Garasjebryggeriet :)

Flott bryggeri!

Lurer dog på en liten sak. Utfra det jeg forstår har du koblet et relee (http://r.ebay.com/wUp0vm) til SSR for å kunne kutte strømmen helt?
Sitter med en lite prosjekt her hvor jeg skal lage en HLT, og har bestilt en Sestos PID, SSR og temperaturmåler (tilsvarende PID-pakke du linker til ovenfor) Har du bilde og/eller tegning av hvordan releet du linker til skal kobles til SSR?
 
Jeg kan forklare det ganske enkelt.

Jeg har to rekkeklemmer. Du kan tenke for + og en for - .

Det mekaniske releet sitter mellom SSR og varmeelementet.

Fra pluss-rekkeklemmen går det en ledning inn i SSR. Denne går videre fra SSR til det mekaniske releet. Fra det mekaniske releet går det en ledning til varmeelementet.

Så går det fra minus-rekkeklemmen én ledning direkte inn i releet, og videre til varmelementet.


Spesifikt for utstyret jeg bruker:

Fra pluss-rekkeklemmen til 1 på SSR. Fra 2 på SSR til 2 på mekanisk rele. Fra 4 på mekanisk rele til varmeelement.

Fra minus-rekkeklemmen til 6 på mekanisk rele. Fra 8 på mekanisk rele til varmeelement.

0 og 1 på det mekaniske releet styrer av/på. Når det er strøm mellom 0 og 1 vil det gå strøm fra 2-4 og 6-8.

OMRONG7L2ATUB80CBAC200240.jpg


$(KGrHqZ,!loE6BzkN6rYBOt7QPE2+Q~~60_12.JPG
 
Gjorde et 40 liters brygg i går. Hadde 48 liter før kok, så man kan vel maks presse dette opplegget til 45 liter.

Men systemet er mindre responsivt ved 40 l, så jeg tror først og fremst jeg kommer til å brygge 25 l om gangen.

Flaskehalsen er vel pumpene. HLT vil ligge ca 3 grader over mesketemp hele veien. Er dere enige at ved å isolere meskekaret, samt med pumper som sender vørteren fortere gjennom coilen så kan jeg minimere varmetapet betraktelig? Tror ikke jeg gidder å bytte pumper men, siden de fungerer tilsynelatende bra.
 
Jeg bruker et bazookafilter i mesketanken. Jeg skyller kontinuerlig mens vørter overføres til kokekar. Prøver å gjøre dette så sakte som mulig, slik at det ligger omtrent 5 cm med vann over malten til enhver tid, før jeg stenger kranen fra HLT og tapper ut det siste rest til kokekaret slik at jeg når preboil volume.

Er det dumt at jeg bruker et bazookafilter. Ville det vært mer effektivt med silbunn ?
 
Tilbake
Topp