Gjærbank - langtidslagring

sonicx

Norbrygg-medlem
De siste månedene har jeg begynt å bygge opp en gjærbank ved at jeg tar vare på de ferskgjærene vi bruker på agar-slants. Så langt har jeg dyrket opp gjær til 13 batcher fra slants og det har fungert knirkefritt. Maks alder på slants har vært 3 mnd.

Nå ser jeg at enkelte gjærtyper nok vil bli noe sjeldnere brukt enn andre, og jeg har derfor undersøkt litt omkring hvordan jeg kan forlenge levetiden på slantene. Det jeg har funnet ut er at om jeg fyller røret med sterilisert vann i så skal det kunne gi stabil levetid på 6-12 mnd, mens mineralolje skal gi 12-36 mnd.

Er det noen som har erfaring med noe annet enn luft i rørene? Lurer på eventuelt hvilken type mineralolje (de jeg har funnet er tilsynelatende giftige) og hvordan man gjør når man skal dyrke opp et rør?

Kunne naturligvis brukt sterilt vann og lagt inn "gjenoppliving" hver 6 mnd, men det er større sjans for at det skal skje om jeg kan operere med 12 mnd.

Nå ser jeg at enkelte gjærtyper nok vil bli noe sjeldnere brukt enn andre, og jeg har derfor undersøkt litt omkring hvordan jeg kan forlenge levetiden på slantene. Det jeg har funnet ut er at om jeg fyller røret med sterilisert vann i så skal det kunne gi stabil levetid på 6-12 mnd, mens mineralolje skal gi 12-36 mnd.

Jeg synes disse levetidene virker lave. Det kommer jo, selvfølgelig, litt an på hvordan du har tenkt å ta dem i bruk, men at det ikke skal være nok gjær igjen etter 12 måneder under sterilt vann synes jeg er litt rart. Alternativet er vel å tilsette glyserol og fryse.

Takk for tips. Skal definitivt undersøke den. Hva er erfaringene med oppdyrking med denne metoden? Har du gjort telling eller sett på hvor mye slurry du får på ett eller flere steg?

Takk for tips. Skal definitivt undersøke den. Hva er erfaringene med oppdyrking med denne metoden? Har du gjort telling eller sett på hvor mye slurry du får på ett eller flere steg?

Etter å ha lest skjønner jeg konseptet! Må prøves!! Takk igjen for tips!

Jeg synes disse levetidene virker lave. Det kommer jo, selvfølgelig, litt an på hvordan du har tenkt å ta dem i bruk, men at det ikke skal være nok gjær igjen etter 12 måneder under sterilt vann synes jeg er litt rart. Alternativet er vel å tilsette glyserol og fryse.

Levetiden har jeg fra Sui Generis Brewings glimrende artikler og videoer: http://suigenerisbrewing.blogspot.no/2015/11/easy-home-yeast-banking-and-video.html

Tipper det er relativt konservative levetider, ref erfaringer fra andre hjemmebryggere med oppbevaring av både slants og slurry. Mener å ha lest noe, kanskje i Yeast, om at det er noe med "genetisk vandring" (?), som tilsynelatende skal bety at egenskapene til gjærprøven forandrer seg når de lagres lenge, selv om de overlever.

Jeg har stående noen gamle mishandlede prøver som jeg har tenkt å teste ... kanskje til høsten eller noe. Blir interessant!

Jeg har ikke fått så mye erfaring med det ennå. Satser jo på at det virker. :) De som har skrevet siden ser jo ut til å ha basert det på erfaringer fra flere.

Levetiden har jeg fra Sui Generis Brewings glimrende artikler og videoer: http://suigenerisbrewing.blogspot.no/2015/11/easy-home-yeast-banking-and-video.html

Tipper det er relativt konservative levetider, ref erfaringer fra andre hjemmebryggere med oppbevaring av både slants og slurry. Mener å ha lest noe, kanskje i Yeast, om at det er noe med "genetisk vandring" (?), som tilsynelatende skal bety at egenskapene til gjærprøven forandrer seg når de lagres lenge, selv om de overlever.

Jeg tipper, som deg, at det er rimelig konservative anslag. Hvis du har ei rutine for å dyrke opp fra slants så kan det jo også være at du er avhengig av at det ikke er alt for mange døde celler i kulturen. Skal du stryke ut på plater og dyrke opp helt fra bunnen av, holder det jo stort sett at det er nok celler til at du får tak i noen som lever.

Genetiske endringer er jeg stort sett lite bekymret for med min hjemmehåndtering av gjær. Selvfølgelig hadde det vært tryggere å ha prøver frosset ned på -80 grader, men det virker som det stort sett er ei veldig teoretisk bekymring i alle andre sammenhenger enn hjemmebrygging, så da tenker jeg at jeg også kan overse det. At man oppleve endring gjennom noen hundre batcher med selektivt utvalg (f.eks. konsekvent topphøsting) eller bevisst utplukking (petit mutants fra plater), er en ting, men jeg tenker at det er et stykke derifra til å la gjæren ligge i ro i kjøleskapet noen måneder.

Jeg har stående noen gamle mishandlede prøver som jeg har tenkt å teste ... kanskje til høsten eller noe. Blir interessant!
Hold oss oppdatert :)

Tilbake
Topp