Gjær til porter

Hva var oppskriften, da?

Jeg liker veldig godt WLP013 til porter. Den gir et mineralsk preg som passer godt til røstet malt. Ellers er WLP007 et godt valg til enhver britisk øl, og WLP002 om du vil ha mer sødme. WLP028 er også grei, og stammer fra Skottland, om du synes det er viktig (men ærlig talt: det er samme øyen, og gjæren skiller seg ikke særlig fra andre britiske gjærstammer).

Selvsagt :)

Det jeg har fått vite er:
82% pale ale
9% havre (sikkert havregryn)
5% roasted barly
4% sjokolademalt
tilsetter ingefær

De bruker First Gold og Fuggels humle til 22 IBU
OG 1058
5,6 % alkohol

Jeg tenker å bruke bare en dæsj ingefær fem minutter før kokeslutt, kanskje 10-15 gram. Har sett oppskrifter på ingerfær-porter hvor de bruker 100 gram, men ut fra det jeg husker av Midnight Sun så var det ikke mye ingefærsmak.

Humlingen er jeg usikker på, noen tips?

Lurer på om jeg skal prøve wlp013 - innspill til dette?

Frode_jo skrev:
Selvsagt :)

Det jeg har fått vite er:
82% pale ale
9% havre (sikkert havregryn)
5% roasted barly
4% sjokolademalt
tilsetter ingefær

OG 1058
5,6 % alkohol

Jeg tenker å bruke bare en dæsj ingefær fem minutter før kokeslutt, kanskje 10-15 gram. Har sett oppskrifter på ingerfær-porter hvor de bruker 100 gram, men ut fra det jeg husker av Midnight Sun så var det ikke mye ingefærsmak.

Lurer på om jeg skal prøve wlp013 - innspill til dette?

Hvor mange gram ingefær pr liter?
eg er ikke rette til å si noe humle, eller gjær
men denne ska eg brygge

Jeg skrev at jeg tenker å prøve 10-15 gram, men glemte å si at jeg planlegger en 23 liters batch... Får prøve seg litt frem, men jeg tror jeg foretrekker for lite enn for mye.

Frode_jo skrev:
Forresten, dumt spørsmål, men hva eller hvor er Valken?
Deler av magepartiet til en tykk person. ;D
Eller Valkendorfsgate som er navnet på gaten som spesialpolet i bergen ligger. (Populært kallt Valken).
Dette polet fører en god del øl som ikke er å finne i noen lister.

[/quote]

Lurt å legge inn hvor i verden du holder til

Eg aner jo ikke har ingen erfaring, men brukte håndbrygg.dk Har da et brygg på 12l
Som sagt eg aner ikke hva eg holder på med, men om ingen har noe bedre så blir første test brygg slik
Eg tar nok med oppskriften til Vestbrygg, kansje Birger har noen gode råd.

60min First Gold 10g
5min First Gold 10g
1minFugle 5g

I mange portere er det ikke så veldig vanlig med mye sein humle. Mange bruker det nesten bare som bitter humle. Så om du ønsker å være "klassisk" ville jeg kanskje bare tilsatt bitter humle, men liten humle tilsetning feks ved 15min for å replikere humle tilsatt i whirlpool er jo ikke å forrakte heller.

Kittelsen skrev:
I mange portere er det ikke så veldig vanlig med mye sein humle. Mange bruker det nesten bare som bitter humle. Så om du ønsker å være "klassisk" ville jeg kanskje bare tilsatt bitter humle, men liten humle tilsetning feks ved 15min for å replikere humle tilsatt i whirlpool er jo ikke å forrakte heller.

Takker, er som vanlig på tynn is, uten erfaring.
Men det eg har brygget så lang bærer ikke preg av "klassisk""

Tor-H skrev:
Takker, er som vanlig på tynn is, uten erfaring.
Men det eg har brygget så lang bærer ikke preg av "klassisk""

He he he. Kan jo bli klassikarar det også med tid og stunder...

Nå har jeg handlet inn ingredienser til denne ;D

Kjører malten som angitt og mesker ved 68 grader. Når det gjelder humling tenkte jeg også at det ikke skulle være for mye humlearoma. Jeg har kjøpt bare fuggles, og tenkte å prøve 35 g i 60 min og 15 g i 5 min. Det skal bli 22 IBU. Bruker wlp013 og gjærer ved 20 grader.

Noen synspunkter på fremgangsmåten?

Eg kommer med tilbakemelding når eg har handlet. Men blir nok mye det samme

Mulig eg kjører 2 gjæringskar og tørr humler litt i den ene bare for å teste litt.
Hadde tenkt å gjære på litt lavere temp, kansje ned mot ca 17 grader.

Lavere gjæringstemperatur er sikkert bra. Jeg har jo tross alt aldri laget porter før ::)

Noen som har meninger om hva man får ved å gjære wlp 013 ved 20 grader kontra 17? Et fruktigere øl?

Frode_jo skrev:
Lavere gjæringstemperatur er sikkert bra. Jeg har jo tross alt aldri laget porter før ::)

Noen som har meninger om hva man får ved å gjære wlp 013 ved 20 grader kontra 17? Et fruktigere øl?

eg sette også pris på noen meninger ang gjærings temp, er fremdelse på tyn is

Tilbake
Topp