Gjær til Vestkyst?

Finn Berger

Moderator
Jeg har akkurat blitt klar over at den oppskriften til Vestkyst som ligger her, og den som ligger på Bryggselv's sider, opererer med ulike gjæranbefalinger. Jeg har fulgt rådet fra Bryggselv, og brukt WLP013, mens dere her - og det er vel den originale oppskriften? - sier Wyeast 1318, som er den samme som WLP002. (Jeg har trodd at 1318 og 013 var samme gjæren, fordi begge oppgis i Veskyst-oppskrifter:).)
Det jeg lurer på, er om Kinn har byttet oppskrift. Jeg husker "gamle" Vestkyst som mer tåkete enn den er nå - og det passer med 013 - og smaken gir meg nå alltid følelsen av at det er noe som ikke er som det var. Den er god, men jeg mener den var bedre før. Og det verste er at jeg synes den jeg brygger selv med 013 er bedre enn Kinns nåværende - selv om jeg godt kan kjenne at Kinns er "bedre laget".
Jeg kommer i alle fall til å brygge Vestkyst med 013, uansett hva som er "riktig". 013 er bedre - i følge mine smaksløker, da, selvfølgelig. Men det kunne være artig å høre om dette - og om hva andre synes.

Sist redigert:
Jeg kan ikke hjelpe deg med gjær, men kan også bekrefte at jeg husker at vestkyst var mye heftigere før. Det kan godt hende jeg har blitt så vant til bitterheten og humlearoma at ølet ikke lenger er så heftig som jeg husker det, selv om det objektivt sett kan enda være likt!

Jeg husker dog også at ølet var noe lysere før.... Er det bare jeg som tuller?

Om det var lysere, husker jeg ikke. Men noe er endret. De har vel byttet utstyr, om jeg ikke tar feil; det kan kanskje ha hatt noe å si. Men det er altså noe med gjæren; synes 013 gir en "rikere" smak - er det en tullete måte å si det på? Det smaker mer, gir bedre munnfølelse? (Jeg hadde egnet meg dårlig som øldommer:)!)
At jeg liker min versjon bedre enn Kinns, betyr ikke at ølet mitt er "bedre":) - det har nok mange feil, objektivt sett - bare at det har noe jeg liker veldig godt, som jeg ikke finner i Kinns versjon. Og jeg tror det har med gjæren å gjøre. Men jeg skulle gjerne visst hvorfor det er oppgitt to ulike gjær. Det er vel ikke lang vei mellom folka på Bryggselv og Norbrygg?

Så vidt jeg vet har kinn 1318 London ale III som "husgjær" som de tophøster fra sine åpne gjæringskar.

Alle de tre gjærstammene wyeast 1318, wlp002 og 013 stammer fra tre forskjellige bryggerier, så man kan ikke si at det er den samme gjærstammen. Grunnen til at Bryggselv oppgir Wlp013 som et alternativ er nok at det er denne fra white labs de mener ligger nærmest wyeast 1318. Det hender jo sikkert at 1318 er utsolgt når folk skal kjøpe ølsett, og da er det greit med et alternativ. Kinn bruker for øvrig 1318. Dette er oppgitt både i tråden for denne ølen her på forumet, samt i boka ølbrygging fra hånd til munn :)

I stand corrected når det gjelder 1318 og 002. Husket feil der. 002 er Fuller's, mens 1318 er Boddington's. Men jeg har aldri ment å si at 013 (Worthington's White Shield) er det samme som noen av dem, tvert i mot. Worthington's White Shield er visst den eldste engelske IPA som fremdeles brygges, med en kontinuerlig historie tilbake til 1820-tallet. Det forekommer meg å være en god grunn til å bruke den gjæren. Fullers er vel ikke eldre enn fra 1845;)?
Bryggselv lister opp disse tre alternativene: WLP013 London ale / WLP023 Burton ale / WLP028 Scottish Ale. Ingen av dem svarer til 1318 - så vidt jeg har kunnet finne ut. WLP har ingen Boddingtons-gjær. Kilde: http://www.mrmalty.com/yeast.htm (sikkert velkjent for de fleste her.) Samtidig lenker de til oppskriften her på forumet, der 1318 er opført som eneste valg. Og Bryggselv fører jo wyeast, så hvorfor har de byttet? Det må jo ligge en eller annen vurdering til grunn for det? Jeg mener; noen må ha byttet gjærtype i oppskriften, og jeg er litt nysgjerrig på hvorfor.

Ah, trodde de solgte det som et ølsett, jeg, og at man kunne velge mellom enten wlp013 eller wyeast 1318... men ser nå ja at de ikke nevner 1318 på sine hjemmesider som anbefalt gjær. Merkelig.

Har selv brukt wlp028 til en Vestkyst-klon. Prata med en tidligere brygger hos Kinn, og han syns ikke det var noe dumt valg...

Tilbake
Topp