Gjær Kinn Vestkyst IPA

Tenkte brygge oppskriften på Kinns Vestkyst IPA (side 195 i boka "ølbrygging fra hånd til munn").

I oppskriften står det "Wyeast 1318 London Ale III" som gjær, som vel om jeg har forstått det rett også er "husgjæren" til Kinn.

Viser seg at jeg ikke rekker få tak i denne til dagen jeg hadde tenkt brygge (om to dager), men fått foreslått "wlp007 dry english" av en bryggebutikk her jeg bor som erstatning.

I attenuasjon / restsødme / alkoholtoleranse kan det for meg på papiret se ut som om de ligger relativt likt, men er det noen som vet noe som smaksprofilen ellers og egnethet for akkurat denne ølen?

Vil jo gjerne komme "så nærme" som mulig i smak utifra orginaloppskriften.
 
Fikk ikke tid å sette starter selv, så brukte Danstar Windsor Ale (tørrgjær) på Vestkyst, og dette ble helt knall, så om du har sjans å få tak i denne er det absolutt noe som bør vurderes som erstatning...
 
Fikk ikke tid å sette starter selv, så brukte Danstar Windsor Ale (tørrgjær) på Vestkyst, og dette ble helt knall, så om du har sjans å få tak i denne er det absolutt noe som bør vurderes som erstatning...

Ser fra en hjemmesider at det står "Moderate attenuation, which will leave a relatively high gravity." Mtp OG på Kinns IPA vil vel denne gjæren gi alt for mye restsødme?

Forstår at det ble en god øl, men tenkte komme "så nærme" orginalen som mulig. Har du testet orginal mot ditt brygg? Hva fikk du i FG?

Hva gjorde att du valte akkurat den gjæren? Virker ikke som jeg får tak i den her i gøteborg heller...

Kunne evt Danstar American West Coast eller MANGROVE JACK'S US WEST COAST M44 (som jeg kan få tak på i butikk) være ett OK alternativ?
 
Sist redigert:
WLP007 vil kunne funke fint i en IPA. Nøgne Ø har vel den som husgjør, om jeg ikke tar feil.
 
Hvis du vil komme så nærme som mulig må du nok bruke samme gjær som Kinn, og heller utsette bryggingen.

Beste hadde nok vært å utsette ja, dessverre er det litt praktiske forhold som gjør at det å brygge nå på torsdag er "enkelt". Må utsette 2-3 uker om jeg ikke får det til da og da blir det igjen problem med sekundærkar/tapping.

Sånn som det er nå står det mellom:

MANGROVE JACK'S US WEST COAST M44 (tørrgjør)
WLP007 dry english
WLP001 Calefornia Ale.

Alle skal ha høy attenuasjon, noe som vel er en forrutsetning i denne øllen. Smaksprofilmessig ellers...

001 skal, ifølge teksten på bryggeributikken.se, framheve humlesmak + vestkyst / calefornia ale høres jo ut som en kombo... Eller?

Enda et spørsmål:
Det er første gangen jeg tenkte prøve meg på flytende gjær. Ut i fra pitching kalkulatorer på Mr. Malty og brewersfriend må jeg opp i relativt mange liter starter (3-4 liter) og et par rør gjær for å nå målet i celler (ifølge brewer friend kommer jeg ikke opp i målet med 2 rør og 3 liter starter).

Hvorfan løser dere dette? Sette i omganger? Kjøper flere og flere gjærrør?

Kommer gjøre gjærstarter med lufting via "risting" eller akvariepump med kobberstein, så litt begresning her. Vet ei heller produksjonsdato på gjæren jeg får tak i enda.
 
Beste hadde nok vært å utsette ja, dessverre er det litt praktiske forhold som gjør at det å brygge nå på torsdag er "enkelt". Må utsette 2-3 uker om jeg ikke får det til da og da blir det igjen problem med sekundærkar/tapping.

Sånn som det er nå står det mellom:

MANGROVE JACK'S US WEST COAST M44 (tørrgjør)
WLP007 dry english
WLP001 Calefornia Ale.

Alle skal ha høy attenuasjon, noe som vel er en forrutsetning i denne øllen. Smaksprofilmessig ellers...

001 skal, ifølge teksten på bryggeributikken.se, framheve humlesmak + vestkyst / calefornia ale høres jo ut som en kombo... Eller?

Om du ikke har mulighet til å få tak i originalgjæren ville jeg kjørt på med 007 da dette i likhet med Wyeast 1318 er en Engelsk gjærstamme. Wlp001 er en super gjær, men den er nok mer "clean" enn 1318 og 007.
 
Tilbake
Topp