Gjærbøtte i lite kjøleskap

Heisan, dette er min første posting her. For kort tid siden var det knalltilbud på Coop på ett lite kjøleskap (85 cm høyt utvendig). En 30 liters gjærbøtte går inn der men ikke med gjærlås på toppen.

Slik løste jeg det; tapet fast gjærlåsen på siden av bøtte og hadde en silikonslange koblet til en slangestuss ut av gummikorken i bøttelokket.

Bygget er forresten Bragepils (http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,255.0.html). Dette er andre gang jeg brygger det, første gang i ett kaldt kjellerrom men nå har jeg full kontroll på temperaturen (med en stc-1000).

Nå putrer den (sakte) på andre uke (på ca 10 grader).

Vedlegg

• gjæring i kjøleskap.jpg
    gjæring i kjøleskap.jpg
    690,4 KB · Sett: 464
HenrikG skrev:
Heisan, dette er min første posting her. For kort tid siden var det knalltilbud på Coop på ett lite kjøleskap (85 cm høyt utvendig). En 30 liters gjærbøtte går inn der men ikke med gjærlås på toppen.

Slik løste jeg det; tapet fast gjærlåsen på siden av bøtte og hadde en silikonslange koblet til en slangestuss ut av gummikorken i bøttelokket.

Bygget er forresten Bragepils (http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,255.0.html). Dette er andre gang jeg brygger det, første gang i ett kaldt kjellerrom men nå har jeg full kontroll på temperaturen (med en stc-1000).

Det var ikke så dumt nei :)
Er det temperaturproben jeg ser opp til venstre? Hvis det er det vil jeg anbefale å feste den rett på gjæringskaret bak en bit med isopor eller noe tilsvarende isolerende for å få korrekt temperatur i gjæringskaret.

VonRabben skrev:
HenrikG skrev:

Det var ikke så dumt nei :)
Er det temperaturproben jeg ser opp til venstre? Hvis det er det vil jeg anbefale å feste den rett på gjæringskaret bak en bit med isopor eller noe tilsvarende isolerende for å få korrekt temperatur i gjæringskaret.

Hei, ja jeg er klar over at det sikkert er lurere å tape fast proben på selve bøtte, men latskapen slo til.... , men jeg gløtter på døra en gang i døgnet så jeg tipper at temperaturen er helt grei. I skapet ligger også en annen temperaturmåling som jeg kikker på og den er bare en halv grad unna.

Hei, jeg hadde samme "problemet" tidligere, så etter tips herifra kuttet jeg bare ut gjærlås, funker gull 8) Legger et lite stykke alufolie sprayet med star san over hullet på lokket, lokket ligger bare løst oppå også ;)

Tilbake
Topp