Gjær til NEIPA

Jeg har nå i ca. 1,5 år konsekvent målt PH etter innmesk, pre boil, før gjæring og før tapping. Og som du skriver opplever jeg også at den ikke alltid synker under kok. Jeg også observert at jeg kan få tilsvarende avvik i PH på endelig øl ut fra hva jeg forventer på noen oppskrifter. Noen ganger har da ph-justering vært en av forbedringene jeg har gjort på oppskriften, men jeg har aldri justert underveis slik du skriver her …

Seinest i går droppa jeg et par ml laktol i det nysatte ølet etter å ha målt en pH på 5,23. Det var en pils, og den skal være litt spenstig, dvs. ha litt lav pH, synes jeg. Det der bruker å funke.

Godt å høre at andre heller ikke opplever at vørtern adlyder Palmers bud:). Det der med at alt du trenger å bekymre deg om, er pH'en i mesk, er noe forbannet sludder.
 
Hehe, ja faktisk den mest voldsomme gjæren jeg har vært borte i. Begynte gjæringen på 19-20 grader, da tok det ikke lang tid før halvparten av gjæret lå i blowof karet. Noe som resulterte i at den stoppet på 1.017. Andre gangen startet jeg gjæringen forsiktig på 18 grader. Det hjalp veldig. Skal sies at jeg gjærer på brewbucket, ikke store tomrommet der.
Jeg starter på 17-18, men lik førbannat så klarer den gjæren å lage skumparty:).
 
Inspirert av NEIPA-konkuransen til Hordaland Midtsommerfest (jeg er også eksilbergenser) har jeg begynt å planlegge et dertil forhåpentligvis egnet brygg. Slike humlebomber har jeg ikke noe erfaring i å brygge, men finner mye nyttig informasjon her på forumet. I mine søk etter informasjon om gjærtyper synes jeg imidlertid det var litt vanskelig å få en god oversikt. Jeg oppretter derfor denne tråden. Spesielt interessant synes jeg det er å høre om erfaringer fra dere som har prøvd flere ulike gjærtyper.
Nipper til en aldeles utmerket NEIPA brygget med Verdant. Første gang jeg bruker den, og må si det var et trivelig bekjentskap. Merket ikke så mye til det voldsomme skummet, men jeg tok høyde for det mht. headspace. La merke til at temperaturen steg raskt i karet – og at den gjæret fort ut. Dette blir en gjær som får flere sjanser. Synd det er så lenge til den konkurransen i Bergen. Får heller brygge en ny batch.
 
Nipper til en aldeles utmerket NEIPA brygget med Verdant. Første gang jeg bruker den, og må si det var et trivelig bekjentskap. Merket ikke så mye til det voldsomme skummet, men jeg tok høyde for det mht. headspace. La merke til at temperaturen steg raskt i karet – og at den gjæret fort ut. Dette blir en gjær som får flere sjanser. Synd det er så lenge til den konkurransen i Bergen. Får heller brygge en ny batch.
Hvordan er det med denne stilen? Vet jo at den har dårlig holdbarhet, men når er den normalt på sitt beste? Blodfærsk, etter en måned … ?
 
Ser at 04 produserer klare øl. Men hvis jeg bruker hvete og kanskje flaket havre vil motvirke det?
Finnes det en tørrgjær som er godt egnet til NEIPA? Har aldri laget en så jeg tar gjerne imot tips.
Legger ved et bilde av de humlene jeg har som kanskje egner seg.
Mesking på 68 grader for å få munnfylde og nesten all humle tilsatt i WP og kanskje også tørrhumle? Høres det greit ut?
 
Ser at 04 produserer klare øl. Men hvis jeg bruker hvete og kanskje flaket havre vil motvirke det?
Finnes det en tørrgjær som er godt egnet til NEIPA? Har aldri laget en så jeg tar gjerne imot tips.
Legger ved et bilde av de humlene jeg har som kanskje egner seg.
Mesking på 68 grader for å få munnfylde og nesten all humle tilsatt i WP og kanskje også tørrhumle? Høres det greit ut?
Verdant er mye brukt. Ellers virker planen god. Legg gjerne ut prosess i en av NEIPA trådene.

Tråd 'Brygge NEIPA for første gang, noe spesielt en må gjøre?' https://forum.norbrygg.no/threads/brygge-neipa-for-forste-gang-noe-spesielt-en-ma-gjore.42278/
 
Ser at 04 produserer klare øl. Men hvis jeg bruker hvete og kanskje flaket havre vil motvirke det?
Finnes det en tørrgjær som er godt egnet til NEIPA? Har aldri laget en så jeg tar gjerne imot tips.
Legger ved et bilde av de humlene jeg har som kanskje egner seg.
Mesking på 68 grader for å få munnfylde og nesten all humle tilsatt i WP og kanskje også tørrhumle? Høres det greit ut?
All gjær produserer klare øl:). Men den flokkulerer vel godt; det er antakelig det som menes. Det har imidlertid ikke noe med uklarheta i en NEIPA å gjøre; den er et resultat av humlinga, dvs. av polyfenoler fra humlene som binder seg til proteiner fra maltet.

Verdant er vel ellers den tørrgjæren som er mest brukt. Men jeg forsto det som du skulle bruke en av de du hadde, og da er 04 en som det sies er bra til NEIPA.
 
Ok. Takk for svar. Da prøver jeg 04.
Hvis jeg ikke blir fristet til å bruke en "kveik" som er høstet lokalt her. Smakte en øl gjæret med den. Smakte friskt og fruktig. Gjæret ned til 1015. Skulle vel passe i en NEIPA.
 
Tilbake
Topp