokekar og HLT, med 12v pumpe som sirkulerer vørter fra mest gjennom coil i HLT for sirkulasjon og varme. Har også en 12v pumpe som sirkulerer vannet i HLT.

30693633-A8FF-416F-BBC7-8F7F5A711D9F_zpsqxe06gtd.jpg


Litt bilder fra arbeidet underveis.

3C2B8B49-201B-4686-92F9-8CF7F1F1D812_zpsihx2ksxj.jpg


C5F873C7-70C4-4B89-B128-E41763387D65_zpspiwvuz0h.jpg


114A07AD-6EB6-4086-A720-89E3641DD331_zps1gd6gid3.jpg


CECB6F5B-B591-4FCA-B33E-99BB4EAD77D1_zpsqolydpzd.jpg


4DD39A29-664F-48B9-AFD5-DF98BB6D1728_zps5or9fdmx.jpg


Har gjennomgått en del tester, kalibrert PID, tettet lekkasjer osv og i dag var alt klart for bryggingen. Reiser på ferie i morgen så det var viktig å komme i gang. Brygget en Pale Ale.
Alt gikk som planlagt, men jeg hadde ikke tenkt nok på hvordan jeg nøyaktig skulle måle vann.
Jeg brukte en tommestokk og en graf for labb-dunker jeg fant her på forumet, men slet litt når jeg skulle etterskylle. Kjørte kontinuerlig skylling med 77 gr, mens jeg sakte tappet vann over til kokekaret. Ble litt på feelingen og endte nok opp med litt for mye vann. Forventet OG var 1051-1055, mens jeg havnet på 1045. Det var kanskje en-to liter igjen med trub når 25l var tappet på gjæringskaret.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og gleder meg til å smake resultatet.

Om noen har noen gode tips for den beste måten og få korrekt måling av antall liter i systemet, så setter jeg veldig stor pris på det!
 
Utrolig snasent anlegg - flott arbeid!

Jeg bruker bare en gjæringsbøtte med litermerker når jeg måler opp vann.
 
Takk :)

I og med at jeg skyller 77gr vann fra HLT, gjennom coil til meskedunken. Og fra meskedunken til kokekaret, så er det vanskelig å bruke en gjæringsbøtte som mellomstasjon. Poenget er vel at vannet fra HLT skal sakte sige gjennom malten og ta med seg det siste av sukkerrester?

Jeg traff ganske greit i går forsåvidt.

Noen som kan forklare meg hva forskjellen er ved måling av varmt og kaldt vann/vørter?
 
Video fra anlegget i bruk:




Noen som forresten kan forklare meg hvordan jeg stiller inn alarmen på Sestos PID?
 
Digger oppsettet! Er ala noe slikt jeg har lyst til å bygge selv!
Om det er greit har jeg noen spørsmål til deg:
Hvor mange liter ferdig vørter regner du med å ha om du presser grensene?
Hvilken måte har du ordnet falskbunnen i meskekjelen?
Og til slutt: Hva slags pumper er det du bruker (navn/link)?

Uansett, snasent opplegg som ser ut til å fungere so bare rakker'n!;)
 
Takk!

Jeg tror man kan greie 50liter med dette opplegget. Bøttene er vel totalt 60liter.

I meskekaret bruker jeg et bazookafilter. Vet man også får kjøpt ferdige falskbunner som passer til Labb-dunker, men tenkte å prøve med bazookafilter først.

Det er enkle 12v pumper som jeg kjøpte etter en anbefaling her på forumet. Skal komme tilbake med link til ebay selger. Tror disse er de svakeste leddet i anlegget, men de fungerer tilsynelatende bra. De sirkulerer vørteren gjennom 5m 12mm kobbercoil og det er godt nok trykk på vei ut av coilen. Men jeg skal kjøpe et par ekstra å ha i reserve.

Til info har jeg bare ha ett brygg på anlegget, men har også kjørt det kontinuerlig i 10 timer på forhånd for å teste at alt fungerer som det skal.
 
Sykt fint oppsett. Liker skapet veldig godt. Artig at det er folk som går tilsynelatende all-in og også brygger på labbdunker.

Og ang de 12V pumpene. Ha to i spare. Hvis den ene ryker så kan det fort gå en måned før du har en ny spare på plass. Evt oppgrader. Bruker selv de pumpene på noen steder. Har vært ganske pålitelige. Men har fått en DOA, en knelet for lenge siden, og sist så knelet en etter å ha ligget nedi herms-beholderen min i tre måneder i strekk og fått med seg 13 brygg.
 
Takk Miguel.

Det startet jo som en ide om en enkel sak med BIAB i labb, samt PID og vannkokerelement. Men så leste jeg om HLT, og fant ut at det kunne være lurt. Og så da kunne jeg like så godt lage HERMS også. Og slik ballet det på seg.

Jeg får teste ut med labb en stund. Dersom jeg ønsker å konvertere til rustfritt så er det jo en enkel affære. Det var styreskapet som var mest jobb.

Ang pumpene så har jeg allerede bestilt to stk så jeg er sikret :)
 
Ja sånn sett er det fint med labb. Litt som et prøveprosjekt hvis man evt bestemmer seg for å oppgradere til RF senere, da man allerede vet hvor man vil ha hullene, og vet oppsettet. Artig at du gikk fra BIAB til et trekjelers-oppsett allerede i planleggingsstadiet.
 
Går det greit å koke i en plastdunk? Den gir ikke fra seg stoffer eller smak til vørteren?
 
Min oppfatning er at det går bra.
Men det er flere andre som har gått løypa før meg som sikkert kan bekrefte dette.
 
Jeg brygger i labb-dunker, bortsett fra RF kokekjele. HLT'en min er konstant full av vann for å unngå unødvendig rust på elementene, samt at jeg har krana over elementene. Det lukter litt plastikk av dunken/vannet når jeg åpner den opp. Har smakt på vannet og ikke smakt noe særlig forskjell (vannet har da vært varmt). Men andre brygger jo på de og sier de er trygge, så stoler på det.
 
Kanskje lurt å ha litt vann i rett over elementene. Har jo lest at de ruster lett. Hvordan type element bruker du?
 
Jeg bruker Camco-elementer. Har funnet litt rust ved roten av elementene, men såvidt jeg har skjønt så er det lite å gjøre for å unngå dette. Pusser det av innimellom. Men ser for meg at det ville blitt mer hvis de hadde vært fuktige og stått i friluft.

En annen ting å tenke på kan være verdigris inni herms-coilen. Kan sikkert være lurt å la denne være full av vann mellom øktene og. Selv har jeg ikke kommet frem til noen rutine på dette enda.
 
Jeg bruker også Camco element. Kan nok være lurt å la de stå i vann.

Ang irring i kobberrørene så kan nok det også forhindres noe ved å fylle med vann. Har du lest om hjemmebryggere som har hatt problemer med dette?
 
Vel. Da jeg brukte kobbermanifold i bunn i mitt forrige meskekar måtte jeg vaske og rense manifolden mellom brygg. da brygget jeg kanskje annenhver uke.

Jeg tror ikke man unngår irr helt, med mindre man klarer å tørke innsiden av coilen helt, da vann også inneholder oksygen. Men å kutte det ned til et minimum tror jeg man får til ved å fylle coilen med vann.
 
Tilbake
Topp