Gjær?

Har sett første brygg, og lurer litt på en del

No gjæret ølet i 2uker startet på OG 1050 og stoppet på 1020.
Om eg hadde ønsket å fortsette gjæringen i brygget måtte eg da brukt en annen type gjær, eller måtte eg tilsatt ny gjær etter 2 uker?

Om du vil ha lavere FG bør du nok se litt på meske temperaturen din. De fleste gjær typene burde nok klart å gjære lengre ned enn til 1.020 sg fra 1.050 sg. På generell basis kan vi vel si at jo nermere 65 grader du mesker desto lavere blir FG. Ved høyere temperaturer vil du få mer u- gjærbare sukkerarter i vørteren som vil bli værende etter at all gjærbart sukker er fortært av gjæra.
Du har gjerne logført hvordan du mesket dette brygget slik at du kan gjøre eventuelle endringer på senere brygg om ønskelig. Kan jo være det blir godt!!

Gjærmengde i forhold til vørtervolum og lufting av vørteren er også svært viktige faktorer for å få god utgjæring.

Hvis det var ølsett-gjær du brukte, gjærer denne ofte veldig dårlig ut. (Munton sin "vanlige gjær, Ikke Muntons Gold) I tillegg kan mange gjærceller være døde etter lang og feil lagring, og da har du en synergi-effekt.

Danstar Windsor gjærer også dårlig ut.

I tillegg finnes en fin artikkel i medlems-seksjonen om det å bryte 1.020-grensen. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html

Stemmer det at dette var eit ølsett/ekstrakt brygg? (trur eg har innsideinfo) Ølsett/ekstrakt brygg vil ofte gjære dårlegare ut en eit brygg basert på korn. Med korn kan ein som nemnd justere forgjærbart sukker med mesketemperatur.

Satser på at ølet vert bra!  :skitbra:

Ja det er det

setter et nytt mens eg venter på kurs i øl brygging

har satt øl på flasker, har stått 3 dager og begynner å bli litt trykk i noen plastflasker, bør eg teste en flaske om et par dager?

Tilbake
Topp