Gassregulator og gassflasker nok en gang

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Temaet har jo vært oppe før men jeg har kanskje en liten vri på problemet....

Jeg har noen halvkilos CO2 flasker men tilhørende regulator. Denne regulatoren er fast og såvidt jeg vet leverer et trykk mellom 2 og 3 bar. Har ikke målt men utstyret den har stått tilkoblet har det som maksgrense.  (Blodgassanalysator om du er nysgjerrig) Dette kan jeg sikkert få målt og sjekket mer nøyaktig.

Så til sakens kjerne jeg ønsker så å bruke dette til et corneliusfat som jeg nettop har blitt den lykkelige eier av. Såvidt jeg har forstått brukes det et trykk på ca 2 bar for å tvangskarbonere. Stemmer dette og i såfall er det bare å koble til å sette i gang om regulatoren leverer 2 bar?
Hva trengs av trykk for å klare å drive øl ut av fatet? Regner med at 2 bar blir bare søl og skum.

Det ideelle hadde jo vært noe regulerbart men vet ikke om det finnes regulatorer til dette formålet som passer på flaska.
Mulig det kan byttes kran(heter det det?) men vet ikke om sånt er lønnsomt på ei lita flaske.

Jeg har som sagt flere flasker og synes det er moro med ting jeg setter sammen selv som fungerer, av denne grunn vil jeg vente med å kjøpe noe nytt før jeg vet om det jeg har kan fungere.

Vedlegg

• DSC00070.jpg
    DSC00070.jpg
    67,6 KB · Sett: 521
To bar er veldig høyt for å karbonere øl med, i hvert fall ved serveringstemperatur. Se artikkelen om karbonering, så ser du hvilket trykk og temperatur du bør ha. To bar er også for høyt for servering, med mindre du har veeeeeeelig lange, trange slanger.

Nøkleby skrev:
Jeg har som sagt flere flasker og synes det er moro med ting jeg setter sammen selv som fungerer, av denne grunn vil jeg vente med å kjøpe noe nytt før jeg vet om det jeg har kan fungere.
ehh.. sette sammen ting selv med gass og trykk og slike ting som går på sikkeheten løs er ikke å anbefale.
blir uansett sjeldent billigere å kjøpe altmuligrart av smådeler som ikke passer/ er universalt. du får regulator med sodastream (425g) kobling for under tusenlappen hvis du bestiller fra humle.se. anbefales!

eller så ligger det fyldig artikkel i meldlemseksjonen om karbonering og temp m.m.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
kun tilgjengelig for medlemmer i norbrygg, som også anbefales. De 150,-? det koster sparer du fort inn igjen på rabatter på råvarer hos feks petit eller vin og bar. anbefales!

og en annen ting. det er billigere å karbonere med sukker enn med co2. 500g flasker blir litt lite da du skal karbonere kunstig.

Hm, det der ligner en klokobling (Yoke) som blir brukt innen dykking, spesielt i sydligere strøk. Du kan kjøpe en overgang fra Yoke til DIN og en ny fra DIN til standard CO2 kobling, for så å kjøpe deg en ny reduksjonsventil (regulator), som du faktisk kan justere trykket med.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ordnet meg ny flaske, feks. brannslukningsapparat (som er gratis + ny kran) eller byttet kran på den flaska du har. Regulator er ikke kjempedyrt med tanke på at du ikke sliter den ut. Det er en investering som har ganske god 2.håndsverdi ;D

tomv: Hadde ikke planer om å lage noe som går i lufta her, mer egentlig å se om noe av det kunne brukes i det hele tatt.

Bjarte H: Yoke stemmer nok bra ja. Ser kanskje ut som det enkleste er å gå for noe nytt utstyr ala brannslukker. Hvor får man tak i en som jeg kan sende til ombygging da?

Nøkleby, hvis du skal innom Aktivt brannvern e.l så kan du jo ta med deg flaska di. I utgangspunktet er det vanlig at man får kasserte CO2 apparat gratis, og at det kun er trykktesting, ny kran, montering og selve gassen man betaler. Men, nå har nok pågangen for CO2 apparat på feks. Aktivt brannvern vært såpass bra de siste årene, til vårt bruk og til akvariebruk, at det skal ikke forundre meg om de tar en slant for kolben også  :) Husk å kjøpe regulator fra Europa, USA bruker en annen gjengestandard.

Disse brannslukkningsapparatene, må det være et gammelt CO2 apparat eller kan det være et brukt pulverapparat?

I følge Aktivt brannvern her i Tromsø kun CO2-apparat. Pulver tåler visstnok ikke samme trykket.

Jeg fikk en 3kg flaske som de trykktestet og fylte med CO2 for 600kr på dagen.

Ikke verdt å stresse med alternativer når det er såpass rimelig. :)

Jeg prøver igjen, jeg, siden innlegget blei sletta under nedetid ;) Med en 5 kilos tank, hvor mange fat kan man regne med å tømme før man må fylle på nytt? Hvor lenge holder ein slik tank?

Jeg har en 6 kg tank, om jeg ikke tar feil. Dersom man ikke har lekkasjer, så kan man tappe nokså mange fat med det. Det går sikkert an å tappe 20, om ikke fler. Altså, med 'vanlig hjemmebruk' så går det fort et år.

Med naturlig karbonering trenger du 18 liter x 2 (2 atm= 1 atm + 1 atm overtrykk)  = 36 liter gass som veier 2 gr./liter = 72 gram gass
6000 gram flaske / 72 = 83,3 fat som kan tømmes.

Med kunstig karbonering trenger du 2,5 (vol enheter) x 18 x 2 gram = 90 gram i tillegg,
6000/90 + 72 = 37 fat

i terien, siden teori og praksis alltid stemmer er det bare å passe seg for lekasjer.

Takk for svar! Tanken på å anskaffe noen fat begynner plutselig å ikke bli så avskrekkende likevel :) Som student må man jo spinke og spare, men 12 kroner ekstra per fat bør man kunne klare.

Ser disse selger regulatorer :

http://www.kegkits.com/Merchant2/me...roduct_Code=JO60-2-K44BC&Category_Code=DPReg
Idet jeg sitter og skriver mail til han som driver sjappa, så ser jeg at følgende står skrevet:

"Australian Orders - Unless you instruct us to do otherwise, all regulators shipped from us have the correct AS2473 Type 30 Australian tank nut already installed.

European Orders - Unless you instruct us to do otherwise, all regulators shipped from us have a European DIN 477 No. 6 tank nut already installed. This tank nut should be compatible throughout Europe and England - please verify with your local CO2 supplier before ordering from us."

Dette betyr vel at vi er dekket?, DIN 477.6 er vel samme som vi bruker her?

Tilbake
Topp