Gjær til hvit IPA.

Finn Berger

Moderator
Setter en India Saison nå, med WLP566. I påsken skal jeg så brygge en Skoddehav. Gjæren der er WLP530. Tanken har nå slått meg at det hadde vært forbasket kjekt å bare bruke 566 på Skoddehav'en, også. Jeg er klar over at disse gjærtypene normalt brukes til to ulike øltyper, men for meg er ikke disse øltypene ulike. Jeg har imidlertid ikke all verdens greie på belgisk øl - det er ikke helt mitt øl, heller. Så spørsmålet mitt blir:

Hvor galt blir det å bruke WLP566 til Skoddehav i stedet for WLP530?
 
WLP566 vil nok resultere i et tørrere øl enn med WLP530 da 566 gjære mer ut. Om jeg ønsker noe lignende som Skoddehav ville jeg merket med litt høy temperatur. Er sikker på at det uansett hadde blitt et bra resultat!
 
Jeg har gjæret en wit med 566. Det ble veldig godt, men krystallklart og tørt, og med tydelig smak av saison (hvis det kan defineres). Synes aprikospreget fra gjæren passer veldig godt til wit-karakteren (tenk 1664 blanc), men totalt sett minner ølet altså mer om saison enn wit.
 
Takk skal dere ha.
Da blir det nok 566 - og mesking på 67 grader?
Jeg og samboer'n sitter akkurat og hygger oss med en NØ God Påske - et fryktelig godt øl! - og noterer oss en frisk smak av aprikos. Er det 566 som ligger i bånn her? Jeg kan se for meg at dette blir godt sammen med Citra og Cascade - eller er det andre kombinasjner som vil egne seg bedre? Hva med Galaxy?
 
Nå har ikke jeg smakt NØ God Påske, men jeg trodde de stort sett brukte WLP400 på sine belgiske? Godt mulig jeg tar feil. Uansett tror jeg flere gjærstammer kan lage disse aprikosesterne. Eventuelt kan man "jukse" og tilsette aprikospuré. Tror det kan være veldig godt i et lyst og friskt øl, men har ikke kommet så langt at jeg har prøvd. Det er én eller flere tråder på forumet her om 1664 Blanc, som er tilsatt aprikos. Der står det litt om mengder, osv.

I mitt oppsett vil enstegsmesk på 67 grader gi middels tørt resultat med en "normal ale-gjær, så for å ikke ende opp med helt knusktørt øl ville jeg skrudd opp et par grader. Men dette varierer jo fra bryggeri til bryggeri. Bare ha i bakhodet at WLP566 knasker i seg mer enn de fleste.
 
Tilbake
Topp