Kølschgjær er midt i blinken. Feks. Wlp029Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.
Er det noen gjær som liker seg på kjellertemperatur?
Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.
Jeg har begynt å bygge et lite lager, men jeg har ingen av de ingrediensene ennåHar du lyst til å prøve deg på en altbier kan jeg anbefale denne oppskrifta: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-700#post-513074
Jeg har begynt å bygge et lite lager, men jeg har ingen av de ingrediensene ennå
Så lenge du bare trenger å tilsette varme, er du reddet. Det er kjøling som er vanskelig.Jeg har bare ett gjæringsskap som blir opptatt en av de neste dagene, men jeg har en hel kjeller som holder 14-15C.
Så lenge du bare trenger å tilsette varme, er du reddet. Det er kjøling som er vanskelig.
Kjøp en varmeplate + et liggeunderlag. Styr med en ITC/STC. Fix ferdig
US $2.07 27% OFF|OUTAD 15 x 28cm 7W Heat Mat Reptile Brooder Incubator Pet Heating Pad Brew For Dog Cat Bed EU Plug Drop Shipping-in Houses, Kennels & Pens from Home & Garden on AliExpress
Bruker du ikke ”kunstig” temperaturkontroll?Elektronikk er feigt.
Tror Finn bruker trappetrinn. Skikkelig old schoolBruker du ikke ”kunstig” temperaturkontroll?
Bruker du ikke ”kunstig” temperaturkontroll?
Det er vel flere gjærtyper som går ved 15 grader.
Tenker du tørr som jo er det enkleste, så tror jeg både Nottingham og us05 går greit.
Nottingham er en allsidig gjær og kan brukes til mye.
05 sies å gi et hint av mango ved så lav temperatur, selv har jeg ikke merket det.
Den brukes ofte i humlerike øl så, hvilket smaksbidrag som kommer fra hva er ikke så lett å si.
Jeg har brukt flere andre tørre ved så lav temperatur, det har gått det.
En fordel med lav temperatur er roligere gjæring og dermed mindre vasking når bøtta har blitt litt for full.
Noen sier w34/70 også går hvis du ikke skal lagre lenge. Har jeg ikke prøvd selv.
Generellt så husk bare å bruke nok, for lav temperatur krever mer gjær, også på overgjæret øl.
Gjelder kun om du ikkje har elektrisk oppvarming i huset dittDet er klart at ølet mitt da blir mye bedre - og sunnere, ikke minst - enn kunstig temperaturregulert øl. "Naturlig" og "biodynamisk" temperaturregulering; hva kan slå det?
Gjelder kun om du ikkje har elektrisk oppvarming i huset ditt
Det blir jo fort varmere i dunken enn romtemperaturen, så 34/70 kommer litt høyt, vil jeg tro. De to andre vil vel funke, i alle fall Nottingham. (At jeg aldri har klart å lage godt øl med den, er neppe gjærens feil.) 05 er jeg litt skeptisk til. Fermentis har jo heva temperaturgrensa for den, og det mener jeg det er gode grunner for.