Gjærer brygget mitt?

Jeg satt igang mitt første batch med mjød for to dager siden nå, det har ikke vært noe aktivitet i gjærlåsen enda men har lest at det er typisk nybegynner å bekymre seg for dette. Jeg bare lurte på om noen av dere som har brygget en stund vet om brygget mitt gjærer.

14341391_934420560001017_1889727101_n.jpg

Bilde fra noen timer etter jeg pitcha gjæren, vet ikke om det "laget" på toppen er positivt eller negativt
14355894_1178277105576768_1943420155_n.jpg

Bilde fra isted. Det ligger et lag som jeg syntes kunne minne om en gjæring som jeg har sett på google bilder.

Mitt store spørsmål er om jeg skal sjekke oppi eller om at silhuetten av noe som kan minne om en form for gjæring er godt nok. Jeg er bare redd for at det skal være at det er uønsket sopp, men igjen så vaska jeg hardt med ballongrens og holdt det renslig gjennom hele prosessen (også har det kun gått 50 timer siden jeg pitcha gjæren).
 
Nei, men det er nok ikke uvanlig. Har bare én (den på bildet) som lekker. Ploppet ikke en eneste gang under gjæringen. Ølet ble tipp topp.
 
Daså! Er dette et typisk problem med disse bøttene at det lekker? Har gått nøye over for å se om det satt godt, og det kommer bobler hvis jeg presser lokket ned.

Lokket kan være vanskelig å få av, og hvis du har nappet litt utålmodig i det for å løsne det helt fra dunken, kan du ha laget en liten skade. Men ellers er lokket tett nok så lenge det er uskadet - det er i alle fall min erfaring. Problemet er oftere pakningen rundt gjærlåsen. Eller rett og slett at lokket ikke er trykket skikkelig på hele veien rundt.

Det ser ellers ut som skum på bildet. Den kan bare komme fra gjæring.
 
Tilbake
Topp