Gjær klumpet seg ved rehydrering, katastrofe?

Hei,
Jeg har satt en IPA og brukt 2 poser med Mangrove m44 gjær.

Skulle prøve meg på rehydrering, men mulig både temperatur ble litt lav, og tålmodigheten kort.
Ble bare klumper/leire utav det som ikke løste seg opp. Ettersom jeg ikke var sikker så bare ploppa jeg dette oppi bryget.
Har stått 24t nå på 18 grader, kan ikke se noe aktivitet enda i gjærlåsen. Men nå er jo gjerne denne gjæren litt sein på å gå i gang forstår jeg :)

Løser dette seg selv i gjæringskaret tror dere?
 
Hei,
Jeg har satt en IPA og brukt 2 poser med Mangrove m44 gjær.

Skulle prøve meg på rehydrering, men mulig både temperatur ble litt lav, og tålmodigheten kort.
Ble bare klumper/leire utav det som ikke løste seg opp. Ettersom jeg ikke var sikker så bare ploppa jeg dette oppi bryget.
Har stått 24t nå på 18 grader, kan ikke se noe aktivitet enda i gjærlåsen. Men nå er jo gjerne denne gjæren litt sein på å gå i gang forstår jeg :)

Løser dette seg selv i gjæringskaret tror dere?
Sannsynligvis - men det skader neppe å riste karet litt.

Men du kan droppe rehydreringa neste gang:).
 
Rehydrering er enda, etter 4 år, et mysterium for meg. Noen gjærtyper rehydrerer og synker til bunns etter 10 minutter, andre, som US-05, kan stå 40 minutt og enda ligge på toppen av vannflaten og dumme seg..

Enig med @Finn Berger, men mindre det er en 1.100 øl, dropp rehydrering :)
 
Rehydrering er enda, etter 4 år, et mysterium for meg. Noen gjærtyper rehydrerer og synker til bunns etter 10 minutter, andre, som US-05, kan stå 40 minutt og enda ligge på toppen av vannflaten og dumme seg..

Enig med @Finn Berger, men mindre det er en 1.100 øl, dropp rehydrering :)
Da droppes det fremover, men tror du det har veldig negativ effekt på denne batchen?
 
Det er mulig at rehydreringen ikke var vellykket og at gjæren ikke ble spredt jevnt nok i brygget. Men det er fortsatt mulig at gjæren vil aktivere seg og begynne å gjære, selv om det kan ta litt lenger tid enn vanlig.

Det er også mulig at temperaturen er litt lav for denne gjæren, og at den vil trenge litt mer tid til å aktivere seg. Hvis du ikke ser noen aktivitet i gjærlåsen etter et par dager, kan du vurdere å øke temperaturen litt og røre forsiktig i brygget for å spre gjæren bedre.
Hvis du leser tråden, ser du at du dette ikke ble noe problem.
 
Eg gjorde en test no med 3 øltyper av lager sort. Ene fikk tørrgjær direkte, den andre fikk rehydrert og den tredje fikk 28 timers gjærstarter. Tørrgjær gjæret ut på nøyaktig 14 dager, gjærstarter tok ca 11 dager og rehydrert jobber enda, altså vi er på dag 16 og den er ennå ikkje ferdig. Så det holder i massevis med å bare ha nok gjær og bare pitche det.
 
Tilbake
Topp