Gjær-"strategi"!

Jeg har nå gående en gjærstarter (magnetrører) på 4,5 liter med 4 pakker lagergjær, med sikte på å brygge 100 liter pils. Jeg har brukt kalkulatorene for å beregne gjærmengden slik at jeg vet at den må steppes opp videre. I forhold til dette har jeg fått et tips om at jeg kan lage et mindre brygg først for å bygge opp gjærmengden. I utgangspunktet ønsker jeg å søke å unngå dette pga det ekstraarbeid og tid som går med.

Det ligger jo noen begrensninger i en 5 liters kolbe i forhold til hvor mye gjær som kan bygges opp per liter. Det kunne vært interessant å høre hvordan andre løser dette.

Mvh Svein Erik

Har du konisk gjæringstank?
I såfall kan du fortsette på en enkel måte.
Sjekk med Mr malty hvor mange celler du trenger.
I ditt tilfelle ca 2000 billioner.
Lag et tillegg på 20-4,5 = 15,5 liter med
starter som du fyller i tanken sammen med starteren slik at denne blir totalt 20 liter.
Bruk en litt sterk luftepumpe til et akvarium og en luftestein
i bunnen  så får du etter ca 12 timer ca 100mill celler m/l som er lik 2000 billioner i hele starteren.
Pass på å kjør siste trinn på samme temperatur som du skal gjære på så ikke gjæren får sjokk.
Slå av luftinga etter 12-15 timer for å unngå oksidering.
Det samme bør du gjøre på 4,5 literen. Det er ikke nødvendig å kjøre lenger.
Det er bonus hvis starteren kan stå i 12 timer før du fyller  i vørter for å få gjæringa i gang.

Nei, ikke konisk, har Speidel sin 120 literstank. Har det stor betydning?
Det var et interessant forslag som forenkler/muliggjør det hele.
Takk skal du ha!

Tja, det er vanskelig nok å få jevn oksygentilførsel
i en konisk. Måleren min står i kanten og viser
faktisk null når jeg bygger opp overgjærstartere.

Men du kan bruke ei lanse med steinen på enden.
Lansa bør være så lang at du kan ha på lokket og tre den til bunns
gjennom hullet til gjærlåsen. Ei sånn ei bør du ha uansett hvis du skal
tilføre oxygen rett i karret.
Pass på å rist ofte slik at du får tilført luft mot kantene og husk sterilfilter.

Min største gjærstarter så langt. Det er en opplagt utfordring med skumdannelse. Etter kort tid ble beholderen full selv om den er kald og står kjølig.

Skylder på deg magnum hvis dette går galt!  :)

Vedlegg

• IMG_1031.JPG
    IMG_1031.JPG
    1,1 MB · Sett: 181
Tilbake
Topp