Gjær utgått på dato , kan den brukes?

Hei

Har glemt tiden litt, står 1.stk WLP005 British Ale Yeast i kjøleskapet som har best før dato 13.april.
Kan jeg bruke den i over i morgen ?

Takk for svar.
 
Med starter er det greit det, uten blir det nok litt lite celler. Spørs litt på brygget forøvrig.
 
Hei der.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å finne ut hvordan du pitcher opp gjæren. Men du må nok lage en starter før du kan bruke den.
http://www.yeastcalc.com/indexupdate.html
 
Beersmith har også fungsjon for dette.
Denne mener at du nå har 36.24 mrd. celler.
For en tilsvrende gjær produsert 01.05.13 (BF: 01.09.13) får jeg opp 78,88 mrd.
Samtidig ber den om 155 mrd til den bitteren (20 l / OG: 1.042)  jeg nå planlegger.

om jeg skulle brukt denne gjæren må jeg da, ihht. Beersmith, ha en starter på 3,1 liter uten rører og 0,85 med rører.
 
Hei igjen og takk for svar foresten.

Det som har skjedd siden sist da det er att vi bestilte en ny wyeast fra bryggeland.
Men jeg klarte det kunststykke å la den ligge på postkontoret ett par dager før jeg hentet den.
Burde jeg latt være å bruke den pga. teperaturene den var utsatt for?
 
Nå må jeg innrømme att jeg flirer litt når jeg skriver det neste spørsmålet mittt.
Hjelper det att jeg hadde oppi den WLP005 British Ale Yeast var litt gammel også?

Lærer så lenge man lever...
 
Om smack pack blåste seg opp rimelig raskt var det jo bra liv i den. Noen dager på 20 grader er vel neppe svartedauen for befolkningen inni der....
Var sikkert noen prosent levende individer i d.e. også
Lag starter om du er i tvil nester gang!
 
Nja blåste å blåste, den ble ikke noe trommeskinn akkurat :p
Vi får se hvordan det går , men åssen er det med å bestille gjær i posten. Det tar jo gjerne vel gjærne ett døgn fra den sendes til den er fremme.
Da må det jo bli romtemperatur på den ?
 
Evensen skrev:
Nja blåste å blåste, den ble ikke noe trommeskinn akkurat :p
Vi får se hvordan det går , men åssen er det med å bestille gjær i posten. Det tar jo gjerne vel gjerne ett døgn fra den sendes til den er fremme.
Da må det jo bli romtemperatur på den ?

Det er bare tull å bruke gjær som har gått ut på dato, det er den viktigste ingrediensen i ølet. Man bruker fort 7-8 timer på å lage ølet, også blir resultatet så som så pga dårlig gjær eller dårlig gjærbehandling. La det bli en leveregel å bestille fersk gjær hver gang du skal brygge. Bestiller du flytende gjær av norges beste bryggebutikk (bryggselv), så kan du også bestille med is.
 
OPPDATERING

Etter 4 dager hadde OG gått fra 42 til FG18, etter 6 dager var den på 12. Beersmith anslo OG=46 og FG=12.
Dette må vel bety att ikke alt håp er ute, tenker att vi lar den stå til den er minimum 2 uker før vi tapper så får vi se om det er drikkbart.

Har lest litt på howtobrew.com de siste dagene , der sto det litt om hot og cold break og att ved flytting av vørter fra kjele til gjæringskar så skal man unngå å få med dette.
Vi har satt seks ekstrakt brygg, men ingen av de har hatt noen form for slam eller lignende. Kan noen fortelle meg hva dette kommer av evt. hva kalles hot break og cold break på norsk?

Her er ett lite utdrag av teksen : There will be a considerable amount of hot break, cold break and hops in the bottom of the boiling pot after cooling.


 
 
Det blir lite trub av ekstrakt, ja. :) Det kommer gjerne av små kornbiter, proteiner og humle, og sikkert en del annet også.
 
Evensen skrev:
Kan noen fortelle meg hva dette kommer av evt. hva kalles hot break og cold break på norsk?
Her er ett lite utdrag av teksen : There will be a considerable amount of hot break, cold break and hops in the bottom of the boiling pot after cooling.
 

Det det snakkes om her er utfellinger av proteiner, Hot break er proteinene(skummet) som dannes når du begynner kokingen, dette vil etterhvert klumpe seg sammen synke ned i kjelen igjen.
Cold break er utfellingene som dannes når vørteren kjøles ned. Igjen er det proteiner++ det er snakk om, og disse kan ligne tråder av koagulert egg, eller kokt fiskeblod..
En god utfelling under nedkjøling kan være til hjelp slik at du unngår kjøletåke i ølet.
ekstraktbrygging vil gi mindre utfellinger enn all grain, men hvis du rører godt i gryten etter endt nedkjøling,  venter en 40 min, så tapper av, vil du se utfellingene i bunnen av kjelen.
Har du evt dårlig nedkjøling eller ikke lar utfellingene synke ned, kan den være litt vanskeligere å få øye på.
 
Ok, da tror jeg at jeg skjønner. Er det mulig å sile det ut? Bruke en tettmasket sil og helle den "kalde" vørteren gjennom og ned i gjæringskaret?
 
Det tror jeg så absolutt, for det er det jeg gjør. Jeg har en BIAB-bag som jeg legger oppi dette dørslaget: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103755/. Denne passer perfekt oppå et gjæringskar.
Jeg bruker hevert til å overføre fra kjele til kar, via bagen og dørslaget. Når det bare er trub igjen i kjelen, heller jeg det oppi bagen og dørslaget, så får jeg med meg mye væske og lite trub. Dette synes jeg fungerer utmerket.
PS: Dersom jeg brygger et humlerikt brygg, la oss si over 150 g, bruker jeg humleposer i koken. Det blir så voldsomme mengder trub at overføringen tar altfor lang tid.
 
Genialt!
Da fungere BIAB som ett ekstra filter ? Hvorfor bruker du hevert til å overføre vørteren til karet? 
 
Jepp, funker som et filter. Det smarteste siden oppskåret brød!  ;D
Jeg bruker hevert fordi kjelen står på kjøkkenbenken og karet står på gulvet. Har du andre forslag til overføring, tar jeg gjerne i mot. Alt som kan bidra til en enklere bryggedag, er ytterst kjærkomment. :)
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg bruker hevert fordi kjelen står på kjøkkenbenken og karet står på gulvet. Har du andre forslag til overføring, tar jeg gjerne i mot. Alt som kan bidra til en enklere bryggedag, er ytterst kjærkomment. :)

Kran i kjelen, muligens den beste investeringen for å gjøre bryggedagen enklere...
 
Bernts skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jeg bruker hevert fordi kjelen står på kjøkkenbenken og karet står på gulvet. Har du andre forslag til overføring, tar jeg gjerne i mot. Alt som kan bidra til en enklere bryggedag, er ytterst kjærkomment. :)

Kran i kjelen, muligens den beste invisteringen for å gjøre bryggedagen enklere...

Ja, tanken har selvsagt streifet meg mer enn én gang. Det skjer nok på neste kjele. Har en tynnbunnet 32L. Vil ha tykk og større! :D
 
Tilbake
Topp