Ghetto maltmølle..trenger råd...

Brygget mange år med ekstrakt, med aldri prøvd fra grunn. Årsaken til jeg gjør det nå er mangel i norge på mine favoritt typer øl, nemlig Dortmund og Munchen Helles/Oktoberfest osv. Hvorfor Asko, Polet osv. et al nekter å ha god tysk øl i sortiment...ja spørs. Uansett siden jeg flyttet tilbake til Norge, mangel på god tysk øl er nesten krise...da jeg bodde i Sydney, t.o.m. fjerne fiskevær i North Coast NSW med noen få innbyggere hadde god tysk øl. Har dessverre ikke sans for norsk øl...

Ok beklager sutringen! Til saken....

Bor i liten leilighet, har vanlig plast 25l bøtter/spann, alt som forventes av en extract brygger...og rustfritt liten kjele i 15l kapasitet. Forsøker å lage en helles, og må kverne circa 4 kg lys munchen malt. Har til disposisjon en gammel pastamaskin og en mandelkvern. Begge funker forsåvidt ok (mandelkvern noe finere, blir litt for mye støv osv, men kan sikkert 'justeres' !) mens pastamaskin uten riller funker ikke så bra. Har tenkt å ta en pastamaskin mod ikveld (eneste bryggekveld på en stund) men har kun drill/bor og ikke dremel eller vinkelsliper.

Har noen andre på forum prøvd seg på dette her? Her er det jeg fant på youtube...

En brukt pastamaskin på finn er en 300 lapp, mens billigste malt-mølle er vel 1500 og oppover...da jeg tar studiepause har jeg ikke råd til mølle for tiden. Er da snakk om å meske det jeg kan i en liten 14l kjele (brew-in-bag style) og tilsette ekstrakt. Foretrekker bruke peng på riktig gjær osv...

(Nei ikke esky/kjøleboks enda, må bli på komfyren desverre i mesking pose...noe primitivt). Forsøker legge til bilder av pastamaskin og mandelkvern resultater (hvor fin skal det egentlig være?)...ok glem det gidder ikke legge opp bilde om det trengs en url til....for mye jobb (ja jeg har flickr, picasa, dropbox osv men blir for mye styr)...

Takker for evt råd fra en nybegynner her! (all-grain nybegynner dog...har fortsatt Papazian boka som bibel)...

Ser at mine BB/html ferdigheter har ikke vært brukt på en stund...beklager!

Sist redigert:
Tror kanskje jeg heller ville gått for ei billig Corona mølle/kvern og latt pastapressa leve. Koster vel 6-700.- Har sjøl kjørt noen hundre kilo malt gjennom Corona. Ikke best, men virker

Ja tenkte i samme baner selv...takker for svar...men 6-800 kr? for en sånn? Beklager, fortsatt prissjokk her...ditto alt med hjemmebrygging (bortsett fra malt da..je bare MÅ begynne med all-grain med en gang!!)...

Coronaen er helt grei. Var nettop en tilsalgs her på forumet for 300.- om jeg ikke husker feil.
Prøv en ønskes kjøpt annonseog tilby 300.-, får sikkert napp.

Tar 15 minutter å kverne 4,5 kg malt - uten drill :)

Vestbrygg, ca 650.- for Corona, Brygging.no 8-900.-, så litt forskjeller ute og går. Så også en til salgs her på forumet for noen dager siden. Kunne solgt min også om den ikke var så bra som krydderkvern..

Takker for svar dere! Må nok bite i det sure eple (og punge ut!)...skrivende stund er på en dual xeon workstation der mine 2 x 8 kjerners prossessor (32 tråd!) kostet hele 5 tusen uten moms (kom i liten brun boks fra kina i under en uke!) imot norske priser på circa ka...30000? Må Os vinne mot brann bare for å gjøre det enda mer surt...(15:1 odds...kunne nesten satset 500 på Os)..bare mesking posen var 200......men 384 nok på 25 liter med humle til overs var ikke så gærnt....blir vel sånn 7-8 per halv-liter...men håper det går an å drikke! (fattig student vettu!)...

Trenger visst en Taobao eller Ebay for øl interesserte..eller noe (der det er økomisk å frakte! noen interessert i å opprette malt-mølle fabrikk i kina?)...

Sist redigert:
Tilbake
Topp