Gassbrenner

Setter du på denne regulatoren får du vesentlig bedre effekt på brenneren. For å spare på gassen bør du også sette varmeskjold på gryta slik at du får nytte av varmen langs sidene på kjelen.

Den regulatoren bruker jeg til krabbekoking, og den er helt rå. Den har trinnløs regulering også. Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg tror ikke jeg betalte mer enn halvparten for den...

Brenneren fra FK-butikken lenger oppe i tråden selger de også på Europris om dagen for 299.- Akkurat den samme.
Der selger de også tynnbunnede 32 liters gryter om dagen (krabbesesong) for 399.- Har kjøpt begge deler og er fornøyd.

Sabeltann

Jeg betalte litt under 300 kr i forrige uke for en 0-2 bar regulerbar regulator i en http://aeo.no butikk.
Hvis brenneren kan takle høyere trykk blir effekten utrolig.

Hvordan blir det å bruke disse brennerne inne? Nærmer oss vinter nå, og blir ugunstig å stå ute i minusgrader og brygge.... Ser at de blir "anbefalt" å ikke bli brukt inne pga den høye effekten. Er det noe som "må" overholdes? Er det farlig å bruke slikt inne?

Lurer litt på det samme, hvor farlig er det egentlig å bruke gassbrennere innendørs?
Til sammenligning har gasskomfyren vi bruker på kjøkkenet en samlet maks effekt på 14.4 kW hvis alle brennerne går på fullt.
Bruker ofte komfyren uten at ventilatoren går, har aldri hatt noen bekymring om avgasser.
Gasskomfyrer står jo plassert rundt i halve europa og USA, hører aldri om noen problemer med kvelning etc...

bruker min inne, men har en skiferhelle under, for det blir jo litt varmt. pluss at etter bryggingen er det godt med en dusj, for det blir varmt i rommet ja  ::)
om vinteren trenger du ikke fyre på bryggedager ......  8)

oeng skrev:
Lurer litt på det samme, hvor farlig er det egentlig å bruke gassbrennere innendørs?
Til sammenligning har gasskomfyren vi bruker på kjøkkenet en samlet maks effekt på 14.4 kW hvis alle brennerne går på fullt.
Bruker ofte komfyren uten at ventilatoren går, har aldri hatt noen bekymring om avgasser.
Gasskomfyrer står jo plassert rundt i halve europa og USA, hører aldri om noen problemer med kvelning etc...

Jeg har brenneren stående på altanen og det er på grensen til ubehagelig å stå på gulvet der brenneren har stått... Dessuten er det krav til at det må være tett osv for at propanutstyr kan brukes inne

I min bryggebod "Bodøll" har jeg 2 gassbrennere/krabbekokere nå, en til varmvannet og en til koking. Begge er "anbefalt kun til utendørs bruk". Når det gjelder ventilasjon, har jeg døra på vidt gap, og 2 ytterveggsventiler åpne, og jeg har også en ventilator over kokeren som går hele tiden. Allikevel blir det jo varmt inne...

Jeg hadde en dyrkjøpt erfaring med gassbrenner på mitt aller første brygg uten at jeg går inn på detaljer om det annet enn at det blir veldig varmt også under brenneren. Faktisk så varmt at gipsplaten jeg hadde under tok fyr. Tipset om skiferplaten under er et must, og jeg legger i tillegg aluminiumsfolie over skiferen slik at varmen reflekterer tilbake. Dette har nå fungert veldig bra siden Februar, og jeg er veldig fornøyd med slik jeg fått det til. Det kan hende jeg tar noen bilder neste gang jeg brygger og legger ut på forumet.

PS: Jeg har et brannteppe hengende lett tilgjengelig, og så har vi jo tilgang på vann.

Jeg bruker gassbrenner/krabbekoker i kjelleren. Jeg koker like ved utgangsdøra med døra på vid vegg. Det går fint. Aluminiumsfolie under brenneren er veldig effektivt - da blir underlaget bare såvidt lunkent.

Problemet oppstår vel først dersom det koker over og flammen slukker og gassen fosser ut.

Dette finnes det vel løsninger for, slik som det finnes i gasskomfyrer.

r

Og der var siste brenner hos FK-butikken i Bergen kjøpt av meg. Lå inne med båten rett ved siden av butikken, da eg leste denne tråden. Genialt!
Så da skal du RuGE få tilbake din brenner så snart eg e tilbake i Tromsø i neste uke.  ;D

Brukte min brenner for første gang i forrige uke. Hadde først prøvekjørt den ute på gårdsplassen og grusen ble da så varm at mann ikke kunne ta på den. Kokte derfor i kjellertrappa (ute). Hadde lagt under noen 2' ildfaste stein og aluminiumsfolie oppå disse. Ettter noen timer med koking av vann og vørter var både folien og steinene helt kalde. Konklusjon: Det funker!!

Selv om jeg har en gedigen kjelringovn på gudene vet hvor mange kw, så bestilte jeg selv i går en gassbrenner på 8.5kw fra Petit. Jeg har både jernkjel og kobberkjel på hundre liter, men synes uansett at dette egner seg best til små batcher. Nå er det like før det tradisjonelle julølet skal brygges og da vil denne investeringen spare tid. (omlag 80 liter). Den leveres personlig på søndag. Bra service fra Ola :)

Tilbake
Topp