Gjær Krise ! :/

Heisann.
Fikk en del varer fra bryggselv heromdagen til et par batcher som skal settes snart.
Første batch er Nøgne Ø sin Saison som egentli skal settes nå på søndag. Meeeen, av en eller annen syk grunn har jeg ikke bestilt gjær til den :(
I følge oppskrifta skal jeg bruke WLP400, og den er seff ikke tilgjengelig på bryggselv akkurat nå. Noen som
er litt mer dreven i gamet enn meg som kan gi meg tips på alternativ gjær som er på lager? Blir sendt et flaskestativ fra dem til meg i morgen, så om jeg er kjapp kan jeg kanskje få gjær sendt med i samme pakken om de har den inne :)

Takker for all hjelp om noen har noe å komme med :)

Mvh
ØyViNd F...

Edit : Bestilte en pakke med WLP 565 Saison i stedet da jeg fant andre som hadde brukt den...Mulig d blir elendighet siden oppskriften sa WLP400, men man taper ikke om man ikke prøver :p
 
Sist redigert:
Jeg har brygget Saison med WLP 565. Jeg hadde lest at denne gjæren kunne være litt lunefull så jeg lot den stige til 28 grader og kose seg der ut hele gjæringsforløpet. Resultatet ble en tørr og god sasion.
 
Lettere krise fortsetter :/ Idag kom gjæra mi (etter ikke mindre enn et 5dagers opphold i Fauske!!!) med budbil av alle ting :)

Uansett...Viability på pakken jeg nå sitter med er på 72% ifølge MrMalty, og jeg bør lage starter på 2 pakker til en 25l batch på OG 1.060 sier dem...Bumper jeg opp growth fact til 3,83 klarer jeg meg på 1pakke med Simple Starter...Problemet da er startern må være 6.1 Liter :(
Taster jeg inn en Intermittent Shaking starter (noe som jeg tolker som starter man rister så ofte man klarer i løpet av dens levetid?) er jeg nede i 3,5 liter...
Er det bare å kjøre på med en Starter på 3,5 liter, riste som en gal før den blir satt i gjærskapet og så sette alarm på hver bidige time neste 48 timer å riste på nytt? Eller må jeg vente på ny ladning av 565 komme i posten og lage mindre starter på 2 pakker? Eller skal jeg kjøre på med alternativ 3 som er en pakke med Belle Saisson tørrgjer som jeg tenkte å bruke på en egenlaget test-oppskrift på en Saisson?

Og bare så det er sagt er det første gang jeg skal lage starter, og dette er Allgrain brygg nr 5 som skal i gang ;)
Skulle egentlig brygge søndag som var, men har nå utsatt det til kommende søndag grunnet Gjær-i-posten-tida så da vil jeg tro det er tid til å få testa ut Starter prosjektet mitt :)
 
Du rekker vel å sette to startere innen søndag. Mine gjærer iallefall ut på 36 timer og bunnfelles på 12 timer. Skal sies at jeg bruker magnetrører og har ikke erfaring med starter som ristes. Lag en mindre først, eks 1 liter og så kalkulerer du størrelsen på neste starter med mengden gjær du får av første starter
 
Du rekker vel å sette to startere innen søndag. Mine gjærer iallefall ut på 36 timer og bunnfelles på 12 timer. Skal sies at jeg bruker magnetrører og har ikke erfaring med starter som ristes. Lag en mindre først, eks 1 liter og så kalkulerer du størrelsen på neste starter med mengden gjær du får av første starter

Der mener du altså å dekantrere av første DME-vørter, så kjøre opp ny runde DME å helle på gjæra? En sånn der 2-stegs starter eller hva det heter ? :)
Om det er en sånn en, hvordan regner jeg ut størrelsen på runde 2 ?

Mvh
ØyViNd F...
 
Der mener du altså å dekantrere av første DME-vørter, så kjøre opp ny runde DME å helle på gjæra? En sånn der 2-stegs starter eller hva det heter ? :)
Om det er en sånn en, hvordan regner jeg ut størrelsen på runde 2 ?

Mvh
ØyViNd F...
Plugg resultatet fra runde 1 inn som antall celler du starter med til runde 2.
 
Tilbake
Topp