Gave til 18-årsdag - coronaaktig sak med bringebær?

Naboen har lyst til å være med og brygge litt, og dattera hans fyller 18 i høst... Så da foreslo dama at vi kunne lage en batch øl til henne til bursdagen. Så spurte vi storebror, og han mente det var corona hun foretrakk (bombe...). Samtidig er hun rødtopp og veldig stolt av det, og kaller seg "ginger", "angrybird" og lignende, så da tenker jeg... Hva med å lage en batch corona som vi deler i to, og tilsetter bringebær i den ene halvparten?

Høres dette helt på tok ut, er coronaen alt for smakløs så bringebærene vil bli alt for mye, eller er det noen som har prøvd, har andre forslag e.l?
 
Hvordan det blir å tilsette bringebær til en corona aner jeg ikke, men det kan vel ikke bli så mye verre enn originalen :D

Fra spør til pannekake, hva med å kjøpe en corona og en boks bringebær og smake? Vet at folk har brukt bringebær i wit med godt hell.
 
Tjah, hehe, kanskje ikke så dumt :) (både jordbær og å prøve med corona+bringebær), evt - noen som har prøvd å bruke Red X?
 
Må vel bli smaken. Finnes jo forskjellige lyse lagere. Ikke at ganen min greier å skille så mange av dem.
 
Må vel bli smaken. Finnes jo forskjellige lyse lagere. Ikke at ganen min greier å skille så mange av dem.

Etter min gane er Corona ein lys lager i pen innpakning og eg er overtydd om at mange vil ha problemer med å skille denne frå til dømes Ringnes Sommerøl eller Hansa Sommerøl i en blindtest.
 
Corona er en adjunkt-lager hvor man skal bruke mais og/eller ris i tillegg til malt. En vanlig lagerøl (helles, tsjekkisk pils) skal inneholde 100% maltet bygg.

Fant en oppskrift på homebrewtalk:

http://www.homebrewtalk.com/f39/anyone-have-good-corona-clone-recipe-9235/

3,85kg Pilsenermalt
340g maisflak (cornflakes uten tilsetningsstoffer som sukker e.l.)
226g risskall
226g dextrose

Skyt for 1.047 OG

21g tattnanger ved 90min
15g Saaz ved 10min

WLP840 American Lager eller WLP 940 Mexican Lager vil funke fint her. Gjær ved 10-11 grader i 4 uker, lagre 4-6 uker så skal du se at du har noe som likner på corona.
 
Har ikke prøvd det ferdige resultatet ennå, men FG'n smakte bemerkelsesverdig som Corona - snakker da om @Bernts Corona clone oppskrift. 60/20/20 pils/mais/uncle bens hurtigris, gjæret med WLP833.
 
Corona er absolutt ikke min tekopp, men her er jo poenget bare å lage noe vi vet at hun liker og å gi det en anelse personlig preg :)

Og takker for oppskrift! Vi har planlagt å brygge neste helg, så da slipper jeg å loke rundt etter en oppskrift :)
 
OG 1.045
Mesk 60m @ 64C
Humle: 9g magnum @ 90
5g magnum @ 15
Det ga meg en IBU på 23
O2: 2 lpm i 1 minutt

Gjæringen kan vel lekes med, men jeg pitchet på 8, lot stige til 10 og ga den åtte dager der, så økte jeg til 13 et par dager og til slutt 15 i tre dager - FG ble 7. Kjørte så en rolig CC før flasking.

Som Bernts påpekte er utfordringen her å ha nok/frisk gjær, nok oksygen og kontroll på gjæringstemp da alle unoter vil bli veldig synlige. Og så er det en pussig følelse når mesken ser ut som en gryterett :p
 
Hmmm... Mulig jeg må dele batchen i tre: en vanlig, en pink corona med bringebær, og en ginger corona med litt ingefær :D

Har gjæringsskap, så har kontroll på temperaturen :)
 
Har noen erfaring med WLP940 på bare 7 grader? Jeg skal sette min i kjøleskap uten regulering og tenkte pakke den inn i isopor og liggeunderlag for å få opp litt temperatur. Jeg bare MÅ brygge nå og har en Mexican lager jeg må få brukt opp. Erfaringer? Vil den ikke gjære i det hele tatt?

Lager alltid starter for lager.

PS. Jeg lagde også øl til en 18-åring, litt samme oppskrift, med mais og ris, havre og lite bygg på grunn av lett glutenallergi. Pluss ClarityFerm. Artig og vellykket.
 
Tilbake
Topp