Eriki skrev:Jeg har ett kjøleskap som holder 7 grader som høyeste temp, kan jeg bruke dette til å lage lager? Jeg ser på div. gjær at de har 9 grader som laveste temp, men funker det med noen gjær å kjøre på med 7 grader?
neslekkim skrev:Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..
Eriki skrev:neslekkim skrev:Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..
Ja, jeg vet, men samboern aksepteringsgrad har sunket etter 23.000 i bygging av utstyr osvTror ikke jeg får pressa igjennom en UT200 nå uansett pris.
Men takk for svar, da prøver jeg litt
Hvis du finner den gjæren Nidveg, skrik ut![]()
Det hadde jeg gjort... Den gjærer sikkert fint ved 7 grader når den er i gang, men å starte så kaldt kan være værre...ChristerL skrev:pitche gjæren på en høyere temp (nærmere romtemp) for så å sette dunken kaldt når gjæren viser tegn til aktivitet
Trygve skrev:Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best. Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet. Det vil nok gå, men det vil ta tid. Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten. Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.
Nidveg skrev:Trygve skrev:Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best. Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet. Det vil nok gå, men det vil ta tid. Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten. Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.
Og i tillegg så trenger vel lager gjerne en diacetylrast uansett, hvis jeg har forstått det riktig?