Gir klar vørter bedre øl? Er RIMS/HERMS verdt det?

Jeg og to kammerater har laget øl nå siden i sommer, og vi har en liten uenighet i det at jeg vil ha høy effektivitet og klar vørter, mens en av de andre gutta mener at det bare er sløsing med tid. Han sier at grumset bare legger seg på bunnen uansett, ikke noe problem.

Jeg mener grumsete vørter betyr mer tanniner, mer grums i kokeren og gjæringskaret, mindre øl å flaske og kanskje også mer grumsete øl.

Hvem har rett?

----

All den tid vi allerede har PID-styrt HLT og overrislingsmanifold i meskedunken har jeg lyst til å bygge en herms (trenger bare en pumpe og en kobberspiral), men hvis klar vørter ikke er noe vits er det vel heller ikke noe vits med HERMS.....

For det første så er det absolutt ikkje noko must-have for ølet sin del. Folk vinner NM og større konkuransar utan.
For det andre kan vørteren din bli akkurat like klar ved manuell sirkulering. Altså tappe ut og fylle på topp, gjentatt til vørteren er klar.

Men, om det er trangen til utstyr, temperaturkontroll, stegmesking og mash-out osv, kan det vere verd det.

Begge har rett!

Jakten på klar vørter koster penger og tid. Klarheten i det ferdige produktet trenger nødvendigvis ikke avvike mellom de to filosofiene. Jeg har drukket mange BIAB-flasker av forskjellige bryggere og de har ikke vært mindre klar eller mer astringent en mine som er brygget med tre kjeler og whirlpooling osv. Teoriene tilsier jo at klar vørter gir bedre resultat, jeg har bare ikke merket dette i noen stor grad i praksis.
Mindre øl å flaske kan dere kompansere for med å meske mer malt, slik at dere koker mer vørter.
Høy bryggerieffektivitet har jeg jo, der sparer jeg flere kroner for hvert brygg... helt sikkert ti-kroninger også... Tror nok at investeringene mine i økt effektivitet vil betale seg over bare 10-20 år ;D

Den viktigste grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde var at jeg hadde lyst >:D! I tillegg gir det meg muligheten til å lage blytung vørter, uten bruk av ekstrakt, og det er jo et praktisk/økonomisk argument.

Vel, lager man sterk øl blir det med ett mer fornuftig. Jeg har vært nede under 60% meske-effektivitet på de med høyest OG, og skulle jeg tilsatt mer malt i den situasjonen hadde jeg havnet i en ond sirkel. Mer malt = lavere effektivitet, dermed blir effektiviteten enda lavere og man trenger enda mer malt...

I den sammenheng kan jo HERMS være en fordel, da det kan få deg ut av den onde sirkelen, ved at man får bedre temp-kontroll og mer skyllevann.

Da kan vi også konkludere med at det ikke er noe vits i å resirkulere vørteren før kok.

Men jeg HAR LYST!  :skitbra:
Hvor rask flow rate bør man ha gjennom en RIMS/HERMS?
Kjøper jeg et 12mm kobber-rør på biltema, er det mykt nok til at jeg klarer å bøye det til en spiral? hvor lang må spiralen være? er det nok med en meter rør? (jeg har ca en meter 15mm igjen fra når jeg laget manifold)

Å ha lyst er absolutt gyldig grunn. Men forvent ikkje særleg høgare utbytte. Trur ikkje hemmelegheiten til høgt utbytte på sterke brygg ligg kun i rims/herms. Skal du ha høgt utbytte på sterke øl må du bruke skyllevatn som på eit svakt brygg og koke det inn.

Men det er jækla hendig å berre sette ein temp på PID'en og starte pumpa så ordnar det seg sjølv.

Når man ikke trenger å bruke 10-20L vann på å få temperaturen opp til mashout har man plutselig mye mer skyllevann, og dermed høyere effektiviet (evt kortere koketid), på brygg med høy OG.

Alternativet er å tappe av vørter og varme det på kokeplata før det går tilbake i mesken, men det er noe slit og mer tidkrevende ikke minst fordi jeg får varmetap ved å åpne lokket hver gang jeg skal ha i en kjele 78graders vørter...

Jeg tror jeg går for en HERMS på sikt (innen neste gang jeg skal lage sterk-øl), og gjør et søk på forumet for å finne ut av flow rate og sånt, evt starter en ny tråd om jeg ikke finner det jeg leter etter. Takk for gode svar!

Som andre har nevnt så trenger du jo ikke herms for å sirkulere og få køar vørter. Jeg testet med en latterlig liten kinapumpe. Tror den kostet $7. Diameteren på slangen var 6mm. Satte den i sving siste del av mesken. Men da dret jeg egentlig i varmetapet i slangene. Kunne bare gjort en rask kalkyle og spedd på varmtvann. Men vørteren ble klar og fin.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Som andre har nevnt så trenger du jo ikke herms for å sirkulere og få køar vørter. Jeg testet med en latterlig liten kinapumpe. Tror den kostet $7. Diameteren på slangen var 6mm. Satte den i sving siste del av mesken. Men da dret jeg egentlig i varmetapet i slangene. Kunne bare gjort en rask kalkyle og spedd på varmtvann. Men vørteren ble klar og fin.

Men hvorvidt klar vørter er en fordel er det ingen som vet.

Fordelen med RIMS/HERMS er muligheten for å enkelt justere temperaturen på mesken uten å tilføre vann.

Klar vørter er en fordel, men om du resirkulerer manuelt eller med pumpe for å få den klar betyr fint lite.

Bjarte H skrev:
Klar vørter er en fordel

Er du sikker på det?

Jeg tror også at klar vørter er en fordel, men klarer ikke finne "bevis" for det.

Det virker som (etter mye googling) at ingen vet om dette har noe for seg, og at formeningen om at klar vørter gir bedre øl, ikke nødvendigvis stemmer.
Noen mener det er en fordel; andre mener det har ikke noe å si. EDIT: noen mener til og med at for klar vørter er et problem, da grumset gir næring til gjæren. Jeg klarer ikke å finne noen dokumentert A/B-test som tilsier at klar vørter er bra, og det er heller ingen generell enighet!

Har også lest et sted at "for" klar vørter gir dårlig skum, tror jeg det var?

En fordel med klar vørter er vel at du får mindre bunnfall i kokekjelen, og dermed bedre effektivitet i bryggeriet.

Jeg brygger med meskepose, og må alltid ta høyde for mye bunnfall, selv på lav-OG-brygg med lite humle. Grumset i den uklare vørteren felles ut med resten av slagget, så for min del blir det ikke med over i gjæringskaret, men jeg dumper nok mer av kokevolumet enn en som mesker tradisjonelt og resirkulerer.

AMelbye skrev:
Bjarte H skrev:
Klar vørter er en fordel

Er du sikker på det?

Jeg tror også at klar vørter er en fordel, men klarer ikke finne "bevis" for det.

Det virker som (etter mye googling) at ingen vet om dette har noe for seg, og at formeningen om at klar vørter gir bedre øl, ikke nødvendigvis stemmer.

I mitt fag, mat,  mener man at det visuelle utgjør opptil 60% av opplevelsen...

kokkenrolv skrev:

For kokken også? ;)

Det ferdige ølet kan fint være krystallklart, selv om vørteren ser ut som skittent vaskevann..

[/quote]

For kokken også? ;)

[/quote]

Kanskje man bør ha et tillegg til den gamle regelen "stol aldri på en tynn kokk"; "stol aldri på en pen kokk"?

kokkenrolv skrev:
Hannaas skrev:
kokkenrolv skrev:

For kokken også? ;)

Det ferdige ølet kan fint være krystallklart, selv om vørteren ser ut som skittent vaskevann..

Kanskje man bør ha et tillegg til den gamle regelen "stol aldri på en tynn kokk"; "stol aldri på en pen kokk"?

Hahaha! :fyflate:

Tenkte egentlig mer på at det kun er bryggeren/kokken som ser vørteren/råvarene. At vørteren er uklar trenger ikke bety at ølet er uklart, akkurat som at en slik:

Monkfish.jpg

kan bli til en slik:

Breiflabb-med-stekt-kaal-og-senneps-creme-fraiche.jpg

Tilbake
Topp