Gjære ved 7 grader?

Eriki

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har ett kjøleskap som holder 7 grader som høyeste temp, kan jeg bruke dette til å lage lager? Jeg ser på div. gjær at de har 9 grader som laveste temp, men funker det med noen gjær å kjøre på med 7 grader?

Takk!
 
Eriki skrev:
Jeg har ett kjøleskap som holder 7 grader som høyeste temp, kan jeg bruke dette til å lage lager? Jeg ser på div. gjær at de har 9 grader som laveste temp, men funker det med noen gjær å kjøre på med 7 grader?

Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..
 
Men om du kör lite hårdt på jästen, vill 7 °C funka!

Dette krev jo sjølvsagt god lufting, lang gjæringstid osb. Men prøv! Hugs at under stormgjæringa lager gjæren sjølv varme. Du kan fort risikere å lage godt øl...
 
Jeg vil tro at gjæringsaktiviteten  under stormgjæringen vil øke temp tilstrekkelig. Det er den erfaringen vi har gjort oss ihvertfall
 
I fjor vinter satte jeg en pils som ble satt til gjæring i kjelleren.
I utgangspunktet holdt kjelleren 10-11 grader, men etter få dager blir det svinkaldt ute
og tempen i kjelleren falt til undet 8 grader. På¨det kaldeste målte jeg 6.8 grader på dunken.
Men etter tre uker var ølet nede 1.012, og hvilken pils!  :biersmile:
Nydelig.
 
Etter det jeg har skjønt, så er det fullstendig mulig, gitt at du har riktig gjær. Jeg mener å huske en oversikt over gjærtyper etter temperatur-vidde, og minst én gjærer nede i sju. Leiter etter den nå, jeg har et kjøleskap jeg kunne tenke meg å bruke til gjæringskap som holder sju grader.
 
neslekkim skrev:
Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..

Ja, jeg vet, men samboern aksepteringsgrad har sunket etter 23.000 i bygging av utstyr osv :p Tror ikke jeg får pressa igjennom en UT200 nå uansett pris.

Men takk for svar, da prøver jeg litt :D

Hvis du finner den gjæren Nidveg, skrik ut :D
 
Eriki skrev:
neslekkim skrev:
Vi bruker normalt en STC1000 eller UT200 for å styre temperaturen på skap..

Ja, jeg vet, men samboern aksepteringsgrad har sunket etter 23.000 i bygging av utstyr osv :p Tror ikke jeg får pressa igjennom en UT200 nå uansett pris.

Men takk for svar, da prøver jeg litt :D

Hvis du finner den gjæren Nidveg, skrik ut :D

Nei, det var vanskelig å finne igjen den oversikten altså. Men jeg tipper at f.eks. Wyeast Bavarian Lager bør klare sju grader greit, da nettsidene oppgir '7,6' som laveste optimaltemperatur. Vi kan jo forsøke parallelle eksperimenter på det her?
 
Det går vel an å gi gjæren litt starthjelp så vidt jeg har sett på noen av produsentenes anbefalinger.
Har sett noen steder at du kan pitche gjæren på en høyere temp (nærmere romtemp) for så å sette dunken kaldt når gjæren viser tegn til aktivitet (mener dette er nevnt i forbindelse med at du da ikke trenger å pitche like mye gjær som ved pitching på lav temp).
Vet at noen synes dette ikke er korrekt i forhold til lagergjæring, men i dette tilfellet vil muligens et kompromiss være tingen for å sikre at gjæren starter og avgir de ca. 2 gradene ekstra varme selv. Så f.eks kjøle vørter til 10-14 grader, pitche og sette i kjøleskap?

Arrester meg gjerne hvis dette ikke er så lurt :)
 
ChristerL skrev:
pitche gjæren på en høyere temp (nærmere romtemp) for så å sette dunken kaldt når gjæren viser tegn til aktivitet
Det hadde jeg gjort... Den gjærer sikkert fint ved 7 grader når den er i gang, men å starte så kaldt kan være værre...
 
Helt vanlig å starte på rundt 7 °C, for så å la det stige to-tre grader under gjæringen. Det er bedre, rent smaksmessig, å starte kjølig og la tempen stige, enn å begynne varmere for så å kjøle ned.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Absolutt! Men det var spørsmål om gjæren tålte 7 grader, evt hvilken gjær som da anbefales?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Aha! Sorry... Jeg tror de fleste lagergjærtyper vil takle det, så fremt du bruker nok frisk gjær og lufter vørteren bra. Jeg har fått gode resultater med Wyeast 2042 Danish Lagerved lave temperaturer, men vil tippe de flaestr går greit. I det siste har jeg blitt veldig glad i WLP833.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best.  Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet.  Det vil nok gå, men det vil ta tid.  Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten.  Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.
 
Trygve skrev:
Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best.  Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet.  Det vil nok gå, men det vil ta tid.  Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten.  Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.

Og i tillegg så trenger vel lager gjerne en diacetylrast uansett, hvis jeg har forstått det riktig?
 
Nidveg skrev:
Trygve skrev:
Jeg mener det er danish lager som skal tåle lav temperatur best.  Når temperaturen er så lav, vil du ikke få særlig stormgjæring med følgende temperaturøkning i karet.  Det vil nok gå, men det vil ta tid.  Mye gjær og mye oksygen er alt nevnt - og om du prøver å gjære ned 2/3 på så lav temperatur, så kan du godt sette den varmere mot slutten.  Opp mot 15-16 grader vil ikke ha negativ innvirking på smak.

Og i tillegg så trenger vel lager gjerne en diacetylrast uansett, hvis jeg har forstått det riktig?

Ja og nei. Hvis man bruker nok gjær og behandler den rett, og i tillegg starter gjæringen kjølig, er det ganske vanlig at man ikke trenger noen diacetylrest. Men på den annen side, så skader det ikke.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp