Gassbrenner.

Heisann.

Trenger litt hjelp med å finne gassbluss/brenner.
Har vvb-bryggeri og kjelen tar vell en 100-150 liter vørter.

Noen som kan hjelpe litt?
 
Svinnet teller mest mht gassvarming, og det er det mye av! Jo større bunn jo bedre. varmeskjold er også bra, dersom det klarer å hente varmluften nederst.
 
Hvor lang tid bruker du på å varme opp/koke? Litt mtp hva som er nok effekt.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Har ikke kjørt mer enn et brygg. Men en test på 10 liter 3 graders vann tok 5 min til kok. Men da var kjelen like stor som selve gassblusset. Så mye varme opp på sidene. (se bilden)

Gikk med en del gass på denne brenneren. Brukte nok totalt 5kg gass på 100 litre ferdig pils. Varmet skyllevannet på samme brenner. Men ingen av oss tenkte på å ta tiden :/
 

Vedlegg

  • 2016-03-10 19.57.42.jpg
    2016-03-10 19.57.42.jpg
    90,5 KB · Sett: 73
Svinnet teller mest mht gassvarming, og det er det mye av! Jo større bunn jo bedre. varmeskjold er også bra, dersom det klarer å hente varmluften nederst.
Har du litt anbefalinger mtp størrelse på skjørt? Og er d behov for lufting i skjørtet? Eventuelt annen erfaring.....

Sent fra min D5503 via Tapatalk
 
Vi har en 100-liters gryte på 8,5KW gassbrenner med lavtrykks-regulator (30mBar). Vi har også en varmekappe rundt brenner og gryte.
Dette går så vidt, men er VELDIG tregt. Vi har nok tid, og det å vente på at vørteren varmes fra skylletemp til koke-temp har ikke så mye å si for vår bryggedag, men jeg kan trygt si at 8,5kW er for lite for 90 liter vørter. Vi sliter nemlig med å fordampe nok veske, og må nok oppgradere. Første trinn nå er å kjøpe en jumboregulator - så får vi se hvor mye det hjelper.

Jeg har testet det oppsettet vi har nå, og med varmekappe i vindstille omgivelser så varmer vi 95 liter vann fra 5 til 52 grader på 85 minutter. Det tilsvarer ca. 3,7kW. Jeg har også hørt fra andre forum at 40% utnyttelse er det ca. beste du kan få fra en gassbrenner, så det stemmer bra.
 
Har en kombinasjon av vanlig ringbrenner, typisk lik disse 8.5/13kw brennerene. Har byttet dyse og satt på 2bar regulator. På denne måten har effekten blitt mer enn doblet og fungere veldig godt til å holde 100L+ på kok. I senter av denne er det montert en slik jet brenner mye lik den som er linket til over, denne brukes bare ved oppkok, bråker endel, men gir igjen 50+KW. Dette oppsettet klarer 30 til 100 grader på 20min, 100 ish liter. Gikk fra underkant 60grader til fosskok på 9minutter sist eg brygget. Sparer jo fort inn en time av bryggedagen med noe effekt tilgjengelig så er bare å kjøre på med den en kan ;)
 
Har en kombinasjon av vanlig ringbrenner, typisk lik disse 8.5/13kw brennerene. Har byttet dyse og satt på 2bar regulator. På denne måten har effekten blitt mer enn doblet og fungere veldig godt til å holde 100L+ på kok. I senter av denne er det montert en slik jet brenner mye lik den som er linket til over, denne brukes bare ved oppkok, bråker endel, men gir igjen 50+KW. Dette oppsettet klarer 30 til 100 grader på 20min, 100 ish liter. Gikk fra underkant 60grader til fosskok på 9minutter sist eg brygget. Sparer jo fort inn en time av bryggedagen med noe effekt tilgjengelig så er bare å kjøre på med den en kan ;)

Interessant.
Kan du forklare hva du mener med å bytte dyse? Jeg har kjøpt ny regulator, men har ikke testet den ennå.
 
Interessant.
Kan du forklare hva du mener med å bytte dyse? Jeg har kjøpt ny regulator, men har ikke testet den ennå.

Sette i annen dyse der propanen kommer ut. Har du typen med hjul/krane rett i bakkant brenner kan denne skrus ut og erstattes med 1/8npt nippel som en gjenger opp til M6 og setter i feks sveisedyse fra Biltema. Justerer da gassen med selve regulatoren på flaske istedet. Evt kan du borre opp dysen som er der idag, men spørs om 1mm bor kan bli stort. Finns mange måter å modde disse på, feks bremsenippler kan også passe rett i, kommer an på hvilke gjenger du har der dysen står.
 
Jeg brygger stort sett 100 l batcher i vvb. Jeg bruker den øverste brenneren i denne linken http://www.gasservice.no/default.asp?k=64&id=90&aid=181 . Fra 15grader til kok ca en time. Begynner jeg å varme opp det første jeg renner og etterfyller etterhvert går det kjempefort. Endringen jeg har gjort er at jeg har en gassregulator som kan justeres. Leverer mye mer enn de fast oppsatte. Fungerer helt kjempe med den brenneren. Jeg har ikke noe varmeskjold rundt. Setter kanskje en trillebåre forran om det er vind. Den må skrues langt ned etter det er gegynt å koke.
 
Tilbake
Topp