Jeg ser at en del av dere gjærer i bøtte med kran og tapper rett fra bøtta i flasker. Jeg går ut fra at man da bruker karboneringsdrops så den saken er grei, men hvordan unngår dere å få gruff i flaskene? Når jeg for eksempel lager en IPA er det jo massevis av gruff....
Dersom du har så mye gruff at det vil komme over kranen så kan du heve den siden av karet hvor kranen sitter slik at du unngår det. Coldcrashing vil også hjelpe til med å lage bunnfallet mer kompakt.
Jeg ser at en del av dere gjærer i bøtte med kran og tapper rett fra bøtta i flasker. Jeg går ut fra at man da bruker karboneringsdrops så den saken er grei, men hvordan unngår dere å få gruff i flaskene? Når jeg for eksempel lager en IPA er det jo massevis av gruff....
Nå har ikke jeg prøvd direkte på flaske, men på fat, men det bør vel ikke gjøre så stor forskjell. Etter coldcrashing så er sedimentet rimelig fast, og det som kommer ut av kranen er uten trub i rimelig grad. Jeg kan ikke se at en omstikking ville gjøre det klarere.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.