Gjære Ale i kjøleskap???

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg har gått til innkjøp av et lite kjøleskap som kun skal brukes til gjæring  ;D.  Får akkurat plass til gjæringsdunken etter at jeg "modifiserte" det litt (flyttet termostat og kjøle elementet litt). Jeg skal koble det opp mot en termostat slik at jeg får full kontroll på lagergjæring. Men jeg har lyst til å gjære Ale der også. Da må jeg (i allefall i vinterhalvåret) varme det opp litt i stedet for å kjøle ned. Dermed må jeg ha en varmekilde inni kjøleskapet også.

Har lest på forumet at noen bruker lyspære som varmekilde, men det kan vel umulig være bra for ølet? Finnes det noe bedre som ikke tar stor plass?
 
Trodde det var først å fremst uv-stråling fra sola som bryter ned øl'n. Ville da tro at en vanlig lyspære med glødetrå ikke vil gi noen negativ effekt
 
Du kan jo prøve å få  tak i en slik varmekabel som brukes i varmepumpenes utedel for at det ikke skal samles is i den.  De er på 65 watt om jeg ikke husker feil og er vel en god meter lang men test den først for å finne ut hvor varm den blir på overflata slik at plasten i skapet ikke tar skade.
 
Viktste skrev:
Jeg har gått til innkjøp av et lite kjøleskap som kun skal brukes til gjæring  ;D.   Får akkurat plass til gjæringsdunken etter at jeg "modifiserte" det litt (flyttet termostat og kjøle elementet litt). Jeg skal koble det opp mot en termostat slik at jeg får full kontroll på lagergjæring. Men jeg har lyst til å gjære Ale der også. Da må jeg (i allefall i vinterhalvåret) varme det opp litt i stedet for å kjøle ned. Dermed må jeg ha en varmekilde inni kjøleskapet også.

Har lest på forumet at noen bruker lyspære som varmekilde, men det kan vel umulig være bra for ølet? Finnes det noe bedre som ikke tar stor plass?

Det finnes egne elmenter for slikt, fx. https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog Du kan også seriekoble lyspærer og dekke dem med alufolie, dekker du til en normalpære korter du ned levetiden fordi varmen ikke slipper ut, ihvertfall i teorien.
Det skal ikke mye til for å varme et kjøleskap, lyset i skapet er nok til at kompressoren ikke greier å ta unna varmen, (tabbeerfaring)
disse pærene kan være så små som 15 W
 
Martinsen skrev:

Hmm... kansje ingen dum ide... $26 inklusive shippeing på e-bay. http://cgi.ebay.com/HEAT-WAVE-LAMP-CERAMIC-HEAT-EMITTER-150-WATT_W0QQitemZ300345255376QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item45edf8e5d0&_trksid=p3286.c0.m14


Fettern skrev:
Trodde det var først å fremst uv-stråling fra sola som bryter ned øl'n. Ville da tro at en vanlig lyspære med glødetrå ikke vil gi noen negativ effekt

Hvis det stemmer er det jo en vanlig pære det enkleste...
 
Glødetrådpærer er snart en saga blott hvis du ikke hamstrer for å varme opp kjøleskapet, da? Egentlig en litt pussig foreteelse dette, å lete etter gadgets for å varme opp et kjøleskap. Snart jakter man vel kloden rundt etter kjøleelementer for å kjøle ned oppvarmingen av kjøleskapet? ;D
Spøk til side, jeg tror en slik kylling/høggormlampe er altfor kraftige saker. Som Oddvar nevner trenger man ikke mange watt for å gi en lunk i et isolert skap. Tror det billigste og enkleste er å bruke en lyspære. Dekk den til hvis du er engstelig for lyset, men la varmen slippe forbi. Eller hva med en panelovn av minste type? De er jo mindre enn et A4-ark i størrelse, dog noe tykkere.
 
Det er vel helt vanlig og normalt å varme opp kjøleskap, er det ikke?  ;D

Den kjeramiska "pæra" var på 150W, litt mer en 2 vanlige lyspærer... Men det er jo litt tungvindt å handle lyspærer på e-bay... Det blir vel ei vanlig lyspære tenker jeg. Men stemmer det at lys fra glødetrådpærer ikke skader øl'en?
 
Tilbake
Topp