Gir gjærlås med motstand kullsyre?

Hei!
Om jeg bruker en gjærlås som har en motstand på feks 4 bar, vil brygget bli karbonert mens det gjærer?
Jeg har tenkt å sette sider rett på juiceflasker på 1 liter med hver sin gjærlås, også lurer jeg på om det for enkelhets-raskhet-og trygghets-skyld går an å karbonere uten å forsegle flaskene helt?
gjæring av sider er vel nokså lik øl?
Teorien er å spare ca 1 uke og slippe eventuelle eksplosjoner.
Vil det bli fryktelig grumsete?

Jeg har spurt andre plasser og fått spørsmål om hvorfor jeg ikke bare gjør sånn som det alltid har vært gjort, og nysgjerrighet er nok hovedsakelig svaret.
 
Trykk over 35 psi kan være drepende for Gjær. Så du bør ikke begynne med mye mottrekk i begynnelsen av gjæring.
 
Er masse som går ut igjennom gjærlåsen ikke du ønsker i ølet. så om det hadde vært en løsning så hadde det ikke vært lurt. trykk er ikke noe problem for gjær
 
Enig i det du sier. Men man kan få koniske som tåler opp til 3 bar som jeg vet om. Men uansett ikke tema her. Vet det er folk her på forumet som har laget seg utstyr som de trykker ølet med egen produsert Co2 ved å bruke den teknikken som nevnes. Jeg gjør ikke det så skal ikke si om dette er gunstig eller ikke.
 
Nysgjerrig på dette selv.

Si du har en juice (med sukker) der OG er 1.050 og sikter på en FG på 1.000, putter rett på flasker med vannlås til en gravity på 1.002 er nådd, korker og lar den karbonere på det resterende sukkeret til en (antatt) FG på 1.000. Blir en del rare saker igjen i flasken som ikke er gunstig for smaken sin del, men spørsmålet er vel om det funker?
 
det fungerer på samme måte som at det gjør det for øl, men i øl ville du neppe brukt noe serlig mer enn 1 bar så 4 vil gi deg et veeeldig karbonert sider.
 
VV tanker funker fint,tåler 10 bar.. vi ligger på 5 psi til det det meste av gjæringen er over og lar trykket stige oppover til ønsket trykk..
Feks. en pils på 1.050-1.010 øker vi trykker ved ca.1.020.
Trykket du vil ende opp på komme veldig an på temperatur du har ved gjær slutt..og hvilken type øl du lager.

Kjører du trykker for høyt får du overkarbonert øl/cider med di problemene det gir..så det er bedre å legge seg litt under og heller trykke inn på co2 for å få det perfekt..
 
Sist redigert:
Å regulere trykket på masse 1L flasker er ikke lett,skaff ded et ØL fat/vv tank heller + en reduksjons ventil(spunding valve).
Usmaker er ikke noe problem,tanken avgir co2 hele tiden selv om det er trykk i tanken..

Når gjæringen er over setter du det kaldt(klarning) og taper så over på flasker..
 
Tilbake
Topp